Podstawy zarządzania I 2600-DSMdz1PZI
Wykład obejmuje następujące zagadnienia:
1. Wprowadzenie do zarządzania
2. Naukowe zarządzanie
3. Biurokracja i teoria organizacji
4. Zarządzanie ludźmi
5. Podejmowanie decyzji
6. Społeczna odpowiedzialność biznesu
7. Umiędzynarodowienie i zarządzanie międzynarodowe
8. Planowanie
9. Organizacja jako system. Analiza otoczenia
10. Zarządzanie strategiczne
11. Marketing
12. Zarządzanie operacjami
13. Przedsiębiorczość, innowacje i modele biznesu
14. Teorie, paradygmaty, mody i trendy w zarządzaniu
15. Praca nad studium przypadku – przygotowanie do egzaminu
Ćwiczenia obejmują następujące zagadnienia:
1. Wprowadzenie do zarządzania
2. Naukowe zarządzanie
3. Struktury organizacyjne (1)
4. Struktury organizacyjne (2)
5. Podejmowanie decyzji
6. Przywództwo
7. Motywacja
8. Kultura organizacji
9. Planowanie i kontrola
10. Analiza otoczenia (1)
11. Analiza otoczenia (2)
12. Zarządzanie strategiczne
13. Marketing
14. Zarządzanie operacjami
15. Praca nad studium przypadku – przygotowanie do egzaminu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu, student potrafi:
• Identyfikować i diagnozować problemy organizacyjne korzystając ze studium przypadku
• Dyskutować w grupie, prezentować argumentację wspierającą własne propozycje oraz wyciągać wnioski z prowadzonych analiz
• Określić funkcje zarządzania i role menedżerskie
• Omówić najważniejsze koncepcje z obszaru naukowego zarządzania, teorii organizacji, szkoły human relations oraz zarządzania strategicznego
• Opracować kartę przepływu procesu (process chart) i diagram Ishikawy
• Dokonać interpretacji schematu struktury organizacyjnej
• Przeprowadzić diagnozę stylu przywódczego i zaproponować działania motywujące określoną grupę pracowników
• Przygotować analizę otoczenia organizacji w oparciu o techniki PEST, model 5 sił Portera i analizę interesariuszy oraz przeprowadzić analizę SWOT
• Zdefiniować cele zgodnie z kryteriami SMART
• Zidentyfikować strategie bazowe realizowane przez wybrane firmy
• Scharakteryzować mieszankę marketingową i proces STP dla wybranego produktu i/lub firmy
• Zastosować macierze Ansoffa i BCG do podejmowania decyzji produktowych w firmie
• Przedstawić wybraną działalność gospodarczą w oparciu o model łańcucha wartości Portera
• Przedstawić popularne techniki zarządzania
• Wyjaśnić znaczenie społecznej odpowiedzialności biznesu i zrównoważonego rozwoju we współczesnej działalności gospodarczej
• Pracować w zespole nad analizą kompleksowych studiów przypadku, odzwierciedlających rzeczywiste sytuacje biznesowe
Kryteria oceniania
Ocena końcowa opiera się na wyniku prac cząstkowych realizowanych w ramach ćwiczeń (50%) i testu egzaminacyjnego (50%). Poszczególne prace cząstkowe będą realizowane jako prace indywidualne lub zespołowe. Każda praca powinna być oddana w ściśle określonym terminie i formie, ustalonym na zajęciach (nie ma możliwości późniejszego oddania pracy ani usprawiedliwienia jej nieoddania – oznacza to utratę punktów zaliczeniowych). Osoby, które nie uzyskają co najmniej 50% punktów zaliczeniowych, otrzymują ocenę ndst (2) w pierwszym terminie.
Egzamin opiera się na pytaniach dotyczących materiału zajęć, ze szczególnym uwzględnieniem praktycznych problemów wynikających ze studiów przypadku, które zostaną przekazane studentom na początku stycznia.
Literatura
Podręcznik podstawowy: Klincewicz, Krzysztof (red.) (2016) Zarządzanie, organizacje i organizowanie – przegląd perspektyw teoretycznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego
Literatura obowiązkowa: materiały do zajęć, w tym prezentacje, artykuły, rozdziały podręczników oraz studia przypadku publikowane na stronie www.facebook.com/timowz
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: