- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Zakładanie i prowadzenie działalności gospodarczej 2400-ZEWW842-OG
W trakcie zajęć synchronicznych oraz asynchronicznych, uczestnicy zapoznają się z szeregiem zagadnień istotnych z punktu widzenia planowania działalności gospodarczej oraz jej zakładania. Głównym celem kursu jest wyposażenie uczestników wiedzę niezbędną do założenia własnej firmy oraz unikania częstych błędów popełnianych przez niedoświadczonych przedsiębiorców. W trakcie zajęć uczestnicy będą mogli także przyjrzeć się sobie jako potencjalnym przedsiębiorcom oraz rozwijać swoją postawę przedsiębiorczą.
Lekcja 1: Jak się przygotować do założenia firmy?
W trakcie zajęć synchronicznych w postaci wykładu z udziałem obecnych, zostaną omówione między innymi poniższe tematy:
Firma, przedsiębiorstwo, przedsiębiorczość i działalność gospodarcza.
Wady i zalety prowadzenia własnej działalności gospodarczej.
Dlaczego wiele firm upada i to już w pierwszym roku prowadzenia działalności.
Jakie błędy popełniają najczęściej niedoświadczeni przedsiębiorcy?
Co należy przygotować i przemyśleć przed założeniem własnej firmy
Lekcja 2: Kreatywny przedsiębiorca, czyli jaki?
W trakcie zajęć samodzielnych na platformie e-learningowej Moodle, zostaną omówione psychologiczne aspekty twórczego rozwiazywania problemów oraz innowacyjności. Lekcja będzie miała charakter mini-warsztatów, które pomogą uczestnikom przyjrzeć się swojej kreatywności oraz lepiej zrozumieć jej rolę w tworzeniu innowacji. Uczestnicy zapoznają się z metodą planowania innowacji Harvard Manage Mentor.
Lekcja 3: Zanim zaczniemy, czyli analiza SWOT i TOWS.
W trakcie zajęć samodzielnych na platformie e-learningowej Moodle, uczestnicy poznają metodę analizy SWOT. Zajęcia będą miały część teoretyczną w postaci materiału wideo oraz praktyczną, polegającą na wykonaniu ćwiczenia z analizy SWOT i TOWS.
Lekcja 4: Formalności to pestka, jeśli się wie co robić – zakładamy firmę.
W trakcie zajęć samodzielnych na platformie e-learningowej zostaną omówione aspekty formalne i prawne zakładania działalności gospodarczej. Uczestnik dowie się krok po kroku jak zarejestrować własną działalność gospodarczą oraz jakich formalności wymaga ZUS oraz US.
Lekcja 5: Formy prawne działalności gospodarczej – wady i zalety.
W trakcie zajęć do pracy samodzielnej na platformie e-learningowej, zostaną omówione różne formy prawne prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Głównym celem tej lekcji jest wsparcie uczestników w wyborze najbardziej pasującej do ich potrzeb formy prawnej.
Lekcja 6: Fundusze unijne, jak to ugryźć.
W trakcie zajęć do pracy samodzielnej na platformie e-learningowej, zostaną omówione zagadnienia związane z praktycznymi i formalnymi aspektami pozyskiwania dofinansowania z UE na prowadzenie działalności i realizację różnych projektów.
Lekcja 7: Start-up. Specyfika, finansowanie, przykłady.
Czy każda firma to start-up? W trakcie zajęć do pracy samodzielnej na platformie e-learningowej, przedstawione zostaną podstawowe informacje na temat start-upów oraz specyfiki ich funkcjonowania oraz finansowania.
Lekcja 8: Czy to się opłaca. Elementy analizy ekonomicznej i nie tylko – Warsztaty.
W trakcie zajęć synchronicznych, uczestnicy będą mieli okazję przećwiczyć w praktyce wiedzę, którą zdobywali podczas zajęć samodzielnych. Ćwiczenia będą realizowane samodzielnie oraz w grupach.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Po ukończeniu kursu, uczestnicy:
• znają podstawowe zagadnienia związane z funkcjonowaniem rynku, potrafią posługiwać się fachowymi pojęciami w tym obszarze.
• mają wiedzę na temat różnych form prowadzenia oraz finansowania działalności gospodarczej.
• wiedzą, jak wygląda proces zakładania działalności gospodarczej w Polsce.
• posiadają pogłębioną wiedzę dotyczącą aspektów formalnych zakładania działalności gospodarczej.
• znają wybrane źródła finansowania przedsiębiorstw oraz start-upów, w tym uwarunkowania dofinansowań ze środków UE.
• wiedzą na czym polega analiza SWOT i TOWS.
Umiejętności
Po ukończeniu kursu, uczestnicy:
• są świadomi zalet oraz wad prowadzenia własnej działalności gospodarczej.
• wiedzą na jakie kwestie należy zwróci uwagę przed zakładaniem działalności gospodarczej oraz w trakcie.
• potrafią przeanalizować swoją sytuację pod kątem możliwości oraz zagrożeń.
• rozumieją jaką rolę pełni kreatywność w poszukiwaniu innowacji.
• potrafią przeprowadzić podstawową analizę opłacalności przedsięwzięcia z wykorzystaniem podstawowych wskaźników ekonomicznych.
• potrafią dokonać krytycznej analizy szans i zagrożeń SWOT.
• znają i potrafią zastosować metodę planowania innowacji Harvard Manage Mentor.
Kompetencje społeczne
• Po ukończeniu kursu, uczestnicy:
• potrafią realistycznie ocenić swoje mocne i słabe strony i pracować nad rozwojem osobistym.
• potrafią ocenić swoje oczekiwania dotyczące działalności gospodarczej oraz roli przedsiębiorcy.
• doskonalą umiejętność obserwacji oraz rozumienia potrzeb innych ludzi.
• rozwijają kreatywność oraz zdolność twórczego rozwiązywania problemów.
• rozwijają postawę przedsiębiorczą.
• doskonalą zdolność planowania.
• są świadomi roli wytrwałości w dążeniu do celu.
• lepiej rozumieją zależność pomiędzy planowaniem, zmiennymi rynkowymi oraz ryzykiem prowadzenia firmy.
Kryteria oceniania
Uczestnicy są oceniani na podstawie trzech elementów:
- obecności i udziału w spotkaniach online,
- realizacji lekcji asynchronicznych na platformie Moodle,
- oraz wyniku testu końcowego.
Aby zaliczyć kurs, student musi uzyskać minimum 60% z każdego z nich.
Literatura
Literatura:
• P. F. Drucker, „Menedżer skuteczny”, MT Biznes, 2012
• B. Tracy, „Zjedz tę żabę – 21 metod podnoszenia wydajności w pracy i zwalczania skłonności do zwlekania”. MT Biznes, 2010.
Akty prawne:
• Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców. Dz. U. 2018 poz. 646 z późniejszymi zmianami)
• Ustawa z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. 2000 nr 94 poz. 1037 z późniejszymi zmianami)
• Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. 1991 nr 80 poz. 350 z późniejszymi zmianami)
• Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych ustaw regulujących zasady opodatkowania (Dz.U. 1992 nr 21 poz. 86 z późniejszymi zmianami)
• Ustawa z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. 1998 nr 144 poz. 930 z późniejszymi zmianami)
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Grupa 1 11.10 10:00 – 11:30 Grupa 2 11.10 12:30 - 14:00 |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: