MS3 - Warsztat kompetencji równościowych i międzykulturowych 2300-N-MS3-SDR-SD-WK
Celem zajęć jest rozwój postaw równościowych oraz kompetencji międzykulturowych. Warsztaty prowadzone są w oparciu o aktywne i innowacyjne metody dobierane z zachowaniem zróżnicowania narzędzi i ich dostosowania do poszczególnych tematów tak, aby każda uczestniczka i uczestnik mógł systematycznie pogłębiać wiedzę, umiejętności i rozwijać postawy prorównościowe i związane z przeciwdziałaniem dyskryminacji oraz wrażliwe na potrzeby osób z różnych kultur. Zajęcia przygotowują do świadomego życia w heterogenicznym, postnowoczesnym społeczeństwie, które niesie ze sobą wiele wyzwań związanych z jego wieloaspektowym zróżnicowaniem.
Tematyka warsztatów:
potrzeby i oczekiwania uczestniczek oraz uczestników,
tożsamość grupowa, etykietowanie,
stereotypy, uprzedzenia, mikronierówności,
formy i poziomy dyskryminacji,
nierówności społeczne, przywileje,
kultura i wielokulturowość,
kompetencje międzykulturowe i komunikacja w środowisku wielokulturowym,
działania prorównościowe oraz sposoby i narzędzia reagowania na działania nierównościowe, budowanie świadomości dotyczącej własnych postaw równościowych.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA. Student_Studentka zna i rozumie:
S5_W01, teoretyczne podstawy opieki i wychowania, pomocy społecznej oraz pracy społecznowychowawczej z różnymi grupami osób wymagających wsparcia, a także terminologie nauk pokrewnych i relacje z innymi naukami
S5_W03, specyfikę funkcjonowania współczesnych środowisk wychowawczych i metody ich analizy w różnych dyscyplinach nauki
S5_W12, aktualne problemy społeczne oraz narzędzia ewaluacji programów pomocy społecznej adresowane do różnych odbiorców
UMIEJĘTNOŚCI. Student_Studentka potrafi:
S5_U01, obserwować i analizować różnorodne środowiska wychowawcze posługując się metodami i technikami diagnostycznymi z wykorzystaniem różnych teorii
S5_U02, dostrzec i scharakteryzować problemy wychowawcze dzieci i pomóc w ich rozwiązaniu
S5_U06, właściwie opisywać, interpretować i oceniać dane zebrane na temat dziecka i rodziny i formułować poprawne wnioski dotyczące postulowanych działań społeczno-wychowawczych
S5_U13, zajmować stanowisko i samodzielnie formułować dobrze uargumentowane sądy na temat proponowanych rozwiązań sytuacji problemowych w różnych środowiskach
S5_U16, współpracować z rodziną w celu doskonalenie umiejętności wychowawczych
S5_U17, tworzyć i realizować cele z grupą dzieci
S5_U18, zorganizować zajęcia indywidualne i grupowe dostosowane do potrzeb odbiorców działań
KOMPETENCJE SPOŁECZNE. Student_Studentka jest gotowa do:
S5_K03, współdziałania w grupie w celu stworzenia i realizacji programu pomocy dla osób i grup wymagających wsparcia
S5_K05, nawiązania kontaktu z dziećmi, rodzinami, grupami, szczególnie potrzebującymi wsparcia i wspólnego działania w ich interesie
S5_K06 organizowania zajęć dla dzieci i młodzieży w ramach zorganizowanych praktyk
Kryteria oceniania
napisanie po każdym warsztacie notatki (max. 2000 znaków), w której student/studentka podejmie się analizy krytycznej warsztatu i jego wpływu na własną osobę,
dopuszczalna jedna nieobecność.
Literatura
Kędziora K., Grędzińska A., (red.) Równoważni. Poradnik antydyskryminacyjny dla osób studiujących i zatrudnionych na Uniwersytecie Warszawskim, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2017. Dostęp: http://www.rownowazni.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2017/12/podrecznik-rownowazni-elektro-1.pdf
Mikułowski Pomorski J., Komunikacja Międzykulturowa. Wprowadzenie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 1999.
Sanchez-Runde C. J., Nardon L., Steers R. M., Management Across Cultures: Developing Global Competencies, Cambridge University Press, 2016.
Branka M., Cieślikowska D. (red.), Edukacja antydyskryminacyjna. Podręcznik trenerski, Stowarzyszenie Willa Decjusza, Kraków 2010.
Bogatko K., Drabarz A., Śmiszek K., Przeciwko dyskryminacji. Poradnik prawny, Warszawa 2013.
Pakiet edukacyjny “Antydyskryminacja”, Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, 2005.
Kashtan M., You’re Not a Bad Person: How Facing Privilege Can Be Liberating, 2016. Dostęp: https://www.psychologytoday.com/us/blog/acquired-spontaneity/201611/you-re-not-bad-person-facing-privilege-can-be-liberating
Loden M., Rosener J., Workforce America! Managing Employee Diversity As a Vital Resource, McGraw-Hill, 1991.
Wiatrowska M., Ja + przywileje. Wyzwania nierówności społecznych i jak o nich rozmawiać. 2021.
Rogowska L., Zielińska H., Szkolenie antydyskryminacyjne dla MAL - materiały szkoleniowe, Urząd M.St. Warszawy, Warszawa 2018.
Teutsch A., Stoch M., Kozakoszczak A., Opracowanie merytoryczne na temat przeciwdziałania dyskryminacji i przemocy motywowanej uprzedzeniami dla studentów, studentek, doktorantów, doktorantek, nauczycieli i nauczycielek szkół wyższych, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 2017.
Komisja Europejska, Strategiczne zaangażowanie na rzecz równouprawnienia płci w latach 2016-2019, 2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: