Savoir-vivre 2600-PSMartSV
I. POWITANIA, POŻEGNANIA, PREZENTACJE
1. Jak właściwie i elegancko powitać, podjąć i pożegnać gościa, interesanta, klienta;
Gość honorowy
2. Prezentacja - zasady i wyjątki;
3. Przejdźmy na "ty";
II. KSZTAŁCENIE KULTURY SŁOWA I GESTU
1. Kultura dyskusji;
Jak w kulturalny sposób utrzymać się przy głosie;
Kulturalne wyrażanie odmienności swoich poglądów;
2. Jak reagować na gafy, wpadki, przejęzyczenia rozmówcy;
3. Szczerość, czy brak taktu?
4. Kultura gestu
Jak elegancko i poprawnie siedzieć podczas ważnych spotkań.
III. WIZYTY SŁUŻBOWE I PRYWATNE. TAKT I WY-CZUCIE
1. Składanie i przyjmowanie wizyt;
Przywileje i obowiązki gościa i gospodarza;
Nieproszeni goście;
Zaproszenie pro forma;
2. Zasady rządzące rozsadzaniem gości przy stole służbo-wym i biesiadnym;
- zasada prawej strony;
- zasada precedencji;
3. Gość w samochodzie (m.in. hierarchia miejsc w samo-chodzie);
IV. STRÓJ MĘSKI I DAMSKI czyli KSZTAŁTOWANIE POCZUCIA ESTETYKI I DOBREGO SMAKU
1. Jesteś wizytówką firmy - wymogi dotyczące stroju w pra-cy;
Znaczenie wyglądu zewnętrznego dla odbioru i oceny danej osoby i reprezentowanej przez nią instytucji, (jej produktu czy usługi);
2. Omówienie elementów garderoby damskiej i męskiej oraz dodatków do niej;
3. Najczęściej popełniane błędy, dotyczących kroju i doboru poszczególnych elementów stroju;
4. Na co dzień i od święta - umiejętność dostosowywania stroju do różnych okazji;
5. Biżuteria damska i męska;
6. Manicure, maquillage, zarost, fryzura;
V. KULTURA PRZY STOLE
1. Jak poprawnie i elegancko jeść;
Najczęściej popełniane błędy;
2. Stołowa „topografia”
3. Galanteria stołowa;
4. Sytuacje trudne i nietypowe;
5. „Trudne” potrawy;
6. Serwetki – ich rodzaje i przeznaczenie;
7. Sztućce - omówienie ich budowy i przeznaczenia;
mowa sztućców – czyli jak odczytywać kody;
8. Kultura picia
Kawa, herbata – elegancki sposób serwowania i picia
Trunki – ich przypisanie do potraw, klasyfikacja, dobór szkła, temperatury etc.
Kryteria oceny trunku;
Zasady dotyczące wznoszenia toastów;
9. W lokalu – od zamówienia do płacenia.
10. Rodzaje przyjęć i poczęstunków m.in. business lunch i brunch.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024: | W cyklu 2023: |
Literatura
1) Ingrid Cording „O zachowaniu się przy stole”.
Wydawnictwo Marba Crown. W-wa 1991.
2) Hans Georg Schnitzer „Poradnik Współczesnego Savoir - vivre`u” Wyd.. Delta . W-wa 1996
3) Dawid Robinson „Etykieta w biznesie”. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Warszawa 1996
4) Edward Pietkiewicz -„ Etykieta menedżera” .Wydawnictwo „ Twój Styl”. Warszawa 1993
5) Bernhard Roetzel „Gentleman” Kolonia 1999,
Wydawnictwo Konemann
6) Arantxa G.de Castro - "Poradnik dobrych manier" - Świat Książki Warszawa, 2003
7) Deborah Lynn Darling - "Elementarz dobrego gustu" - Klub dla Ciebie, Warszawa, 2004
8) Ann Marie Sabath "Savoir vivre w biznesie" Gazeta Prawna - Amber , Warszawa, 2002
9) Herbert Schwinghammer "Wielka księga savoir- vivre`u Klub dla Ciebie - Bauer-Weltbild media Sp. K. Warszawa, 2003
10) Mary Spillane "Zaprezentuj siebie" Wyd. Muza SA., Warszawa, 1998
11) Tomasz Orłowski "Protokół Dyplomatyczny. Cere-moniał u etykieta" Polski Instytut Spraw Międzynarodowych Warszawa, 2006
12) Lisa Gutowska "Nowy Savoir vivre" Wyd. Veda, War-szawa, 2004
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: