Advanced Microeconomics (General Equilibrium) 2400-ICU1AMIa
Teoria równowagi ogólnej.
1-3 Dualne podejście do popytu konsumenta. Funkcja użyteczności. Tożsamość Roya. Popyt walrasowski, miary dobrobytu (MC, s. 40-95; V, s. 94-113)
3-4. Neo-walrasowska teoria produkcji. Funkcja produkcji. Minimalizacja kosztów, maksymalizacja zysku. Dualność problemu producenta (MC, rozdział 5, V, rozdział 18)
5. Egzamin połówkowy
5. Midterm exam
6. 2x2 Model czystej wymiany. Skrzynka Edgewortha, dostępne alokacje, wyposażenie w czynniki produkcji, krzywa ofertowa, zbiór Pareto, krzywa kontraktowa (V, pp.313-316, 323-329; MC, pp. 515-525, 538-540)
7-8. 1x1x2x1 Model Robinsona Crusoe, 2x2x2x2 Model małej gospodarki otwartej. Popyt nadwyżkowy, dobra pośredni, zbiór możliwości produkcyjnych, twierdzenie Rybczyńskiego, równowaga wewnętrzna, twierdzenie o wyrównywaniu się cen czynników produkcji (MC, pp. 525-538)
9-10. Model uogólniony
Gospodarka oparta na własności prywatnej, quasi-równowaga z transferami, fundamentalne twierdzenia ekonomii dobrobytu, preferencje lokalnie-nienasycone, Prawo Walrasa (V, pp.317-322, 329-332; MC, pp. 545-557, 578-583)
Policzalna równowaga ogólna (zajęcia w pracowni komputerowej)
11 Oprogramowanie GAMS, tablica nakładów-wyników
12. Model Robinsona Crusoe
13. Model małej gospodarki otwartej
14. Model globalnego handlu
15. Rozszerzenia.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Studenci rozumieją koncepcję relacji preferencji i maksymalizacji użyteczności.
2. Studenci umieją rozwiązać i analizować następujące modele równowagi ogólnej: model czystej wymiany, model Robinsona Crusoe i model małej gospodarki towartej
3. Studenci rozumieją podstawy ekonomii dobrobytu. Umieją rozróżnić równowagę konkurenyjną od alokacji Pareto optymalnej/alokacji centralnego planisty
4. Studenci umieją oprogramować prosty model równowagi ogólnej w oprogramowaniu GAMS
5. Studenci umieją badań skutki zmian w otoczeniu makroekonomicznym przy pomocy prostego modelu równowagi ogólnej.
Inne umiejętności:
1. Studenci rozumieją, że mikroekonomię można aplikować do faktycznych zjawisk ekonomicznych i społecznych oraz że takiej analizy dokonuje się przy użyciu modeli ekonomicznych
2. Studenci umieją intepretować rzeczywiste zjawiska w oparciu o proste modele równowagi ogólnej i są w stanie łączyć podejście makro i mikro.
3. Studenci mogą podejmować zatrudnienie w przedsiębiorstwach lub instytucjach publicznych, które zajmują się projektowaniem i oceną polityki gospodarczej.
4. Studenci są w stanie formułować i prezentować swoje przemyślenia w oparciu o swoją wiedzę i brać udział w dyskusji nad tymi przemyśleniami.
5. Studenci potrafią realizować postawione przed nimi zadania i planować swój czas
SW01, SW02, SW03, SW04, SU01, SU02, SU03, SU04, SU05, SU06, SU07, SK01, SK02, SK03
Kryteria oceniania
• W celu zaliczenia zajęć studenci muszą zdobyć co najmniej 50% punktów z sumy punktów na które składają się następujących części:
o Egzamin połówkowy 45%
o Egzamin końcowy: 45%
o Ocena z laboratoriów 10%
• Egzamin organizowany jest dla wszystkich studentów w tym samym czasie
• Każdy egzamin można raz poprawiać.
• Nie ma innych metod zaliczenia.
• Zero tolerancji dla ściągania
Literatura
(MC) Mas-Colell, A., M. D. Whinston, J. R. Green, Microeconomic Theory, Oxford University Press, 1995
(V) Varian, H. R., Microeconomic Analysis, W. W. Norton & Co., ed. 3′
Varian, H. R., Intermediate Microeconomics, ed. 7
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: