Strategiczne zarządzanie personelem 2637-EMBA-PL-ZHR
Tempo zmian biznesowych, konieczność dostosowania się do sytuacji ekonomicznej, geopolitycznej, politycznej firm wymusza zmiany w sposobach Zarządzania Zasobami Ludzkimi (ZZL) w każdej organizacji. Skuteczne zarządzanie personelem staje się sposobem budowania strategicznej przewagi konkurencyjnej na wymagającym rynku. Strategiczne planowanie krótko i długookresowe, elastyczność wprowadzanych rozwiązań i ich dostosowanie do potrzeb biznesowych staje się wyzwaniem zarówno dla Zarządów firm, działów ZZL ale przede wszystkim dla menedżerów liniowych. Obszar ZZL obejmuje wiele funkcji – od planowania zasobów, rekrutacji, rozwoju pracownika, motywowania, wynagradzania aż po odejście z firmy. Wszystkie te obszary wymagają przemyślanych decyzji, które w efekcie pomogą organizacji zrealizować ich cele biznesowe.
Podczas kursu uczestnicy zapoznają się z obecnymi trendami w obszarze zmian organizacyjnych ZZL, narzędziami, modelami wspierającymi procesy ZZL w organizacjach, kluczowymi wyzwaniami w obszarze ZZL dotykającymi obecne organizacje. Każdy moduł będzie wykorzystywał studia przypadków krajowe i zagraniczne z wiodących w biznesie organizacji ale przede wszystkim koncentrował się na omawianiu trendów, modeli w porównaniu do bieżących potrzeb/ sytuacji
w różnych organizacjach. W większości modułów weźmie udział zaproszony gość, który podzieli się swoim doświadczeniem w omawianym obszarze.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Zakres wiedzy
• rozumie, poprawnie posługuje się pojęciami związanymi ze strategią personalną,
• rozróżnia działania operacyjne, polityczne i strategiczne w zakresie realizacji funkcji personalnej,
• zna etapy budowy strategii personalnej według przyjętego modelu,
• rozpoznaje rodzaje strategii personalnej,
• identyfikuje elementy otoczenia wewnętrznego i zewnętrznego istotne dla kreowania strategii personalnej i ocenia ich znaczenie dla organizacji i tworzonej strategii;
• posiada wiedzę o rodzajach mierników stosowanych w zarządzaniu ludźmi i zakresie ich stosowania,
• zna zalety i wady elastycznego zarządzania ludźmi pod kątem realizacji strategii personalnej,
• posiada wiedzę o sposobach doboru zasobów personalnych dzięki którym realizowana jest strategia personalna; wadach, zaletach i trudnościach związanych z pozyskiwaniem zasobów w erze technologii mobilnych,
• posiada wiedzę o aktualnych zjawiskach i trendach na rynku pracy istotnych dla pracodawców,
• posiada wiedzę na temat wpływu kultury organizacji a w tym wartości organizacji na realizację strategii personalnej,
• zna zasady wprowadzania zmian w organizacji,
• posiada wiedzę na temat budowania i wpływu systemów wynagrodzeń na motywację i zaangażowanie pracowników,
• posiada wiedzę w zakresie planowania rozwoju pracownika i oceny efektów pracy,
• zna trendy i znaczenie wpływu zarządzania różnorodnością w organizacji (różnice pokoleniowe, narodowościowe, płciowe).
2. Zakres umiejętności – słuchacz umie:
• uzasadnić i wykazać znaczenie strategii personalnej dla budowania przewagi konkurencyjnej danej organizacji,
• dobrać i zaprojektować strategię personalną właściwą dla danego typu strategii ogólnej firmy; zaprojektować poszczególne obszary/ funkcje personalne,
• dokonać oceny spójności wewnętrznej i zewnętrznej strategii personalnej,
• dobrać, stosować i weryfikować właściwe metody doboru zasobów ludzkich do organizacji,
• dokonać analizy potrzeb biznesowych i dobrać właściwy system motywacji i wynagradzania pracowników, służący realizacji celów biznesowych,
• analizować kulturę organizacyjną organizacji i zastosować metody wprowadzania zmian adekwatne dla grupy docelowej i całej organizacji,
• przeprowadzić analizę potrzeb rozwojowych organizacji i dobrać adekwatne narzędzia i metody rozwoju pracowników w organizacji,
• dobrać, stosować i weryfikować efekty pracy pracowników w powiązaniu z innymi systemami organizacji.
3. Zakres postawy – słuchacz rozumie:
• znaczenie postawy pracowniczej na realizację strategii personalnej,
• znaczenie współpracy, zespołowości a w tym zaufania przy wdrażaniu zadań strategii personalnej,
• znaczenie wpływu działań Zarządzania Zasobami Ludzkimi na wyniki biznesowe organizacji.
Kryteria oceniania
1. Analiza przykładowego studium przypadku strategii personalnej. Zadanie zostanie przekazane do wykonania po 2 zajęciach. Termin realizacji do przedostatnich zajęć. max 30%
2. Opracowanie własnego projektu diagnostyczno-analitycznego wraz z propozycją strategii personalnej. Zadanie zostanie przekazane do wykonania po 2 zajęciach.
Termin realizacji do przedostatnich zajęć. max 50%
3. Praca podczas zajęć. Aktywny udział w dyskusjach, prezentacja rozwiązań. max 20%
Literatura
Podstawowe:
• Lundy, O., Cowling, A. (2000), Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, Kraków: Oficyna Ekonomiczna, Dom Wydawniczy ABC
• Amstrong, M (2010), Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, Kraków: Oficyna z Wolters Kluwers Business
• Bogdanienko, J., Piotrowski, W. (red.) Zarządzanie. Tradycja i nowoczesność. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Uzupełniające:
• Krupp, S. Schoemaker, P. J.H (2016). Zwycięskie strategie. Warszawa: MTBiznes.
• Baron, A., Armstrong, M. (2008) Zarządzanie kapitałem ludzkim. Uzyskiwanie wartości dodanej dzięki ludziom. Kraków: Wolters Kluwer.
• Becker B. E., Huselid M. A., Ulrich D. (2002) Karta wyników zarządzania zasobami ludzkimi, Kraków: Oficyna Ekonomiczna
• Brockbank, W., Urlich, D. (2008) Tworzenie wartości przez dział HR. Kraków: Wolters Kluwer.
• Buchen, I.H. (2011) Partnerski HR. Nowe normy efektywnej rekrutacji, pracy i szkolenia dzisiejszej kadry pracowniczej. Warszawa: Wolters Kluwer.
• Cascio, W., Boudreau, J. (2011) Inwestowanie w ludzi. Wpływ inicjatyw z zakresu ZZL na wyniki finansowe przedsiębiorstwa. Warszawa: Wolters Kluwer.
• Fitz-Enz, J. (2001) Rentowność inwestycji w kapitał ludzki, Kraków: Oficyna Ekonomiczna, Dom Wydawniczy ABC
• Juchnowicz, M. (2014) Zarządzanie kapitałem ludzkim. Procesy-narzędzie-aplikacje, Warszawa: PWE.
• Pocztowski, A. (2007) Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategie - procesy - metody. Warszawa: PWE.
• Reilly, P., Williams, T. (2009) Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi. Rozwijanie potencjału organizacji dzięki funkcji personalnej. Kraków: Wolters Kluwer.
• Urlich, D., Brockbank, W., Allen, J., Younger, J., Nyman, M. (2010) Nowoczesne zarządzanie zasobami ludzkimi. Warszawa: Wolters Kluwer.
• Ulrich, D (1990), Delivering results, A new mandate for Humana Resources Professionals, Harvard Business Review,
• Lencioni, P. (2010) 5 dysfunkcji pracy zespołowej. Opowieść o przywództwie. MT Business
• Heath, C., Heath, D (2011) Pstryk, jak zmieniać aby zmienić, Znak Literanova
• Kotter, JP (2007) Jak przeprowadzić transformacje firmy. Harvard Business Review
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: