MS1-Opieka i wychowanie 2300-NZ2-MS1-PS-OW
Przedstawienie podstawowych pojęć na podstawie literatury pedagogicznej i aktów prawnych. Tradycje i aktualne problemy opieki i wychowania w rodzinie, wychowanie w różnych typach rodzin. Rodzinne i instytucjonalne formy opieki w Polsce i w Europie. Instytucje opieki w systemie oświaty, pomocy społecznej, zdrowia (tradycje, podstawy prawne, organizacja, zadania wychowawcze, dobór dzieci, tryb i procedura umieszczenia).
Dzieci wymagające opieki i rodziny potrzebujące wsparcia – rozpoznanie potrzeb, identyfikacja problemów, opracowanie programów pomocy.
Rola i zadanie wychowawcy, praca w zespołach interdyscyplinarnych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Umiejętność interpretowania zachowań dziecka w kontekście jego sytuacji rodzinnej
Zdobycie kompetencji pracy z dzieckiem i rodziną
Umiejętność właściwego reagowania na sytuacje trudne dziecka
Znajomość problemów społecznych i emocjonalnych dzieci
Znajomość teoretycznych problemów stanowiących podłoże sytuacji opiekuńczo-wychowawczych
Kryteria oceniania
Wiedza z dziedzieny opieki nad dziećmi
Umiejętność dostrzegania i interpretowania objawów dziecka przejawiającego trudności rozwojowe i zaburzenia więzi oraz planowania pomocy tym dzieciom
Praktyki zawodowe
-
Literatura
(literatura do wyboru: jedna z kilku wskazanych pozycji lub inna, dowolnie wybrana przez studenta na wskazany temat)
1. Z dziejów opieki nad dziećmi
Przygotowanie informacji o wybranej historycznej instytucji lub formie opieki
Cz. Kępski Idea miłosierdzia a dobroczynność i opieka
M. Kolankiewicz Porzuceni i powierzeni trosce
M. Surdacki Dzieci porzucone w Szpitalu Św Ducha w Rzymie
2. Biografie i dokonania historycznych postaci opieki i wychowania:
Ks. Gabriel Piotr Baudouin, Ks. Jan Bosko, Czesław Czapów, Kazimierz Jeżewski, Henryk Jordan, Janusz Korczak, Kazimierz Lisiecki, Aleksander Kamiński
3. Zdania mojej gminy i powiatu w zakresie pomocy rodzinie i opieki nad dziećmi
Ustawa o pomocy społecznej + rozporządzenia
Ustawa o wspieraniu rodziny i systemiepieczy zastępczej + rozporządzenia
Ustawa o opiece nad małymi dziećmi
Ustawa o systemie oświaty
4. Opieka i wychowanie w rodzinie
Wychowanie w rodzinie
Kępski C., „Opieka i wychowanie w rodzinie”, UMCS, Lublin 2003
Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki. Toruń, Wyd. A. Marszałek, 2006
Plopa Mieczysław, Psychologia rodziny Teorie i badania (r. III rodzice a rozwój dziecka)
M. Andrzejewski Prawa dziecka w rodzinie zdezorganizowanej
5. Dzieci ulicy, praca w śtrodowisku
Anna Kurzeja „Dzieci ulicy”, Kraków 2008
Elżbieta Bielecka „Streetworking. Teoria i praktyka”, Warszawa 2005
Świetklice środowiskowe i ośrodki wsparcia dziennego
6. Reintegracja rodziny
Praca z rodziną dzieci umieszczonych w placówkach i rodzinach zastępczych
Sytuacja dziecka rozłączonego z rodziną i możliwości powrotu do domu
Wybrane artykuły z „Problemów opiekuńczo-wychowawczych”
Izabela Owczaruk „Odzyskać dziecko”
7. Przysposobienie
Czym jest przysposobienie? Przygotowanie rodziców, przygotowanie dzieci, problemy dzieci adoptowanych
Podstawy prawne (KRiO, Rozporządzenie Ośrodkach adop, KOPD, Konwencja haska o przysposobieniu zagranicznym)
Marek Andrzejewski, Małgorzata Łączkowska (red.) Prawne i pozaprawne aspekty adopcji
Błeszyński Jacek Jarosław, Kluczowe zagadnienia przysposobienia i funkcjonowania rodzin adopcyjnych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2000
Ostrowska Krystyna, Milewska Ewa (red.) Adopcja – teoria i praktyka, CMPPP-MEN, Warszawa 1999.
8. Rodziny zastępcze, rodzinne domy dziecka
Podstawy prawne KRiO, Rozporządzenie o rodzinach zastepczych
Rodzaje, zadania rodzin zastępczych, przygotowanie rodziców i dzieci, współdziałanie rodziców i opiekunów w wychowaniu dziecka, problemy wychowawcze dzieci wychowywanych w rodzinach zastępczych
Winogrodzka Lidia, Rodziny zastępcze i ich dzieci, UMCS, Lublin 2007
Kusio Urszula, Rodzina zastępcza jako środowisko wychowawcze, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1998
Kolankiewicz M., Z tradycji rodzin zastępczych cz. 1 i 2 [w:] „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, 2008, nr 1, s.36-44, nr 2; Charakterystyka rodzin zastępczych [w:] „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, 2007, nr 10, s.17-23
9. Instytucjonalne formy opieki
Instytucjaonalna piecza zastępcza (podstawy prawne, zadnia, charakterystyka dzieci, praca opiekuńczo-wychowawcza):
- placówki opiekuńczo-wychowawcze,
- domy pomocy społecznej,
- ośrodki interwencji kryzysowej.
Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej + rozporządzenia; Ustawa o pomocy społecznej wraz z rozporządzeniami MPiPS o domach pomocy społecznej; Ustawa o zapobieganiu przemocy w rodzinie i rozporządzenie MPiPS o ośrodkach interwencji kryzysowej
Placówki w systemie oświaty (podstawy prawne, zadnia, charakterystyka dzieci, praca opiekuńczo-wychowawcza):
- specjalne ośrodki wychowawcze i szkolno-wychowawcze,
- ośrodki socjoterapii,
- ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze, rahabilitacyjno-wychowawcze
- młodzieżowe ośrodki wychowawcze,
Ustawa o systemie oświaty i rozporządzenie MEN w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych
10. Usamodzielnienie
Co oznacza pojęcie usamodzielnienia wychowanków? Plan usamodzielnienia – jego cele i sposoby realizacji. Start w dorosłe życie osób opuszczających różne formy opieki
Rozporządzenie Ministra Polityki w spawie udzielania pomocy na usamodzielnienie,
A. Kwak, Z opieki zastępczej w dorosłe życie, wyd. Instytut Spraw Publicznych,
J. Sokołowska, Na przekór losowi ; Tworzenie rodziny przez osoby osierocone, wyd. Impuls 2004
W. Wiśniewska: Przygotowanie wychowanków do samodzielnego życia w warunkach współczesnego domu dziecka, [w:] A. Siedlaczek-Szwed, I. Wagner: Rodzinne i pozarodzinne środowiska wychowawcze, Częstochowa 2002.
11. Dzieci i migracje
- dzieci Polaków wyjeżdżających zagranicę,
- dzieci cudzoziemskie bez opieki w Polsce,
- uchodźcy,
- handel dziećmi.
Migracja – rodzina - dziecko Pedagogika społeczna nr 3/2008
Problem handlu dziećmi i dzieci cudzoziemskich bez opieki Kwartalnik Dziecko krzywdzone 12/2005
Handel dziećmi- wybrane problemy, red. Zbigniew Lasocik, Maryla Koss, Łukasz Wieczorek, Ośrodek badań Handlu ludźmi, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2007
12. Więź i rozłąka w koncepcjach teoretycznych; (dyskusja psychoanalityków z etologami na temat kształtowania się więzi, teoria przywiązania, psychologia społeczna)
13. Dzieci zaniedbywane i krzywdzone - rozpoznanie i pomoc
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Pedagogika, niestacjonarne (zaoczne), pierwszego stopnia
- Pedagogika, niestacjonarne (zaoczne), drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: