Pedagogika najnowsza i jej konteksty 2300-OSM/SJ/PED/1
Seminarium poświęcone jest współczesnej pedagogice oraz interpretacji wybranych zjawisk pedagogicznych w kontekście przemian cywilizacyjnych, kulturowych, społecznych oraz ich wpływu na kształtowanie się osobowości. Zagadnienia, które mogą być podejmowane (zależnie od zainteresowań uczestników): wirtualność a doświadczenia relacyjności bezpośredniej, wyzwania cyborgizacji edukacji, osobowość a produkt rynkowy, kształcenie nauczycieli a pielęgnowanie uczenia się, muzyczność edukacji, rozumienie wobec presji życia na akord, sens edukacji, wyzwania technologiczne i techniczna konieczność a edukacja, umiejętność podejmowania decyzji w płynnej nowoczesności, jednostka a społeczeństwo, język a edukacja, intuicja a życie instynktowne, filozofia psychologii (nurt terapeutyczny versus therpeia), sposób bycia a wychowanie, człowiek jako istota ucząca się i rozwijająca swój potencjał, człowiek dorosły a edukacja i rynek pracy, edukacyjne aspekty zawodu trenera kompetencji miękkich, kompetencje a rozwój osobowości, sztuka pytania, sztuka słuchania a sposób bycia człowieka i in.
Zakres treści seminarium wynika przede wszystkim z zainteresowań osób studiujących, a także stanowi rozszerzenie lub uszczegółowienie wątków poruszanych na zajęciach ze Współczesnych Kierunków Pedagogicznych (r.I, studia II stopnia), ze szczególnym uwzględnieniem myśli współczesnych pedagogów i filozofów edukacji.
Seminarium jest prowadzone w duchu badań humanistycznych, filozoficznych dociekań, interpretacyjnych badań nad tekstami kultury, konceptualizacji własnych doświadczeń, metody fenomenologiczno-hermeneutycznej, metody performatywnej (włączenie doświadczenia sztuki jako sposobu poznania/rozumenia), a także krytycznego namysłu oraz dialogu.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student jest przygotowany do podjęcia samodzielnej pracy nad przygotowaniem rozprawy magisterskiej (w nurcie nauk humanistycznych lub społecznych): rozumie złożoność pedagogiki oraz jej zjawisk; rozumie złożoność otaczającego go świata; poznaje i uczestniczy w doświadczeniu polifoniczności rozumienia; potrafi formułować swoje stanowisko i uzasadnić jego podstawowe założenia; potrafi wejść w dyskusję z dialogiczną otwartością na to co nieznane i inne; potrafi zadawać trafne, sensowne pytania i odróżnić pozorowaną retorykę ważności pytania od pytajnego sposobu bycia; potrafi współpracować i współtworzyć atmosferę wspólnoty dociekania i inkluzywnej partycypacji; poszerza wiedzę z zakresu współczesnych kierunków pedagogicznych, pedagogiki ogólnej oraz filozofii edukacji; poszerza świadomość metodologiczną w kontekście pytania o naukowość pedagogiki; jest otwarty poznawczo na współczesny mu kontekst cywilizacyjno-kulturowy; rozumie znaczenie zaangażowania i praktyki edukacyjnej; jest otwarty poznawczo (i egzystencjalnie) na doświadczenie sztuki jako sposobu rozumienia rzeczywistości.
Kryteria oceniania
Ocenie podlega stopień zaangażowania osób studiujących w przygotowanie pracy magisterskiej oraz w przebieg zajęć. Po pierwszym roku wymagane jest przygotowanie konspektu pracy. Poza aktywnością na zajęciach, konspekt pracy magisterskiej jest warunkiem zaliczenia I roku seminarium magisterskiego.
Literatura
Literatura zostanie dobrana w trakcie seminarium. W każdym roku akademickim będziemy również zapoznawać się z twórczością wybranego współczesnego autora, pedagoga lub filozofa – wyboru postaci dokonamy wspólnie podczas seminarium.
W cyklu 2023:
Do wyboru w trakcie trwania seminarium (uwaga: literatura może ulec zmianie ze względu na zainteresowania badawcze osób uczestniczących w seminarium): |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: