MS2- Profilaktyka problemowa 2300-NZ1-MS2-PSW-PP
Program uwzględnia:
I.OGÓLNA KONCEPCJA PROFILAKTYKI
• Definicje, odmiany, cele profilaktyki
• Czynniki ryzyka i czynniki ochrony tkwiące w środowisku globalnym, lokalnym, rodzinie, szkole, grupie, jednostce
• Podstawowe koncepcje, strategie i modele profilaktyki
II. ZACHOWANIA RYZYKOWNE A PROFILAKTYKA
Omówienie wybranych zachowań ryzykownych (w tym nadużywanie alkoholu, eksperymentowanie z narkotykami, zachowania agresywne/przemoc, cyberprzemoc, niebezpieczne kontakty online, uzależnienia behawioralne w tym fonoholizm,) oraz wskazanie podejmowanych działań profilaktycznych (programy, kampanie oraz pomoc dla osób na poziomie wskazującym i selektywnym
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
•Przedstawia czynniki ryzyka i czynniki chroniące związane z zachowaniami ryzykownymi dzieci i młodzieży
•Podaje koncepcje wyjaśniające zachowania ryzykowne
•Zna cele i kierunki oddziaływań profilaktycznych
UMIEJĘTNOŚCI
•Identyfikuje czynniki ryzyka tkwiące w środowisku globalnym, lokalnym, rodzinie, szkole, grupie rówieśniczej i jednostce
•Wybiera odpowiednie działania/ programy profilaktyczne do określonych zachowań ryzykownych/ zagrożeń w funkcjonowaniu dzieci, młodzieży i dorosłych
•Posiada wiedzę i umiejętności niezbędne do realizowania działań profilaktycznych
KOMPETENCJE
•Ocenia organizację działań profilaktycznych w placówce (przedszkole, szkoła) i środowisku lokalnym pod kątem diagnozy (czynniki ryzyka), pracy z rodzicami, przygotowania nauczycieli-wychowawców, możliwości realizacji programów itd.
•Rekomenduje innowacyjne projekty/ programy dotyczące pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi w placówce i środowisku lokalnym
Kryteria oceniania
•Obecność na zajęciach
•Przygotowanie do zajęć (literatura, wypełnione karty ćwiczeń itd.)
•Prezentacja indywidualna/grupowe wybranego tematu
•Kolokwium zaliczeniowe
Praktyki zawodowe
Przedmiot ściśle związany z realizowaną 60 godzinną praktyką instytucjonalną ukierunkowaną na poznanie form działań profilaktycznych nakierowanych na dzieci, młodzież, rodzinę, szkołę i środowisko lokalne.
Literatura
•W. Junik (2012) Teoretyczne i empiryczne podstawy wzmacniania rezyliencji (resilience) u dzieci z rodzin z problemem alkoholowym, Dziecko krzywdzone nr 3,
•N. Ogińska-Bulik (red), Zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży, Łódź 2006,
•K. Ostaszewski (2010), Kompendium wiedzy o profilaktyce (w) J. Węgrzecka-Giluń (red.), Przewodnik metodyczny po programach promocji zdrowia psychicznego i profilaktyki, Etoh, Warszawa (Biblioteczka Remedium),
•J. Szymańska (2015) Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa
• Książki i artykuły dotyczące określonego zachowania ryzykownego (załącznik przekazany studentom)
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: