Moduł: Strategie wychowawcze-budowanie zespołu klasowego sprzyjająceo realizacji edukacji włączającej i integracji grupy 2300-SP-UZPR-SW
Wykłady:
1. Rozwój społeczny i emocjonalny dzieci rozwijających się typowo oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz ich rola w nawiązywaniu i podtrzymywaniu interakcji społecznych.
2. Rola nauczycieli w rozwijaniu umiejętności społecznych uczniów.
3. Ocena umiejętności społecznych dzieci.
4. Skuteczność programów rozwijających umiejętności społeczne i ich ewaluacja.
Ćwiczenia:
1. Możliwości rozwoju umiejętności społecznych u dzieci.
2. Teoretyczne podstawy programów wychowawczych.
3. Typologie programów służących rozwijaniu umiejętności społecznych u dzieci,
4. Programy rozwijające kompetencje społeczne dzieci – przykłady z praktyki polskiej i zagranicznej.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Lp.
Odniesienie do
efektów kierunkowych
(symbol efektu)
Wiedza
1
D.4.W.3
Zna zasady współpracy środowisk wychowawczych w procesie wychowania.
2
D.4.W.6
Zna miejsce szkoły jako instytucji wychowawczej.
3
D.4.W.7
Zna pojęcia stylów i postaw wychowawczych w szkole, postaw nauczycieli, dzieci i uczniów.
4
D.4.W.13
Zna metodykę wykorzystywania konstruowanych programów wychowawczych, ich założenia teoretyczne oraz klasyfikacje programów kształtowania postaw wobec dzieci i uczniów z niepełnosprawnościami i relacji w grupach rówieśniczych.
Umiejętności:
1. (C.2.U.2) Potrafi omówić psychologiczny kontekst procesu wychowania dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
2. (D.4.U.1) Potrafi rozpoznać relacje społeczne w szkole i klasie szkolnej.
3. (D.4.U.3) Potrafi projektować zajęcia dla zróżnicowanych grup dzieci i uczniów.
4. (D.4.U.8) Potrafi tworzyć programy kształtujące kompetencje społeczno-emocjonalne dzieci i uczniów z niepełnosprawnościami i stosować te programy w i klasach włączających.
5. (D.4.U.9) Potrafi ocenić efektywność programów rozwijających kompetencje społeczno-emocjonalne dzieci i uczniów z niepełnosprawnościami.
6. (D.4.U.10) Potrafi budować programy kształtowania postaw wobec dzieci i uczniów z niepełnosprawnościami i relacji rówieśniczych w grupach integracyjnych.
Kompetencje społeczne:
1. (C.2.K.2) Jest gotów do prezentowania właściwej postawy wobec dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
2. (C.3.K.3) Jest gotów do ciągłego dokształcania zawodowego.
3. (D.4.K.2) Jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje związane z organizacją procesu edukacyjno-terapeutycznego w szkole i klasie szkolnej
Literatura
Literatura obowiązkowe:
1. Dunn, J. (2008). Przyjaźnie dzieci. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
2. Larson, J. (2012). Najpierw pomyśl. Trening radzenia sobie z gniewem i agresją uczniów szkół ponadpodstawowych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. Schaffer, R. (2006). Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (wybrane fragmenty)
3. Smith, D. D. (2008). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. (wybrane fragmenty)
4. Święcicka, J. (2010). Ja i grupa. Trening dla uczniów. Warszawa: Difin.
Literatura uzupełniająca:
1. Cotungo, A. J. (2011). Terapia grupowa dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Warszawa: Fraszka Edukacyjna
2. Goldstein, A. P., McGinnis, E. (2001). Skillstreaming. Kształtowanie umiejętności ucznia. Nowe strategie i perspektywy nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Fundacja KARAN.
3. Gray, C., White, A. L. (2005). Ja i mój świat. Historyjki społeczne. Elementarz umiejętności społecznych dla małych dzieci. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
4. Harpur, J., Lawror, M., Fitzgerald, M. (2012) Interwencje społeczne dla nastolatków z Zespołem Aspergera. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
5. Kazdin, A. E., Weisz, J. R. (red.). Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (wybrane fragmenty).
6. Marczak, A. (2006). Program pracy z dzieckiem z objawami nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD) w przedszkolu i w szkole. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
7. Plummer, D. M. (2010). Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe dla dzieci od pięciu do jedenastu lat. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
8. Pulchny-Wrona, M., Wolińska-Chlebosz, A. (2009). Jak ćwiczyć społeczne umiejętności komunikacyjne i zwiększać samodzielność u osób z autyzmem. Kraków: wydawnictwo JAK..
9. Varugese, T. (2012). Wskazówki społeczne dla dzieci ze spektrum zaburzeń autystycznych i zaburzeń pokrewnych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: