MD-Metody pracy z rodziną 2300-NZ2-MD-PS-MPR
Podczas zajęć studenci będą poznawać różnorodne metody pracy z rodzinami w potrzebie, stanowiące warsztat pracy pedagoga społecznego i pracownika socjalnego.
Tematyka zajęć będzie koncentrować wokół następujących zagadnień:
1.Rodzina w potrzebie: główne strategie i formy interwencji w pracy opiekuńczo-wychowawczej i socjalnej.
2.Terapie rodziny: główne kierunki, nurty i kontrowersje.
3.Rodzina w kryzysie: kryzys i jego rodzaje, interwencja kryzysowa; terapia krótkoterminowa skoncentrowana na rozwiązaniach, terapia ekologiczna z zastosowaniem mapy przestrzeni życiowej.
4.Rodzina a przemoc: metody pracy z rodziną, sprawcami i ofiarami przemocy.
5.Rodzina a krzywdzenie emocjonalne: metody interwencji, terapia behawioralna i behawioralno-poznawcza.
6.Rodzina z zaburzoną komunikacją: wideotrening komunikacji, konferencje grup rodzinnych.
7.Rodzina po urazie (traumie): rodzina wobec śmierci i żałoby, rodzina a choroba, rodzina a zaburzenia psychiczne.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Zna i definiuje podstawowe pojęcia takie, jak: kryzys, przemoc w rodzinie, krzywdzenie emocjonalne, uraz psychiczny itp.
- Wymienia i opisuje poznane podczas zajęć metody pracy z rodziną
- Dokonuje analizy i interpretacji teorii psychologicznych w kontekście ich przydatności w pomocy rodzinie
- Opisuje najczęściej stosowane strategie i formy interwencji w pracy z rodziną w potrzebie
- Samodzielnie wyjaśnia i ilustruje przydatność poszczególnych metod interwencji w system rodzinny
Umiejętności:
- Umie rozpoznawać problemy rodzin w potrzebie i rodzin w kryzysie
- Dobiera najwłaściwsze metody pracy z daną rodziną na podstawie rozpoznania jej potrzeb
- Formułuje zalecenia do pracy z poszczególnymi członkami rodziny i całym systemem rodzinnym
Kompetencje społeczne i postawy:
- Doskonali umiejętności nawiązywania kontaktu oraz interwencji w pracy z rodziną
- Demonstruje wybraną metodę pracy z rodziną na forum grupy
- Stosuje standardy etyczne w pracy z rodziną
- Docenia potrzebę poufności, akceptacji i zrozumienia w pracy z rodziną
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia ćwiczeń są:
- obecności (dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze)
- przygotowanie do zajęć – czytanie literatury, wykonywanie na bieżąco zadawanych do domu prac
- prezentacja jednej metody pracy z rodziną na forum grupy
- opracowanie teoretyczne jednego nurtu terapii rodzin i przygotowanie opisu sytuacji rodziny z punktu widzenia określonego podejścia teoretycznego
- opracowanie w grupie planu pomocy rodzinie do przypadku omawianego na zajęciach.
W przypadku większej niż dopuszczalna liczby nieobecności lub braku przygotowania do zajęć student ma obowiązek zaliczyć zaległy materiał.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Obowiązkowa (do egzaminu modułowego):
Garvin D.Ch., Seabury B. A., Działania interpersonalne w pracy socjalnej, T 2, Śląsk, Katowice 1998 (wybrane rozdziały).
Geldard K., Geldard D., Budowanie relacji w pracy z dziećmi, młodzieżą i rodzinami, PARPA, Warszawa 2009 (wybrane rozdziały).
-Grzesiuk Lidia, Psychoterapia – praktyka. Podręcznik akademicki, Eneteia, Warszawa 2006 (wybrane rozdziały).
Dodatkowa:
Dodatkowa:
- Badura-Madej, Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia, Wydawnictwo UJ, Kraków 2000.
-De Jong P., Kim Berg I., Rozmowy o rozwiązaniach. Podręcznik, Księgarnia Akademicka, Kraków 2007.
- Greenstone J.L., Interwencja kryzysowa, GWP, Gdańsk 2004.
-Keirse Manu, Smutek dziecka: jak pomóc dziecku przeżyć stratę i żałobę, Polskie Wydaw. Encyklopedyczne "Polwen", Radom 2005.
-Iwaniec D., Szmagalski J., Zaburzenia rozwojowe dzieci krzywdzonych emocjonalnie, WUW, Warszawa 2005.
- James B., Leczenie dzieci po urazach psychicznych, PARPA, Warszawa 2003
-Keirse M., Smutek dziecka: jak pomóc dziecku przeżyć stratę i żałobę, Polskie Wydaw. Encyklopedyczne "Polwen", Radom 2005.
-Kozłowska A., Zaburzenia życia uczuciowego dziecka problemem rodziny, Żak, Warszawa 2005.
-Miś L., Z teoretycznych i metodologicznych zagadnień wideotreningu komunikacji, Instytut Socjologii UJ: Fundacja na Rzecz Dzieci ze Środowisk Zagrożonych PLUS, Kraków 2001.
-Mostwin D. Przestrzeń życiowa rodziny. Ekologiczny model terapii rodziny w stanie kryzysu, Synapsis, Warszawa 1992.
-Przeperski J., Konferencja Grupy Rodzinnej - nowa metoda pomocy rodzinie oraz Przeperski J., Ekologiczny model pomocy rodzinie na przykładzie metody „Konferencja Grupy Rodzinnej (KGR)”; www.kgr.org.pl; www.frg.org.uk
-Szpakiewicz-Olszewska M., Choroba psychiczna rodzica – jej wpływ na rozwój dziecka i funkcjonowanie rodziny [w:] Rodzice i dzieci: psychologiczny obraz sytuacji problemowych, CMPPP, Warszawa 2000.
-Wegscheider-Cruse S., Rekonstrukcja rodziny, Instytut Psychologii Zdrowia, Warszawa 2000.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: