Zarządzanie procesami 2637-EMBA-PL-ZP
Kurs stanowi wprowadzenie do podstawowych koncepcji i technik zarządzania operacyjnego, w szczególności zarządzania projektami i procesami gospodarczymi. Słuchacze zdobędą umiejętności identyfikacji, analizy i doskonalenia procesów przy wykorzystaniu technik i narzędzi z obszaru teorii organizacji i zarządzania. Uzyskają wsparcie dla podejmowanych decyzji menedżerskich w celu podnoszenia efektywności i wydajności przy jednoczesnej minimalizacji kosztów i niezbędnych zasobów. Kurs obejmuje praktyczne ćwiczenia, rozwijające umiejętności wykorzystywania poszczególnych technik i narzędzi, jak również studia przypadków, stwarzające możliwości zastosowania zdobytej wiedzy do rozwiązywania złożonych problemów organizacyjnych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu słuchacz będzie potrafił:
• identyfikować, analizować i doskonalić procesy wybranej organizacji,
• wykorzystywać narzędzia analityczne i techniki, właściwe dla zarządzania operacjami, w tym: łańcuch wartości, analiza typu make-or-buy, diagram ości ryby (diagram Ishikawy), diagram Pareto, analiza wartości, benchmarking, reinżyniering procesów gospodarczych (BPR, Business Process Reengineering),
• zaprezentować zasady, korzyści i ograniczenia najważniejszych podejść do zarządzania projektami i procesami (w tym: metoda zarządzania zapasami ABC, algorytm MRP, just-in-time (JiT), lean management, TQM, inventory-driven costs, Six Sigma, ISO 9001, ISO 14001, EMAS),
• opisywać w formie modelu złożone zależności organizacyjne wykorzystując i wykorzystując model do doskonalenia działań w organizacji,
• określić najbardziej adekwatne wskaźniki, pozwalające na pomiar i kontrolę wybranego procesu organizacyjnego,
• wskazać związki pomiędzy zarządzaniem operacyjnym a społeczną odpowiedzialnością biznesu,
• pracować w grupie nad rozwiązywaniem praktycznych problemów organizacyjnych.
Kryteria oceniania
(1) Test początkowy (10% punktów możliwych do zdobycia)
Test jednokrotnego wyboru, weryfikujący znajomość podstawowych zagadnień dotyczących teorii organizacji i zarządzania, zaprezentowanych w literaturze obowiązkowej (podrozdziały 1.2, 2, 4.1, 5 i 9 podręcznika), stanowiących wprowadzenie do tematyki kursu.
(2) Prace cząstkowe, realizowane w ramach zajęć lub w formie zadań domowych (30% punktów możliwych do zdobycia)
Punktacja z prac cząstkowych dotyczy ćwiczeń analitycznych, przygotowywanych odpowiednio indywidualnie lub w grupach, których poprawne wykonanie stanowi potwierdzenie zdobycia umiejętności wykorzystywania poszczególnych technik i narzędzi zarządzania operacjami.
(3) Dwa projekty zespołowe, przygotowywane poza zajęciami (60% punktów możliwych do zdobycia)
Projekty będą oparte na rozbudowanych studiach przypadku, wymagających od zespołu przeprowadzenia analizy sytuacji, wykorzystania szerokiej gamy technik i narzędzi zarządzania operacjami oraz opracowania kreatywnych propozycji doskonalenia działań organizacyjnych. Poprawna realizacja projektu będzie wymagała zastosowania wiedzy i umiejętności wyniesionych z zajęć w połączeniu z dodatkowo poszukiwaną przez członków zespołu wiedzą na temat specyfiki danego obszaru działalności oraz wiedzą ogólną. Ocenie podlegać będzie również sposób organizacji pracy zespołu, przygotowującego projekt. Szeroki zakres niezbędnych prac analitycznych w projektach pozwoli na sprawdzenie zdobytych przez słuchaczy umiejętności, a jednocześnie pozwoli na potwierdzenie realizacji zaplanowanych efektów kształcenia bez potrzeby organizacji egzaminu końcowego.
Ocena końcowa będzie obliczana poprzez porównanie indywidualnego wyniku punktowego słuchacza z wynikiem najlepszego uczestnika zajęć (maksymalną liczbą punktów, jaką udało się uzyskać uczestnikowi w danym roczniku). Zaliczenie przedmiotu wymaga uzyskania co najmniej 60% liczby punktów zdobytej przez najlepszego słuchacza.
Literatura
Słuchacze otrzymają elektroniczne wersje materiałów do zajęć: prezentacji, rozdziałów podręcznika oraz studiów przypadku. Część materiałów ćwiczeniowych będzie rozdawana w trakcie zajęć.
UWAGA. Przed pierwszym spotkaniem zajęciowym, niezbędna będzie samodzielna lektura rozdziałów podręcznika (udostępnionych w formacie PDF), których znajomość będzie stanowiła punkt wyjścia do dyskusji na zajęciach oraz testu początkowego:
Klincewicz, Krzysztof (red.) (2016) Zarządzanie, organizacje i organizowanie – przegląd perspektyw teoretycznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW
• Podrozdział (1.2) Skuteczne działanie – wkład politologii, wojskowości i prakseologii do nauk o zarządzaniu (Krzysztof Klincewicz),
• Rozdział (2) Naukowe zarządzanie – nurt przemysłowy i administracyjny (Michał Mijal),
• Podrozdział (4.1) Historia i istota zarządzania operacyjnego (Magdalena Klimczuk-Kochańska i Magdalena Marczewska),
• Rozdział (5) Zarządzanie projektami (Julita Majczyk),
• Rozdział (9) Max Weber i kontynuatorzy w badaniach nad organizacjami (Michał Mijal).
Przed zjazdami odpowiadającymi drugiej połowie zajęć, obowiązkowa będzie lektura dalszych rozdziałów podręcznika, których znajomość będzie weryfikowana w trakcie zadań realizowanych na zajęciach:
• Rozdział (4) Zarządzanie operacyjne (Magdalena Klimczuk-Kochańska i Magdalena Marczewska),
• Rozdział (13) Organizacja jako system (Julia Karcz).
W związku z analizowanymi na zajęciach studiami przypadku, wymagane będzie zapoznanie się z ich zawartością przed zajęciami (szczegółowy wykaz studiów przypadku do przeczytania będzie przekazywany przed poszczególnymi spotkaniami zajęciowymi).
Poprawne przygotowanie końcowego projektu zaliczeniowego będzie wymagało lektury książki:
Senge, Peter (2006) Piąta Dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się. Wydanie 5. Warszawa: Wolters Kluwer [lub inne wydania]
[Uwaga: istnieje inna książka o podobnym tytule – „Piąta Dyscyplina. Materiały dla praktyka” – która nie stanowi alternatywy dla wskazanej lektury obowiązkowej i dotyczy innych zagadnień]
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: