- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Bohaterowie i barbarzyńcy biznesu. Jak się od nich uczyć? Czego unikać? 2600-BBB-OG
1. Przedmiot poświęcony jest wykorzystaniu historii organizacyjnej jako źródła doświadczeń i inspiracji w zakresie zrównoważonego zarządzania dla dzisiejszych przedsiębiorców, menadżerów oraz pracowników różnorodnych firm zarówno sensu stricto biznesowych, jak i z sektora publicznego oraz non-for- profit.
2. Ukazuje – na konkretnych przypadkach - możliwości analizy tradycji organizacyjnych, szczególnie XIX, XX i XXI wieku (a także starszych) oraz „przekładania” tych tradycji na konkretne praktyki organizacyjne, konkurencyjne w dobie obecnej, a równocześnie służące zrównoważonemu rozwojowi.
3. We wstępnej części zajęć wyjaśnione zostaną trudności z wykorzystaniem historii we współczesnym zarządzaniu, zaprezentowana będzie perspektywa historii organizacyjnej i historiografii organizacji, sposoby unikania błędu prezentyzmu oraz koncepcje „pamięci organizacyjnej” jako „pomostu” między historią i praktyką zarządzania.
4. Główną część zajęć wypełnią konkretne praktyki biznesowe niesione przez historię organizacyjną, ze szczególnym uwzględnieniem doświadczeń polskich oraz innych: „klasycznych” (amerykańskich i zachodnioeuropejskich), a także spoza „centrów” historii biznesu.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student potrafi krytycznie wykorzystać studia przypadków z historii organizacyjnej, umie rekonstruować te tradycje, wydobywać z nich dobre praktyki biznesowe, unikać złych praktyk oraz wykorzystywać te umiejętności w aktualnej działalności biznesowej i szerzej organizacyjnej
Kryteria oceniania
Ocenie podlega przygotowanie historii rodzinnych lub lokalnych tradycji przedsiębiorczości z perspektywy biografii uczestników zajęć, projekt dotyczący wykorzystania tradycji do optymalizacji działalności organizacyjnej dzisiaj, różne formy promocji pamięci o doświadczeniu historycznym jako aktualnej kompetencji menadżerskiej
Literatura
Podstawowa:
Tarasiewicz, K. (2013). Zapach świeżej kawy, red. nauk. Ochinowski, T. Warszawa: PWN.
Uzupełniająca:
1. Maclean, M., Clegg, S. R. and V. Cha Harvey, V. Ch. (ed.). (2020). Historical Organization Studies. Theory and Applications. Routledge.
2. Ochinowski, T. (2016). Jak rozmawiać z przeszłością, by wzbogacić komunikację w teraźniejszości, czyli o pożytkach z historiografii organizacji. W: Kostera, M. i Nierenberg, B. (red.), Komunikacja społeczna w zarządzaniu humanistycznym. Kraków: 2016. Wyd. UJ,
s. 187- 202.
3. Ochinowski, T. (2019). Raz na górze, raz na dole. O badaniu koniunktury w Polsce, seria: Monografie. Warszawa: 2019. Polski Instytut Ekonomiczny.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: