- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Zarządzanie strategiczne - tworzenie i realizacja planów 2400-ZEWW840-OG
W ramach interaktywnej pracy opartej na studiach przypadków (zarówno korporacji jak i małych organizacji), będziemy poszukiwać odpowiedzi m. in. na następujące pytania:
• Dlaczego firmom, instytucjom i każdemu z nas potrzebna jest strategia działania ?
• Jakie kluczowe informacje i narzędzia pozwalają dokonać diagnozy stanu organizacji i wyzwań przed nią stojących ?
• Jakie krytyczne czynniki związane z szeroko rozumianym makrootoczeniem powinny być uwzględnione w projektowaniu strategii ?
• Jakie krytyczne czynniki związane z analizą otoczenia konkurencyjnego (otoczenia bliższego) i sektorowego powinny zostać uwzględnione w budowie strategii ?
• Jak rozpoznać kluczowe czynniki sukcesu działania w określonej branży i jakie są najważniejsze metody badania potencjału organizacji ?
• Jakie są podstawowe komponenty zarządzania strategicznego organizacją ?
• Jakie są podstawowe modele przydatne w wyznaczaniu strategii przedsiębiorstwa ?
• Jak definiować cele strategiczne i kaskadować je na poziom strategii funkcjonalnych ?
• Jakie są podstawowe narzędzia wspomagające kontrolę menedżerską ?
• Czym jest kontroling strategiczny i operacyjny ?
• Czym jest strategiczna karta wyników i jakie są jej podstawowe elementy ?
• Jakie narzędzia zastosować aby właściwie rozpoznać ryzyka dla działania przedsiębiorstwa/organizacji ?
• Jak wkomponować w strategię i zarządzanie strategiczne realizację celów klimatycznych i celów zrówno¬¬¬ważonego rozwoju ?
• Jak zaprojektować strategię zrównoważonego rozwoju dla organizacji ?
Zagadnienia
1. Ogólna charakterystyka idei i pojęcia strategii, procesu zarządzania strategicznego; cele, istota i etapy procesu zarządzania strategicznego, ewolucja myślenia strategicznego, główne szkoły i podejścia zarządzania strategicznego,
2. Analiza otoczenia przedsiębiorstwa
struktura makrootoczenia przedsiębiorstwa – analiza PESTEL, analiza sektorowa: model konkurencji 5 sił Portera, ocena pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa
3. Analiza zasobów przedsiębiorstwa
Aktywa niematerialne i łańcuch wartości jako podstawa identyfikacji silnych i słabych stron przedsiębiorstwa, analiza kluczowych czynników sukcesu, istota i źródła przewag konkurencyjnych, zasobowe uwarunkowania strategii przedsiębiorstwa
4. Cele przedsiębiorstwa
Istota przedsiębiorczości, misja organizacji: istota i proces formułowania strategie, cele strategiczne, taktyczne i operacyjne, model SMARTER
5. Generowanie i ocena opcji strategicznych
macierz SWOT, strategie podstawowe/centralne (corporate): strategie na poziomie jednostek (business), strategie funkcjonalne (functional)
6. Wdrażanie i kontrola strategii
skuteczna realizacja strategii, planowanie zasobów: struktura, przywództwo, zasoby ludzkie, technika, zrównoważona karta wyników, modele biznesowe,
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
W efekcie procesu kształcenia student:
- potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia i problemy zarządzania strategicznego,
- zna metody analizy strategicznej, identyfikuje różne typologie strategii, kryteria ich wyboru oraz opisuje narzędzia kontroli i monitoringu,
- ma pogłębioną wiedzę z zakresu funkcjonowania organizacji, jej celów działania, zasobów, uwarunkowań, otoczenia, etc.
- ma pogłębioną wiedzę na temat zarządzania strategicznego i szkół oraz typologii strategii,
- zna i rozumie konieczność poznawania koncepcji zarządzania strategicznego jako źródła wiedzy i narzędzia do oddziaływania na rozwój organizacji,
- posługuje się wyspecjalizowaną terminologią, schematami i modelami z zakresu zarządzania strategicznego,
- ma bogatą wiedzę z zakresu budowania i uwarunkowań wdrażania strategii przedsiębiorstwa,
Umiejętności:
Po ukończeniu kursu student:
- potrafi dokonać analizy otoczenia mikro, mezo i makro, wykorzystując różne metody analizy strategicznej,
- posiada umiejętność krytycznego myślenia i oceny stosowanych strategii dla rozwoju przedsiębiorstwa,
- potrafi samodzielnie definiować problemy i szukać ich w zakresie zarządzania strategicznego,
- posiada umiejętność poszukiwania, doboru, selekcji i oceny informacji na potrzeby formułowania i wdrażania strategii organizacji,
- potrafi stosować metody i narzędzia stosowane w zarządzaniu strategicznym organizacją,
- posiada umiejętność w zakresie wyznaczania celów strategicznych przedsiębiorstwa oraz diagnozowania kluczowych czynników konkurencyjności przedsiębiorstwa
- posiada umiejętność w zakresie doboru i konstrukcji planów strategicznych oraz strategii przedsiębiorstwa na poziomie całej organizacji, jak i na poziomie funkcjonalnym
- ma świadomość możliwości zarządzania strategicznego jako instrumentu podnoszącego konkurencyjność organizacji,
- potrafi przygotować wystąpienie ustne i pisemne poświęcone zagadnieniom związanym z problematyką zarządzania, w tym potrafi podczas wystąpienia dokonać krytycznej analizy różnych koncepcji i wypracować własne stanowisko.
Kompetencje społeczne
Na zakończenie kursu student:
- rozumie społeczną odpowiedzialność związaną z zarządzaniem strategicznym,
- potrafi dokonać samooceny kompetencji oraz doskonalić swoje umiejętności w zakresie zarządzania strategicznego,
- potrafi określać priorytety służące realizacji celów zarządzania strategicznego,
- potrafi współpracować w grupie jak również samodzielnie analizować studia przypadków,
- rozumie ideę uczenia się przez całe życie,
- zgłasza gotowość do uczestniczenia w projektach,
- rozwija umiejętności przywódcze,
- rozwija krytyczne myślenie,
- potrafi słuchać ze zrozumieniem
- potrafi planować i podejmować wyzwania związane z samokształceniem,
Kryteria oceniania
Obecność w trakcie zajęć oraz ocena efektów pracy grupowej i samodzielnej na studiach przypadków
Punkty za aktywność w trakcie zajęć (30%) oraz punkty za ocenę efektów pracy grupowej (30%) i samodzielnej (40%) na studiach przypadków
Literatura
1. Ciszewska M. Obłój K. Wąsowska A. Strategia Korporacji, Wolters Kluwer, 2015
2. K. Obłój, Strategia organizacji. W poszukiwaniu trwałej przewagi konkurencyjnej, PWE, Warszawa 2007.
3. M.E. Porter, Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, 1992 lub późniejsze wydania
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Grupa 1: Dr Grzegorz Tchorek 03 listopad w godzinach 17:00 – 18:30 Grupa 2 – Dr Grzegorz Tchorek 03 listopad w godzinach 18:45 – 20:15 Grupa 3: Dr Marcin Dwórznik 05.11.23 9:45-14:30 Grupa 4: Dr Marcin Michalak 03.12.23 9:00 – 14:00 |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: