MD-Metodyka nauczania plastyki 2300-SP-PED-M2-MPLA
Prezentacja teoretycznych i praktycznych aspektów nauczania plastyki z uwzglednieniem pedagogiki formy i pedagogiki ekspresji.
Wprowadzenie studentów w niezbedną wiedzę o języku wypowiedzi plastycznej i wizualnym kształtowaniu otoczenia poprzez ich własne doświadczenia twórcze. Wyposażenie studentów w wiedzę metodyczną niezbędną do pobudzania twórczej aktywności dziecka. Analiza treści programowych i konstruowanie scenariuszy zajęć plastycznych, z użyciem metody projektow edukacyjnych
1. Ekspresja twórcza:
a/ trening wrażliwości estetycznej
b/wychowanie przez twórczość wraz ze zintegrowanymi formami ekspresji /muzyka, taniec, elementy dramy/
Główne zadania to:
a/zdobywanie umiejętności rozwijania aktywności twórczej dzieci i młodzieży
b/przygotowanie studentow do pełnienia funkcji mandatariusza sztuki, poprzez zdobywanie wiedzy z zakresu sztuki dawnej i najnowszej oraz psychologicznych prawidłowości myślenia twórczego
c/nabywanie umiejętności w zakresie inspirowania tworczości dzieci i mlodzieży z uwzględnieniem problematyki sztuki ludowej , szczególnie w perspektywie roku obrzędowego charakterystycznego dla tradycji Polskich
d/działania twórcze studentów: zdobywanie sprawności artystycznych w zakresie ceramiki i rzeźby, kompozycji malarskiej, graficznej, przestrzennej-papieroplastyka, rysunku i innych, jako forma przygotowania warsztatowego nauczyciela plastyki
e./Zapoznanie sie z podstawa programową nauczania plastyki, obowiazujaca dla szkoły podstawowej i szkoły średniej. Przygotowanie zawodowe do prowadzenia zajęć z plastyki w klasach IV-VI szkoly podstawowej oraz szkoły średniej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studenci potrafia zaprezentować działania artystyczne z dziećmi i młodzieżą charakterystyczne dla pedagogiki formy, jak też pedagogiki ekspresji. Potrafią wyjaśnić pojęcie formulacji wykreowane przez Arno Sterna oraz zaprezentować stadia rozwoju rysunkowego dziecka wg V.Lowenfelda oraz rozwoju artystycznego w kontekście twórczej aktywnosci dziecka w ujęciu R.Glotona i C.Clero. Studenci znają podstawy rozwoju myślenia twórczego w ujęciu psychologów humanistycznych, potrafią diagnozować przejawy myślenia twórczego za pomocą testu myślenia tworczego wg E.P.Guilforda
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
Stopień aktywności na zajęciach
Stopień poprawności merytorycznej i metodycznej samodzielnie opracowanych scenariuszy zajęć plastycznych,
praca metodą projektów w zakresie plastyki ,integracja muzyki i plastyki w procesie ksztalcenia kultury estetycznej uczniów jako realizacja jednego z projektów
Przygotowanie prezentacji ustnej dotyczącej sztuki dziecka oraz z zakresu problematyki omawianej na zajęciach oraz z literatury przedmiotu
Wykonanie na zajęciach ćwiczeń plastycznych na płaszczyźnie i w przestrzeni, zapoznanie sia z różnorodnymi technikami plstycznymi. Student może opuscić 2 zajęcia , zaliczenie na ocenę .
Praktyki zawodowe
tak
Literatura
Literatura wprowadzająca
1. Gloton R. C., Clero C., Twórcza aktywność dziecka, przekład i przedmowa I. Wojnar ,WSiP, Warszawa1985
2. Lowenfeld V., Brittain W.L., Twórczość a rozwój umysłowy dziecka, przekład K. Polakowski, PWN, Warszawa 1977
3. Piwocki K., Dzieje sztuki w zarysie. Arkady, Warszawa 1997
4 .Szymański M.S. ,Twórczość i style poznawcze uczniów, WSiP, Warszawa 1987
5. Wojnar I. Estetyka i wychowanie, PWN, Warszawa 1964
Literatura metodyczna:
1.Bukowski J., Postawy wobec sztuki najnowszej. WSiP, Warszawa 1981
2.Limont W., Spotkania z wyobraźnią w: "Plastyka w szkole" nr 5, 1998
3.Samoraj M., Wzbogacanie wrażliwości estetycznej i rozwijanie potencji kreacyjnych dzieci poprzez różnorodne działania plastyczne w: "Edukacja w przedszkolu" Raabe, 1999
4.Trojanowska A., Dziecko i plastyka. WSiP, Warszawa 1983
5.Wojnar I. (red.), Integracja wychowania estetycznego w teorii i praktyce. Studia pedagogiczne tom XXXIV, Wrocław 1975
6.Wojnar I., Pielasińska W. (red.), Wychowanie estetyczne młodego pokolenia. WSiP, Warszawa 1990
7.Zieliński J.A., O widzeniu artystycznym. WZ. CRZZ, 1966
oraz
"Techniki plastyczne" seria WSiP, 1990-1996
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: