MS1-Moduł specjalnościowy: Edukacja pozaformalna dorosłych-Kompetencje szkoleniowe 2300-NZ2-MS1-AND
Celem modułu jest nabycie przez studentów podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w obszarze szeroko rozumianych kompetencji szkoleniowych niezbędnych w pracy trenerskiej. Podczas zajęć studenci zapoznają się z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi zarządzania procesem edukacji oraz istniejącymi modelami polityki edukacyjnej w organizacji, a także z funkcjonowaniem typowych dla firm modeli procesu szkoleniowego i diagnozowania rynku usług szkoleniowych w Polsce. Ponadto będą mieli okazję do poszerzania wiedzy z zakresu projektowania procesu szkoleniowego z uwzględnieniem metod ewaluacyjnych oraz do praktycznego ćwiczenia umiejętności trenerskich.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Efekty
Wiedza: student:
1. posiada interdyscyplinarną wiedzę na temat uwarunkowań i funkcjonowania człowieka dorosłego w sytuacjach edukacyjnych
2. posiada uporządkowaną wiedzę na temat rynku szkoleniowego w Polsce
3. posiada znajomość ogólnych zasad funkcjonowania instytucji szkoleniowych
4. zna podstawową terminologię związaną z zarządzaniem procesem edukacyjnym
5. posiada wiedzę z zakresu diagnozowania metod i potrzeb szkoleniowych
6. zna i rozumie zasady determinujące przygotowanie procesu szkoleniowego
7. posiada wiedzę na temat przygotowania i zastosowania narzędzi do ewaluacji szkoleń
8. zna podstawowe modele polityki edukacyjnej w organizacji
9. posiada wiedzę z zakresu gromadzenia informacji i wykorzystywania ich do projektowania rozwiązań edukacyjnych w organizacji
10. zna i rozumie wymiary roli trenera w organizacji
Umiejętności: student:
1. potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę, umożliwiającą rozumienie funkcjonowania dorosłych w sytuacjach edukacyjnych
2. potrafi zastosować podejście procesowe w zarządzaniu edukacją w organizacji
3. potrafi samodzielnie przygotować i przeprowadzić proces szkolenia łącząc wiedzę z różnych dziedzin
4 potrafi wskazać adekwatne do celów szkolenia formy organizacji
szkolenia
5. potrafi krytycznie ocenić program szkolenia wymieniając jego
zalety i mankamenty
6. potrafi przygotować procedurę realizacji przedsięwzięcia edukacyjnego w organizacji
7. potrafi adekwatnie dobrać narzędzia ewaluacji szkolenia
8. potrafi sformułować wymagania w zakresie oferty szkoleniowej
9. potrafi ocenić stopień wykorzystania kompetencji trenerskich
przez inne osoby
10. potrafi wykorzystać nabyte kompetencje trenerskie podczas szkolenia
Kompetencje społeczne: student:
1. efektywnie współdziała w zespole osób zaangażowanych w
proces przygotowania, przeprowadzenia i oceny działań szkoleniowych
2. ma poczucie odpowiedzialności za realizowane procesy organizacyjne i diagnostyczne związane z przygotowaniem, przeprowadzeniem i oceną działań szkoleniowych
3. potrafi analizować nietypowe sytuacje występujące w pracy szkoleniowej i zaproponować optymalne rozwiązania
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia modułu będzie przygotowanie scenariusza 8h zajęć dydaktycznych dla dorosłych oraz prezentacji multimedialnej z tematyki rozwoju kompetencji osobistych i/lub społecznych. Egzamin będzie odbywał się w formie rozmowy na temat przygotowanej przez studenta pracy.
Literatura
1. M.S. Knowles, E.F Holton III, R.A Swanson, Edukacja dorosłych, Warszawa 2009
2. R. Kwiecińska, J. Łukasik: Zmiana społeczna. Edukacja - polityka oświatowa – kultura, Kraków 2012
3. T. Waściński, K. Kiedrowska: Ekonomiczność szkoleń pracowniczych. Poradnik menedżera, Warszawa 2002
4. T. Witkowski, S. Jarmuż: Podręcznik trenera, Kraków 2008.
5. A. Mayo, Kształtowanie strategii szkoleń i rozwoju pracowników, Kraków 2002.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: