Analiza strategiczna 2600-MSMdz1abAS
1. Pojęcie analizy strategicznej – błędy poznawcze
2. Model wyborów strategicznych (Obłoja)
3. Analiza SWOT – rozpoznanie obszarów analitycznych (wewnątrz i na zewnątrz organizacji)
4. Strategiczna diagnoza otoczenia organizacji
a. PEST/PESTEL
b. Diament konkurencyjności Portera
c. Model 5 sił Portera
d. Analiza interesariuszy
e. Mapy grup strategicznych
f. Analiza sieci wartości (value net/PARTS)
5. Strategiczna diagnoza organizacji
a. Pryzmat teorii gier
b. Jeszcze o SWOT/TOWS – budowanie profilu konkurencyjnego
c. VRIO
d. Strategia „błękitnego oceanu”
e. Łańcuch wartości Portera
f. Inne podejścia do kwestii łańcucha wartości
6. Analiza sieci
a. Struktura sieci
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student:
K_W01 – Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metodologię prowadzenia analiz strategicznych i terminologię w zakresie zarządzania strategicznego i analiz z nim związanych
K_W02 - Zna i rozumie złożone procesy i zjawiska zachodzące w różnych typach organizacji oraz w otaczającym ich świecie, wykorzystuje teorię zarządzania i dyscyplin uzupełniających (ekonomia i finanse, nauki prawne) do rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania problemów związanych ze strukturą organizacji oraz z jej otoczeniem oraz integracji rozwiązań problemów w ramach strategii organizacji.
K_U01 - Potrafi wykorzystać analizy strategiczne do rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów związanych z kluczowymi funkcjami w organizacji oraz ich integrowania w ramach strategii organizacji, stosując właściwy dobór źródeł oraz przystosowując istniejące lub opracowując nowe metody.
K_U02 - Potrafi prawidłowo interpretować złożone procesy i zjawiska technologiczne, społeczne, polityczne, prawne, ekonomiczne, ekologiczne i ich wpływ na funkcjonowanie organizacji i całości gospodarki, stosując właściwy dobór źródeł.
K_U03 - Potrafi samodzielnie i zespołowo przygotować analizy, diagnozy i raporty dotyczące złożonych i nietypowych problemów związanych z funkcjonowania organizacji, sektora i całej gospodarki
oraz komunikatywnie je prezentować, także w języku angielskim - wykorzystując zaawansowane narzędzia informatyczno-komunikacyjne.
K_K01 - Gotów jest do oceny i krytycznego podejścia do złożonych sytuacji i zjawisk związanych z funkcjonowaniem organizacji, sektora i całej gospodarki. Potrafi przeprowadzić odpowiednią interpretację wyników analizy w praktyce.
Kryteria oceniania
Przedmiot zakończony oceną pracy, aktywności i frekwencji w trakcie semestru (ocena końcowa w oparciu o zdobyte punkty))
1. Frekwencja: obecność +1, nieobecność -1, nieobecność uspr. 0.
2. Aktywność: do 2 punktów za jedne zajęcia
3. Przykładowe prace do wykonania i punktacja:
a. Praca na temat modelu Obłoja dla małego przedsiębiorstwa: do 5 punktów (indywidualnie)
b. Praca dotycząca analizy SWOT: do 5 punktów (indywidualnie)
c. Analiza PESTEL dla dużej spółki: do 10 punktów (zespołowo)
d. Budowa mapy grup strategicznych dla wybranej branży: do 10 punktów (zespołowo)
e. Analiza interesariuszy: do 5 punktów
f. Budowa krzywej wartości dla „błękitnego oceanu”: do 10 punktów
Maksymalnie razem: 100 punktów.
Literatura
Podstawowa:
Obłój K., Strategia organizacji, PWE, 2014
Ciszewska-Mlinarič M., Obłój K., Wąsowska A., Strategia korporacji, WN, 2021
Uzupełniająca:
Obłój K., Myśl strategicznie!, Poltext, 2022
Obłój K., Pasja i dyscyplina strategii, Poltext, 2016
Obłój K., Praktyka strategii firmy, Poltext, 2020
Grant R.M., Contemporary Strategy Analysis, WILEY, 2020
Zdziarski M., Analiza sieci, w: Sieci międzyorganizacyjne. Współczesne wyzwanie dla teorii i praktyki zarządzania, C.H.Beck, 2012.
Chan Kim W., Mauborgne R., Strategia Błękitnego Oceanu, MTBiznes, 2010
Taleb N.N., Czarny Łabędź, Zysk i S-ka, 2020
Kahneman D., Pułapki myślenia, MR, 2012
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: