MD-Moduł metodyczny 2300-NZ2-MD-PS
Na moduł składają się następujące przedmioty:
- Metody pracy z dzieckiem – warsztat, 30 godzin,
- Metody pracy z grupą – warsztat, 30 godzin,
- Metody pracy z rodziną – warsztat, 30 godzin,
- Praktyka w rodzinie i środowisku – 60 godzin,
- Laboratorium specjalnościowe – 30 godzin.
Rodzaj przedmiotu
uzupełniające
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. zna miejsce instytucji pomocy dziecku i rodzinie w systemie pomocy społecznej i edukacji, zna organizację lokalnych służb środowiskowych,
2. zna organizacje pozarządowe działające w środowisku,
3. zna funkcje i zadania instytucji działających na rzecz dziecka i rodziny w systemie pomocy społecznej i edukacji,
4. zna prawne i organizacyjne podstawy funkcjonowania instytucji,
5. zna potrzeby środowiska i grup osób korzystających z pomocy instytucji,
6. zna procedury przyjmowania do instytucji i zasady pobytu dzieci.
Umiejętności:
1. potrafi zastosować metody pracy socjalnej w pracy z dziećmi, rodzinami, grupą,
2. potrafi zorganizować zajęcia indywidualne i grupowe dostosowane do potrzeb dzieci,
3. potrafi dostrzec i scharakteryzować problemy, pomóc w ich rozwiązaniu,
4. potrafi przeprowadzić przygotowany projekt,
5. potrafi analizować sytuacje społeczne według wybranej koncepcji teoretycznej,
6. potrafi dokonać ewaluacji działań społeczno-wychowawczych z perspektywy organizatora, grupy i uczestnika/klienta,
7. umie sporządzić dokumentację z prowadzonych działań odpowiednio do wymogów instytucji.
Kompetencje społeczne:
1. potrafi nawiązać kontakt z dziećmi i dorosłymi,
2. potrafi współdziałać w grupie wspólnie zaplanować i zrealizować zadania,
3. jest wrażliwy na sytuacje dyskryminacji, krzywdy, zagrożenia, potrafi odpowiednio zareagować w celu ochrony ofiar,
4. w sytuacjach trudnych potrafi zająć pozycję mediatora i pomóc stronom w rozwiązaniu konfliktu.
Kryteria oceniania
Warunkiem przystąpienia do egzaminu modułowego jest zaliczenie wszystkich przedmiotów oraz praktyk, wchodzących w skład modułu, zgodnie z kryteriami oceniania ustalonymi przez osoby prowadzące (Patrz: opisy poszczególnych przedmiotów).
Metody oceniania: praca pisemna, prezentacja, egzamin ustny.
Na egzamin modułowy składa się:
- Przygotowanie programu pracy z grupą dziecięcą lub młodzieżową – opracowanie pisemne,
- Prezentacja programu pracy z grupą podczas egzaminu,
- Odpowiedź z literatury obowiązkowej dla przedmiotów wchodzących w skład modułu,
- Refleksja własna dotycząca doświadczeń wyniesionych z odbytych praktyk.
Literatura
Według ustaleń przedmiotowych z zaznaczeniem literatury obowiązującej do egzaminu modułowego.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: