- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Zarządzanie kapitałem ludzkim 2400-ZEWW843-OG
Kurs jest oferowany jako część projektu finansowanego ze środków strukturalnych Unii Europejskiej, w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, z programu Operacyjnego Wiedza, Edukacja, Rozwój 2014-2020.
Od współczesnych organizacji wymaga się zdolności do radzenia sobie w coraz bardziej złożonym i mniej przewidywalnym otoczeniu biznesowym. Wydarzenia takie jak pandemia Covid-19 to test dla biznesu oraz podstaw, na którym on się opiera. Jak wynika z badań KRD (Krajowego Rejestru Długów) w takich warunkach najcenniejszy jest dobry zespół, czyli lojalni i zaangażowani pracownicy, posiadający kluczowe dla organizacji kompetencje.
Pozyskiwanie talentów i zarządzanie kompetencjami to priorytety polityki personalnej firmy. Choć motywatory finansowe zawsze były jednym z kluczowych czynników motywujących pracownika, nie mniej istotne są tutaj czynniki pozapłacowe. Dbanie o rozwój pracowników, stabilne zatrudnienie, dawanie możliwość angażowania się w różne projekty oraz dobra atmosfera w zespołach to klucz do budowania silnego i zmotywowanego zespołu, takiego który stanie się kapitałem organizacji, warunkującym skuteczne konkurowanie w niestabilnych warunkach rynkowych.
Lekcja 1 „Od zasobu do kapitału”.
W trakcie zajęć synchronicznych w postaci wykładu z udziałem obecnych, zostaną omówione między innymi poniższe tematy:
Wyjątkowość zasobów ludzkich przedsiębiorstwa.
Pojęcie kapitału ludzkiego oraz zarządzania kapitałem ludzkim.
Rola menedżerów we wdrażaniu strategii zarządzania kapitałem ludzkim w obszarze:
• Analizy pracy i planowania zasobów ludzkich;
• Rekrutacji i selekcji;
• Motywowania pracowników oraz dbania o dobre relacje w zespołach;
• Rozwoju pracowników wiedzy i zarządzania talentami.
Zarządzanie kapitałem ludzkim jako proces.
Lekcja 2 „Zarządzanie kompetencjami”
W trakcie zajęć samodzielnych (asynchronicznych) na platformie e-learningowej, uczestnicy zapoznają się z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi zarządzania kompetencjami. Wśród nich:
Cele zarządzania kompetencjami oraz ich znaczenie dla budowania kapitału ludzkiego organizacji;
Wykorzystanie kompetencji w podstawowych obszarach zarządzania zasobami ludzkimi – analiza pracy, rekrutacja i selekcja, rozwój pracowników, planowanie kariery i zarządzanie talentami;
Wybrane metody oceny kompetencji potrzebnych do wykonywania pracy.
Lekcja 3 „Pomiar kapitału ludzkiego”
W trakcie zajęć samodzielnych na platformie e-learningowej, uczestnicy zapoznają się z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi pomiaru kapitału ludzkiego. Wśród nich:
Zagadnienie pomiaru w procesie zarządzania kapitałem ludzkim;
Cele wykonywania pomiarów;
Wybrane wskaźniki wykorzystywane do pomiaru kapitału ludzkiego;
Lekcja 4 „Rekrutacja i selekcja – pozyskiwać najlepszych czy najlepiej dopasowanych?”
W trakcie zajęć samodzielnych na platformie e-learningowej, uczestnicy zapoznają się z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi rekrutacji, selekcji oraz oceny kandydatów.
W trakcie zajęć zostaną przypomniane informacje na temat zastosowania zarządzania kompetencjami w procesie poszukiwania i zatrudniania pracowników. Omówione zostaną również:
Rodzaje rekrutacji – wewnętrzna i zewnętrzna;
Metody pozyskiwania kandydatów o określonych kompetencjach;
Employer branding – czym jest i jak wspomaga tworzenie kapitału ludzkiego;
Techniki selekcji i oceny – zalety, wady, zastosowania i ograniczenia;
Derekrutacja jako niedoceniany a ważny aspekt zarządzania kapitałem ludzkim.
Lekcja 5 „Inwestowanie w kapitał ludzki, czyli jak rodzi się zaangażowanie”
W trakcie zajęć samodzielnych na platformie e-learningowej, uczestnicy zapoznają się z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi rozwoju pracowników. W trakcie zajęć uczestnicy zapoznają się z rolą jaką w budowaniu kapitału ludzkiego pełnią szkolenia oraz inne działania, mające na celu rozwój pracowników, angażowanie ich w realizację celów organizacji oraz budowanie ich satysfakcji.
Lekcja 6 „Rozwijanie kapitału ludzkiego – Warsztaty”
W trakcie zajęć synchronicznych, uczestnicy będą mieli okazję przećwiczyć w praktyce wiedzę, którą zdobywali podczas zajęć samodzielnych. Ćwiczenia będą realizowane samodzielnie oraz w grupach.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Po ukończeniu kursu, uczestnicy:
• potrafią zdefiniować podstawowe pojęcia: kapitał ludzki, zasoby ludzkie, zarządzanie kapitałem ludzkim i zasobami ludzkimi.
• znają obszary, w których menedżerowie odgrywają istotną rolę we wdrażaniu i realizacji strategii zarządzania kapitałem ludzkim.
• mają pogłębioną wiedzę w zakresie strategicznej roli zarządzania kapitałem ludzkim w organizacji.
• znają podstawowe narzędzia rozwijania pracowników.
• zdobyli poszerzoną wiedzę w obszarze rekrutacji, selekcji i oceny kandydatów do pracy – wywiadów i testów rekrutacyjnych.
• znają podstawowe dziedziny zarządzania kapitałem ludzkim, potrafią je wymienić oraz krótko scharakteryzować.
• zapoznali się podstawowymi narzędziami służącymi do badania kapitału ludzkiego.
Umiejętności
Po ukończeniu kursu, uczestnicy:
• rozumieją pojęcie kapitału ludzkiego oraz zależności pomiędzy zarządzaniem kapitałem ludzkim i zarządzaniem zasobami ludzkimi.
• rozumieją zależność pomiędzy rozwojem pracowniczym a motywacją i zaangażowaniem.
• potrafią tworzyć pytania behawioralne i sytuacyjne oraz stosować je w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej w zależności od wymagań stawianych na stanowisku pracy.
• wiedzą, jak tworzyć opis poszczególnych kompetencji.
• potrafią określać wzorcowy profil kompetencji w oparciu o wymagania dotyczące stanowiska pracy.
• rozumieją różnice pomiędzy różnymi modelami zarządzania, są w stanie wskazać i omówić ich kluczowe cechy z puntu widzenia ZKL.
• potrafią dobierać narzędzia rozwojowe w zależności od potrzeb pracowników.
Kompetencje społeczne:
Po ukończeniu kursu, uczestnicy:
• mają świadomość istotności roli menedżera w budowaniu kapitału ludzkiego organizacji.
• potrafi dokonać samooceny swoich kompetencji menedżerskich oraz doskonalić je pod kątem rozwijania kapitału ludzkiego zespołu.
• rozumieją jak skuteczne zarządzanie wiedzą w organizacji wpływa na jej przewagę konkurencyjną.
• rozwijają umiejętności przywódcze.
• lepiej rozumieją potrzeby pracowników w zakresie samorozwoju oraz osiągania poziomu satysfakcji z wykonywanej pracy.
• rozwijają umiejętność obserwacji i analizy ludzkich zachowań.
• rozwijają umiejętność komunikowania się w zespole.
• rozwija pewność siebie.
Kryteria oceniania
Uczestnicy są oceniani na podstawie dwóch elementów:
- obecności i aktywności w trakcie spotkań online,
- oraz realizacji lekcji asynchronicznych na platformie Moodle,
Aby zaliczyć kurs, student musi uzyskać minimum 60% z każdego z nich.
Literatura
• H. Król, A. Ludwiczyński. “Zarządzanie zasobami ludzkimi. Podręcznik. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji” Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
• T. Kupczyk. M. Stor. „Zarządzanie kompetencjami. Teoria, badania i praktyka biznesowa”, Wyższa Szkoła Handlowa we Wrocławiu, Wrocław 2017
• Praca zbiorowa. „Praktyki HRM. Najlepsze studia przypadku z polskiego rynku”. IFLOR PL S.A., Warszawa 2016.
• J.A. Cannon, R. McGee. “Zarządzanie talentami I planowanie ścieżek karier. Zestaw narzędzi.” ABC Wolters Kluwer Business, Warszawa 2012.
• W. Romanowska. „Zarządzanie kapitałem ludzkim”, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Finanse Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 685, 46, 2011, s. 171-182.
• M. Juchnowicz. „Rozwój zarządzania zasobami ludzkimi – w kierunku kapitału ludzkiego”. Ewolucja nauk ekonomicznych. Jedność a różnorodność, relacje do innych nauk, problemy klasyfikacyjne 2019, s. 195-204.
• I. Ścibiorska, K. Bartkowiak. „Praktyczne wykorzystanie metody pomiaru oddziaływania kapitału ludzkiego na procesy”. Zeszyty Naukowe Akademii Podlaskiej w Siedlcach. Administracja i Zarządzanie, 12, 2010, s. 118-131.
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Grupa 1 10.10 – 10:00 – 11:30 Grupa 2 10.10 – 12:30 - 14:00 |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: