MD/KP-Metodyka działalności pedagogicznej 2300-NU-MD/KP-MOD
Celem zajęć stacjonarnych będzie nabycie i rozwój umiejętności, od których zależy możliwość realizacji zadań pedagoga szkolnego w warunkach rzeczywistej interakcji społecznej m.in. umiejętność dostrzeżenia problemów wychowawczych, wstępnego zdiagnozowania sytuacji wymagających interwencji specjalisty (np. psychologa czy logopedy), prowadzenia zajęć wychowawczych, nawiązywania kontaktów oraz współpracy z uczniami, rodzicami, nauczycielami oraz pracownikami poradni psychologiczno-pedagogicznych i specjalistycznych. W ramach tej części zajęć studenci będą prowadzili zajęcia wychowawcze w symulowanych warunkach odzwierciedlających rzeczywiste sytuacje problemowe.
W ramach zajęć zdalnych zostanie omówiona rola zawodowa pedagoga placówki oświatowej oraz scharakteryzowane zostaną trudności w uczeniu się, względem których profilaktyka, diagnoza i terapia pedagogiczna nie wymagają kompetencji specjalistycznych. Poruszone zostaną następujące tematy:
• charakterystyka zawodu, warunki zatrudnienia, wymagane kwalifikacje, dokumentacja pedagoga placówki oświatowej;
• trudności w uczeniu się - aspekt sprawnościowy (zapamiętywanie, przetwarzanie i selekcjonowanie informacji, kierowanie uwagą oraz wyznaczanie celu, planowanie i monitorowanie procesu uczenia się);
• trudności w uczeniu się - aspekt motywacyjny i podmiotowy (motywacja w uczeniu się, stres i niepowodzenia edukacyjne, strategie uczenia się);
• trudności w uczeniu się - aspekt regulacyjny (wyznaczenie celu, planowanie i kontrola procesu uczenia się).
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania: realizacja zajęcia wychowawczych na wybrany temat, opracowanie merytoryczne tematu, zadania na platformie, kontrola obecności.
Literatura
• E. Czerniawska, M. Ledzińska, Jak się uczyć?, Wydawnictwo Park Sp. z o.o., Bielsko-Biała 2007.
• Dudak, K. Klimkowska i A. Różański (red. nauk.), Przygotowanie zawodowe młodych pedagogów, Impuls 2012
• G. Gajewska, A. Doliński, Teoretyczno-metodyczne aspekty warsztatu pedagoga. Scenariusze zajęć wychowawczych, T1-T12, Gaja, 2007-2011
• K. Kruszewski, Sztuka nauczania - czynności nauczyciela - tom 1, PWN 2004
• M. Ledzińska, E. Czerniawska, Psychologia nauczania - ujęcie poznawcze, PWN, Warszawa 2011
• E. M. Minczakiewicz, Jak krok po kroku wprowadzać dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych w świat zabawy i nauki, Impuls 2009
• E. Nęcka, J. Orzechowski, B.Szymura, Psychologia Poznawcza, PWN i Wydawnictwo SWPS, 2006
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: