- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Współczesne kino światowe 2300-WKŚ-OG
TREŚCI KSZTAŁCENIA:
• narracja klasyczna, kino głównego nurtu
• schemat wyprawy bohatera
• kino artystyczne, filmowy modernizm (włoski neorealizm, francuska Nowa Fala); kino autorskie i koncepcja globalnego autorstwa
• Kino narodowe i transnarodowe; polskie kino pamięci narodowej
• Globalne Hollywood; kino postklasyczne; quality Hollywood
• Kino kobiet, film i feminizm; gender i kino
• Postmodernizm w kinie
• Kino i problematyka LGBTQ+; nowe kino queerowe
• filmy łamigłówki, opowieści sieciowe, kino narracyjnej złożoności
• amerykańskie kino niezależne; indie; smart cinema
• gatunki poza Hollywood: Nordic noir; medium concept cinema
• slow cinema
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA student/ka
• ma poszerzoną wiedzę na temat współczesnego kina światowego
• zna terminologię dotyczącą sposobów analizy i problematyzowania tekstów, nurtów i trendów współczesnego kina światowego
• zna kontekst społeczno-kulturowy i historyczny wybranych zjawisk i nurtów współczesnego kina światowego
UMIEJĘTNOŚCI student/ka
• Potrafi rozpoznać i opisać wybrane trendy we współczesnym kinie światowym
• Potrafi wskazać i zanalizować teksty filmowe w kontekście trendów we współczesnym kinie światowym
• Posiada umiejętność kontekstualizowania współczesnych tekstów filmowych oraz nurtów i zjawisk we współczesnym kinie światowym
KOMPETENCJE SPOŁECZNE student/ka
• Rozumie edukacyjny wymiar refleksyjnego uczestnictwa w kulturze filmowej
• Rozumie znaczenie kina w pejzażu kultury współczesnej
• Czynnie uczestniczy w życiu kulturalnym
Kryteria oceniania
OCENA Z ZAJĘĆ
Zajęcia kończą się zaliczeniem z oceną. Na ocenę składać się będą: /1/ obecność, /2/ aktywność podczas zajęć, /3/ ustne zaliczenie zajęć
USTNE ZALICZENIE ZAJĘĆ
Z omawianych podczas zajęć tematów każdy/a ze studentów/ek wybierze sobie trzy i zgłosi się na zaliczenie ustne. Wybiorę dwa tematy i poproszę o omówienie (wypowiedź na maksymalnie 20 minut). Tematy w formie zagadnień znane są wcześniej.
Literatura
LITERATURA (wybór)
• Adamczak Marcin, Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku. Przeobrażenia kultury audiowizualnej przełomu stuleci, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010
• Bordewll David; Janet Staiger; Thompson Kristin, Classical Hollywood Cinema: Film Style and Mode of Production to 1960, Routledge, London 2006 (1985).
• Bordwell David, Narration in the Fiction Film, University of Wisconsin Press, Madison 1985.
• Cook Pam (ed.), The Cinema Book, wyd. 3, BFI, Palgrave Macmillan, London 2009.
• Elsaesser Thomas, Kino – maszyna myślenia. Refleksje nad kinem epoki cyfrowej, tłum. zbior., Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2018.
• Hjort Mette; Scott Mackenzie (ed.), Cinema and Nation, Routledge, London 2000.
• Kempna-Pieniążek Magdalena, Neo-noir: Ciemne zwierciadło czasów kryzysu, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015.
• King Geoff, American Independent Cinema, I.B. Tauris, London & New York 2005.
• King Geoff, New Hollywood Cinema: An Introduction, Columbia University Press, New York 2001.
• King Geoff, Spectacular Narratives. Hollywood in the Age of the Blockbuster, I.B.Tauris, London, New York 2000.
• Kletowski Piotr (red.), Europejskie kino gatunków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2016.
• Mulvey Laura, Do utraty wzroku: Wybór tekstów, red. Kamila Kuc i Lara Thompson, tłum. zbior., korporacja ha!art—era nowe horyzonty, Kraków—Warszawa 2010, s. 33—47.
• Nagib Lúcia; Chris Perriam, Rajinder Dudrah (ed.), Theorizing World Cinema, I.B. Tauris, London, New York 2012.
• Nowell-Smith Geoffrey (ed.), The Oxford History of World Cinema, Oxford University Press, New York, Oxford
• Przylipiak Mirosław, Kino stylu zerowego. Dwadzieścia lat później, GWP, Gdańsk 2016.
• Radkiewicz Małgorzata, Oblicza kina queer, korporacja ha!art, Kraków 2014.
• Schatz Thomas, Old Hollywood/New Hollywood: Ritual, Art, and History, UMI Research Press, Ann Arbor (Michigan, USA) 1983.
• Sitarski Piotr (red.), Kino Europy, Rabid, Kraków 2001.
• Syska Rafał, Filmowy neomodernizm, Wydawnictwo EKRANy, Kraków 2014.
• Syska Rafał, „Smart cinema”. Mądre kino z „indie” świata, „Kwartalnik Filmowy” 2016, nr 93—94, s. 130—139.
• Szczekała Barbara, Eksperymenty i kompromisy: „mind-game films” we współczesnym kinie amerykańskim, „Kwartalnik Filmowy” 2016, nr 93—94, s. 140—153.
• Vogler Christopher, Podróż autora: Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy, przeł. Karolina Kosińska, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2010.
• Williams Alan (ed.), Film and Nationalism, Rutgers University Press, Piscataway (New Jersey) 2002.
• wybrane artykuły z „Kwartalnika Filmowego”, „EKRANów” i „Panoptikum”.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: