MS1-Edukacja medialna w cyberkulturze 2300-N-MS1-ARM-EMC
W ramach kursu przyjrzymy się zjawiskom współczesnej cyberkultury, które są opisywane w bieżących artykułach o charakterze popularnonaukowym (ostatnio opublikowane). Perspektywy, diagnozy i opinie w analizowanych tekstach zostaną ocenione względem zgodności z otaczającą rzeczywistością. W ten sposób w ramach poszczególnych zajęć omówimy zjawiska, trendy i problemy cyberkultury, które kształtują dzisiejsze realia społeczne.
Przed każdymi zajęciami student będzie zobowiązany nie tylko zapoznać się z tekstem lub/i materiałem wideo, a także odnieść się do konkretnych fragmentów treści, opisać własne doświadczenia oraz przeszukać zasoby internetowe powiązane z treścią. W trakcie zajęć przygotowane opinie, refleksje i materiały pozwolą zainicjować dyskusję, której celem będzie lepsze zrozumienie zależności występujących między społeczeństwem a technologią, a w szczególnością mediami. Pod koniec kursu studenci będą gotowi przedstawić krytyczną opinię na temat wpływu nowych mediów na uwarunkowania codziennej egzystencji.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu edukacji medialnej oraz określa jej rolę w kulturze (K_W01, K_W17);
Umiejętności:
- student podejmuje dyskusje na temat zjawisk z obszaru cyberkultury omawiając ich determinanty, przyczyny oraz relację między omawianymi zjawiskami, a właściwościami natury ludzkiej (K_U05, K_U07);
- student obserwuje różnorodne zjawiska społeczne z zakresu cyberkultury, wyszukuje, gromadzi i przetwarza informacje na ich temat odwołując się do różnych źródeł oraz formułuje wynikające z nich problemy, ustosunkowuje się do nich i proponuje potencjalne rozwiązania (K_U01, K_U09, K_U13, K_U07)
- student zadaje kluczowe pytanie dotyczące relacji między cyberkulturą a środowiskiem.
Kompetencje społeczne:
- student zabiera głos w dyskusji, argumentuje własny punkt widzenia (K_K08, K_K09)
- student przejawia zachowania świadczące o gotowości do współpracy z ludźmi i instytucjami na rzecz rozwiązywania problemów i podejmowania działań z zakresu edukacji medialnej (K_K08)
Kryteria oceniania
Student jest zobowiązany:
- przed zajęciami wskazać fragment wypowiedzi, z którym się zgadza oraz nie zgadza, a na zajęciach przedstawić stosowną argumentację oraz być gotowym do dyskusji;
- przed zajęciami opisać doświadczenie z życia, które wiążą się z omawianym zagadnieniem, a na zajęciach omówić determinanty oraz przyczyny dostrzeżonych zjawisk;
- przed zajęciami znaleźć materiały w sieci ilustrujące, potwierdzające i wyjaśniające omawiane zagadnienie (np. badania, artykuły, memy).
W celu zaliczenia przedmiotu należy zdobyć co najmniej 75% punktów możliwych do zdobycia.
Literatura
Teksty omawiane na zajęciach wybierane są z puli bieżących artykułów o charakterze popularno-naukowym (czasopisma, blogi, serwisy informacyjne) i dotyczą zjawisk związanych z cyberkulturą. Przykładowe tematy: kultura nadmiaru, konsumpcjonizm, kultura repetycji, kulturowy upcycling (Trash art.), mowa nienawiści, transhumanizm, hikikomori, narcyzm, kawaii, demencja cyfrowa, uzależnienie od mediów cyfrowych, cyfrowa transformacja w biznesie. Niektóre zagadnienia ilustrowane będą materiałem wideo np. seria Czarno Lustro (Black Mirror).
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: