MS1-Moduł specjalnościowy 1: Kultura audiowizualna-sztuka i media 2300-N-MS1-ARM
Podczas poszczególnych zajęć modułowych podejmowana będzie tematyka związana z szeroko rozumianą kulturą i sztuką. Studenci zapoznani zostaną z różnego typu aktywnościami artystycznymi, obecnymi w: sztuce dawnej i współczesnej, filmie, teatrze, kulturze i sztuce etnicznej, cyberkulturze. Analizie poddane zostaną główne problemy współczesnego społeczeństwa medialnego, oraz media, jako jednocześnie wytwór i kreator współczesnej kultury. Refleksji poddana zostanie także rola edukacji medialnej w kulturze audiowizualnej.
W skład modułu wchodzą następujące przedmioty:
1. Sztuka obrazu: historia i teoria
2. Film i teatr w kulturze
3. Edukacyjne aspekty sztuki współczesnej
4. Kultura i sztuka etniczna
5. Edukacja medialna w cyberkulturze
6. Warsztaty artystyczne
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
EKM01: student rozumie i określa edukacyjną funkcję kultury artystycznej
EKM02: student nazywa i charakteryzuje podstawowe kierunki i style w architekturze i sztuce
EKM03: student posługuje się podstawową terminologią z zakresu historii sztuki
EKM04: student wymienia artystów sztuki dawnej i współczesnej
EKM05: student posługuje się podstawową terminologią z zakresu wiedzy o filmie, wiedzy o teatrze i wiedzy o sztukach plastycznych
EKM06: student opisuje podstawowe funkcje filmu i teatru w kulturze
EKM07: student definiuje pojęcia kultura etniczna, sztuka ludowa oraz opisuje ich funkcję edukacyjną
EKM08: student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu edukacji medialnej oraz określa jej rolę w kulturze
EKM09: student omawia zjawiska z obszaru cyberkultury wskazując na ich determinanty oraz przyczyny
Umiejętności
EKM10: student rozpoznaje dzieła sztuki i ich autorów
EKM11: student rozpoznaje styl artystyczny w zakresie objętym programem zajęć
EKM12: student dokonuje interpretacji dzieł sztuki
EKM13: student krytycznie ocenia dzieła sztuki dawnej i współczesnej, dostrzegając ich funkcję edukacyjną
EKM14: student identyfikuje podstawowe dzieła sztuki filmowej i teatralnej
EKM15: student analizuje film, spektakl, dzieła sztuki wizualnej jako zjawiska społeczne
EKM16: student porównuje współczesne działania edukacyjne w różnych obszarach kulturowych
EKM17: student łączy komentarz artystyczny z głównymi problemami człowieka współczesnego, kultury współczesnej
EKM18: student wykorzystuje poznane techniki artystyczne we własnej pracy warsztatowej
EKM19: student obserwuje różnorodne zjawiska społeczne z zakresu cyberkultury, wyszukuje, gromadzi i przetwarza informacje na ich temat odwołując się do różnych źródeł oraz formułuje wynikające z nich problemy i proponuje stosowne rozwiązania
Kompetencje społeczne
EKM20: student wykazuje krytyczne myślenie podczas zajęć teoretycznych i kreatywność w trakcie warsztatów artystycznych
EKM21: student zabiera głos w dyskusji, argumentuje własny punkt widzenia
EKM22: student otwiera się na odmienność poglądów
EKM23: student dostrzega wagę działań edukacyjnych w przestrzeni artystycznej
EKM24: student czynnie uczestniczy w życiu kulturalnym
EKM25: student wykazuje postawę otwartą i empatyczną
EKM26: student jest świadomy roli sztuki w organizowaniu wspólnoty narodowej i ogólnoludzkiej
EKM27: student przejawia zachowania świadczące o gotowości do współpracy z ludźmi i instytucjami na rzecz rozwiązywania problemów i podejmowania działań z zakresu edukacji medialnej
Kryteria oceniania
Zaliczone wszystkie przedmioty wchodzące w skład modułu.
egzamin: esej
Literatura
N. Bourriaud, Estetyka relacyjna, MOCAK, Kraków 2012.
Nowe zjawiska w sztuce polskiej po 2000, (red.) Grzegorz Borkowski, Adam Mazur, Monika Branicka, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa 2007.
A.C.Danto, Po końcu sztuki. Sztuka współczesna i zatarcie się granic tradycji, Universitas, Kraków 2013.
I. Kowalczyk, Ciało i władza, Polska sztuka krytyczna lat 90. Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2002.
A. Rottenberg, Sztuka w Polsce 1945-2005, Wydawnictwo Stentor, Warszawa 2005
J.Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.
E.H.Gombrich, O sztuce, Dom Wydawniczy Rebis, 2009.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: