Moduł: Przepisy prawa oświatowego w zakresie organizacji i realizacji edukacji włączającej dzieci i młodzieży 2300-SP-UZPR-PPO
Regulacje prawne w zakresie kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Zasady organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Aspekty klasyfikowania i oceniania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Polskie i międzynarodowe regulacje prawne związane z problematyką inkluzji społecznej, w tym edukacyjnej.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole – regulacje prawne.
Posługiwanie się przepisami prawa w czasie realizacji zadań w edukacji włączającej.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
-Regulacje prawne w zakresie kształcenia dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; zasady organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej; aspekty klasyfikowania i oceniania uczniów.
-Polskie i międzynarodowe regulacje prawne związane z problematyką inkluzji społecznej, w tym edukacyjnej.
Umiejętności:
-Posługiwać się odpowiednimi przepisami prawa w czasie realizacji zadań związanych z realizacją edukacji włączającej.
Kompetencje społeczne:
-Jest gotów do podjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje w edukacji włączającej.
-Jest gotów dzielić się wiedzą z nauczycielami prowadzącymi zajęcia z dzieckiem lub uczniem i jego rodzicami lub opiekunami na rzecz zapewniania mu optymalnych warunków uczenia się w środowisku włączającym.
-Jest gotów do organizowania kształcenia dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi zgodnie z przepisami prawa.
Kryteria oceniania
Obecność na wykładach.
Literatura
Cybulska R., Derewlana H., Kacprzak A., Pęczek K. ( 2017). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego, Warszawa: ORE https://www.ore.edu.pl/2015/03/pomoc-psychologiczno-pedagogiczna/
Europejska Agencja ds. Specjalnych Potrzeb i Edukacji Włączającej (2014). Pięć kluczowych przesłań dla edukacji włączającej. Od teorii do praktyki. Odense, Dania: Europejska Agencja ds. Specjalnych Potrzeb i Edukacji Włączającej
Łaska B. (2019). Prawo oświatowe a edukacja włączająca. Warszawa: ORE.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2019 poz. 373)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 9 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (tekst jednolity Dz.U. z 2020 poz. 1309)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 9 sierpnia 2020 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (tekst jednolity Dz. U. z 2020r. Poz. 1280)
Literatura uzupełniająca
KOMUNIKAT KOMISJI DO PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO, RADY, EUROPEJSKIEGO KOMITETU EKONOMICZNO-SPOŁECZNEGO I KOMITETU REGIONÓW, Bruksela, dnia 30.9.2020 r. w sprawie utworzenia europejskiego obszaru edukacji do 2025 r.
Prawa podstawowe określone w Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawach dziecka (ang.: UNCRC) oraz Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawach osób niepełnosprawnych (ang.: UNCRPD).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: