MS1-Moduł specjalnościowy: Doradztwo zawodowe 2300-NZ2-MS1-DZ
Celem modułu jest zapoznanie studentów z problematyką doradztwa zawodowego. Studenci będą zdobywać aktualną wiedzę na temat współczesnego rynku pracy w wymiarze lokalnym i globalnym- jego elementów, wskaźników i prawidłowości . Poznają narzędzia pracy doradcy zawodowego wykorzystywane podczas porad indywidualnych i grupowych, ukierunkowanych na pracę z wybranymi grupami społecznymi. Podczas zajęć zostanie podjęta problematyka związana z zarządzaniem karierą zawodową . Studenci poznają współczesne koncepcje z zakresu zarządzania karierą i rozwoju zawodowego. Będą umieli zastosować wiedzę dotyczącą metod i narzędzi opisu kariery zawodowej i rozwoju zawodowego. Ponadto studenci będą rozumieli potrzebę aktualizowania wiedzy na temat rynku pracy oraz własnego rozwoju poznawczego i zawodowego.
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się:
wiedza: student
1. posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu nauk społecznych na temat rozwoju człowieka dorosłego
2. posiada wiedzę interdyscyplinarną na temat współczesnego rynku pracy, mechanizmów regulujących funkcjonowanie dorosłych na współczesnym rynku pracy
3. rozumie wskaźniki i prawidłowości rynku pracy
4. zna terminologię związaną z zarządzaniem karierą na poziomie rozszerzonym
5. posiada uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, na temat teorii z zakresu zarządzania karierą i rozwoju zawodowego (kwalifikacje, kompetencje, zarządzanie w różnych naukach, praca, rozwój, kariera)
6. posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat klasyfikacji zawodów i specjalności rozumianej jako narzędzie rynku pracy
7. posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą metod i narzędzi opisu kariery zawodowej
8. posiada pogłębioną wiedzę na temat umiejętności metodycznych doradcy zawodowego: diagnozowania, pracy z grupą oraz pracy indywidualnej, prowadzenia rozmowy doradczej
Umiejętności: student
1. potrafi samodzielnie zdobywać i analizować wiedzę z zakresu związku pomiędzy człowiekiem dorosłym i zmieniającymi się wymaganiami pracy zawodowej
2. potrafi podjąć autonomiczne działania zmierzające do rozwoju własnych kompetencji i kierowania własną karierą zawodową
3. potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i integrować informacje niezbędne do opracowania rozwiązań doradczych
4. potrafi dobrać do indywidualnych potrzeb dorosłych właściwe modele rozwoju zawodowego
5. potrafi prawidłowo interpretować zjawiska zachodzące na rynku pracy oraz wskazuje równowagę między nimi i ich konsekwencje dla człowieka na rynku pracy
6. potrafi prawidłowo przygotować proces doradczy dla grup o specjalnych potrzebach społecznych
7. wykazują umiejętność samodzielnego zaproponowania rozwiązań doradczych z uwzględnieniem różnych grup odbiorców
kompetencje społeczne: student
1. prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z zarządzaniem karierą zawodową
2. rozumie potrzebę aktualizowania wiedzy na temat rynku pracy oraz własnego doskonalenia
Kryteria oceniania
Przygotowanie przez studentów, na podstawie studiów przypadków, audytu oraz zaproponowanie działań optymalizujących, a także sformułować uzasadnienia dla każdego przypadku.
Literatura
Guichard J., Huteau M. (2005), Psychologia orientacji i poradnictwa zawodowego, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Kargulowa A.(red.) (2009), Poradoznawstwo - Kontynuacja dyskursu. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Czasopisma: Edukacja Dorosłych, Rocznik Andragogiczny
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: