Prywatne i korporacyjne kolekcje sztuki współczesnej 2600-PSMrdsPKK
Przedmiot będzie dotyczył w szczególności następujących zagadnień:
a. początek idei kolekcjonerstwa;
b. zasady tworzenia kolekcji prywatnych;
c. sylwetki kolekcjonerów polskich oraz zagranicznych;
d. strategie kolekcjonowania;
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student będzie potrafił opisać początek idei kolekcjonerstwa i wskazać na zasady tworzenia kolekcji prywatnych. Będzie w stanie opisać sylwetki kolekcjonerów polskich i zagranicznych, jak i wskazać na strategie kolekcjonowania.
Literatura
LITERATURA PRZEDMIOTU
1. Zenon Przesmycki – Pro Arte. Uwagi o sztuce i kulturze. Lwów 1914.
2. B. Frydryczak – Świat jako kolekcja. Poznań 2002.
3. M. Sommer – Zbieranie. Próba filozoficznego ujęcia. Warszawa 2003 Oficyna Naukowa.
4. P. Cabanne – Wielcy kolekcjonerzy. Kraków 1978 Wydawnictwo Literackie.
5. A. Ryszkiewicz – Kolekcjonerzy i miłośnicy. Warszawa 1981 PWN.
6. Bołdok Sławomir – Antykwariaty artystyczne, salony i domy aukcyjne. Historia warszawskiego rynku sztuki w latach 1800-1950. Warszawa 2004 Wydawnictwo Neriton.
7. Bazylko Piotr, Masiewicz Krzysztof – Przewodnik kolekcjonera sztuki najnowszej. Warszawa 2008 Korporacja halart.
8. Frydryczak Beata – Świat jako kolekcja. Poznań 2002 Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
9. Poradnik polskiego kolekcjonera. Kraków 2003 Wydawnictwo Kluszczyński.
10. Sommer Manfred – Zbieranie. Próba filozoficznego ujęcia. Warszawa 2003 Oficyna Naukowa.
11. Subiektywny przewodnik po kolekcjach pod redakcją Joanny Zielińskiej. Toruń 2008 Znaki Czasu.
12. Wilewska Renata – Kolekcja Heleny i Tadeusza Kwiatkowskich w Stanach Zjednoczonych. Łódź 2006 Wydawnictwo Wojciech Grochowalski.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: