MTP-Pedagogika specjalna 2300-NZ1-MTP-PSP-W
Cele: poznanie przez słuchaczy przedmiotu i zakresu pedagogiki specjalnej oraz psychospołecznych problemów osób niepełnosprawnych, przyswojenie podstawowych pojęć a także zdobycie podstawowych umiejętności pracy dydaktyczno-wychowawczej w pracy z osobami niepełnosprawnymi. Treści: pedagogika specjalna jako nauka, jej subdyscypliny i związki z innymi dziedzinami wiedzy. Rozmiary zjawiska niepełnosprawności. Zasady, metody pracy z osobami niepełnosprawnymi w procesie diagnozy, w edukacji, w rodzinie, w zatrudnieniu, w czasie wolnym. Koncepcje normalizacji i społecznej integracji. Psychospołeczne problemy osób niepełnosprawnych i sposoby ich rozwiązywania w Polsce i w świecie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia - kompetencje i umiejętności:
Kompetencje:
Student uzyskuje wiedzę o:
- przyczynach poszczególnych dysfunkcji i niepełnosprawności,
- o ich skutkach motorycznych, sensorycznych, psychologicznych /poznawczych
i emocjonalnych /oraz o konsekwencjach społecznych /dla
edukacji,zatrudnienia oraz dla szeroko pojmowanego udziału w życiu
społecznym/,
- podstawowych celach rehabilitacji w odniesieniu do poszczególnych grup
osób niepełnosprawnych,
-instytucjach edukacji,zatrudnienia ,poradnictwa i opieki,
- metodach kompleksowej rehabilitacji.
Umiejętności:
Po zakończeniu kursu student potrafi:
- dokonać wstępnej diagnozy osoby niepełnosprawnej dla potrzeb edukacji i
poradnictwa,
- skierować daną osobę do instytucji zajmujących się rehabilitacją,
- pełnić funkcję doradcy w zakresie projektowania procesu integracji
społecznej osoby niepełnosprawnej,
- pełnić funkcję doradcy w edukacji osób niepełnosprawnych w szkołach
masowych.
Kryteria oceniania
egzamin modułowy
Literatura
Dykcik Wł./red./ :Pedagogika specjalna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997 i wydania późniejsze
Hulek A. /red./ : Pedagogika rewalidacyjna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1977 i wydania późniejsze
Obuchowska I. /red./ : Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1995 i wydania późniejsze
Sowa J., Fr. Wojciechowski : Proces rehabilitacji w kontekście edukacyjnym, Wydawnictwo Oświatowe FOSZE, Rzeszów 2001
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: