Wyzwania edukacji, integracji, i inkluzji społecznej grup i jednostek 2300-OSM/SJ/IN/1
Tematyka seminarium związana jest z namysłem nad wyzwaniami systemu edukacji rozumianego jako wsparcie w trudnościach adaptacji i integracji rodzin, dzieci i młodzieży. Oczekiwana tematyka prac magisterskich i badań powinna stać się przyczynkiem do krytycznej dyskusji nad rolą nauczycieli, systemów szkolnych, rodziców, partnerów społecznych w zapewnianiu optymalnych warunków rozwoju jednostek i pełnienia przez nie różnorodnych ról społecznych obecnie oraz w przyszłości. Zagadnienia prac magisterskich powinny dotyczyć zagadnień innych niż transmisja wiedzy - poddawać pod dyskusję aspekty wychowania, relacji społecznych, praw człowieka.
Proponowane zagadnienia:
1) aspekty (nie)dostosowania systemu szkolnego do pracy z dziećmi i młodzieżą z orzeczeniami. Przyczyny, problemy, konsekwencje.
2) wyzwania i strategie współpracy pedagogów z rodzicami w sytuacjach odmiennych oczekiwań wobec dzieci wykazujących trudne zachowania (studia przypadków)
3) Społeczne rozumienie integracji, inkluzji i roli wychowania
4) potrzeby i trudności rodzin adopcyjnych a odpowiedź systemu wsparcia
5) alternatywne formy edukacji i ich skuteczność
6) wyzwania integracyjne polskiego systemu wychowawczego wobec rodzin z Ukrainy
Inne, zaproponowane przez studentów w obszarze zgodnym z opisem głównym seminarium.
Preferowane są badania jakościowe lub mieszane.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- zna i rozumie terminy i pojęcia związane z tematyką badawczą i pisaniem pracy magisterskiej
- zna literaturę związaną z tematem badań
- zna zasady pisania tekstów akademickich i planów formalnych, a także odwoływania się, cytowania i parafrazowania
Umiejętności
- umie opracować projekt badawczy w oparciu o analizę problemów wychowawczych
- umie formułować ogólne i szczegółowe pytania badawcze oraz planować odpowiednie narzędzia badawcze
- potrafi krytycznie analizować teksty pedagogiczne oraz różnorodne praktyki wychowania
Postawy
- potrafi identyfikować problemy etyczne w prowadzeniu badań i analiz
- rozumie znaczenie badań i odpowiedzialność w formułowaniu wniosków
dla podejmowania działań na rzecz zmiany społecznej
II rok ( w uzupełnieniu)
- umie krytycznie analizować zbadany materiał i pozyskaną literaturę
- umie przedstawić pracę w sposób spójny i logiczny
- umie wyciągać merytorycznie wnioski i rekomendować rozwiązania dla edukacji
Kryteria oceniania
Zaliczenie I roku seminarium polega na złożeniu poprawnego, skonsultowanego projektu badawczego.
1 rok: seminarium poświęcone będzie przygotowaniom do stworzenia projektu badawczego zawierającego:
- Uzasadnienie tematu
- propozycję merytoryczną części teoretycznej
- propozycję metodologiczna część badawczej
- Oczekiwane rezultaty
Zaliczenie II roku seminarium
Złożenie pracy dyplomowej.
Główne kryteria oceny pracy magisterskiej:
1. Zgodność treści pracy z tytułem.
2. Ocena układu pracy, struktury podziału treści, kolejności rozdziałów, kompletności tez.
3. Merytoryczna ocena pracy.
4. Czy i w jakim zakresie praca stanowi nowe ujęcie problemu.
5. Charakterystyka doboru i wykorzystania źródeł.
6. Ocena formalnej strony pracy (poprawność języka, opanowanie techniki pisania pracy, spis rzeczy, odsyłacze).
7. Sposób wykorzystania pracy (publikacja, udostępnienie innym instytucjom, materiał źródłowy).
Literatura
2. Babbie E.: Badania społeczne w praktyce. Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2013.
3. Apanowicz J.: Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej. Difin, Warszawa 2005.
4. Szkutnik Z.: Metodyka pisania pracy dyplomowej. Wydawnictwo Poznańskie Sp. z o.o., Poznań 2005.
5. Creswell J. W. Research Design_ Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches, 3rd Edition. 2012
6. R. Burke Johnson, L. Christiansen. Educational Research: Quantitative, Qualitative, and Mixed Approaches, 5th Edition. 2016
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: