MD-Współczesne koncepcje i metody edukacji artystycznej 2300-N-MD-ART-WKM
Zajęcia składają się z dwóch bloków: teoretycznego, podczas którego studenci zapoznani zostaną z wybranymi koncepcjami i metodami edukacji artystycznej, np. metody narracyjne, storytelling, metody wywodzące się z art-based research, sytuacja twórcza, metody interaktywne oparte na TPR (total physical response), metody etnograficzne, recykling sztuki itd. Drugi blok stanowią zajęcia w wybranych instytucjach kulturalnych oraz udział w organizowanych tam warsztatach/zajęciach edukacyjnych. Ze względu na organizację zajęć na studiach zaocznych drugi blok zostaje zredukowany do działań warsztatowych podczas zajęć na Wydziale.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- student wymieni metody stosowane we współczesnej edukacji artystycznej
- student omówi podstawowe koncepcje edukacji artystycznej
- student przedstawi wybrane projekty edukacyjne podejmowane w obszarze sztuki
Umiejętności
- student wykorzystuje poznane metody edukacji artystycznej w działaniach edukacyjnych
- student dostosowuje metody działań edukacyjnych w polu sztuki do konkretnej grupy odbiorców
- student stosuje metody edukacji artystycznej w dyskusji nad zjawiskami społeczno-kulturowymi
Postawy
- student wykorzystuje możliwości sztuki w działalności wychowawczej
- student przejawia zachowania świadczące o krytycznym namyśle nad działalnością edukacyjną w polu sztuki
Kryteria oceniania
uczestnictwo w warsztatach
Literatura
Projektowanie sytuacji twórczych - designing creative situations, Janusz Byszewski, Maria Parczewska, wyd. Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Laboratorium Edukacji Twórczej : Instytut Kultury Polskiej. Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2004.
Badania wizualne w działaniu, Antologia tekstów, (red.) M.Frąckowiak, K. Olechnicki, Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, Warszawa 2011.
Sztuka dla dziecka jako forma komunikacji społecznej, red. G.Leszczyński, M. Karasińska, Centrum Sztuki Dziecka, Poznań 2009.
Poradnik metodyczny Edukacja kulturowa, red. Karolina Sikorska, Centrum Kultury „Zamek”, Poznań 2016.
Edukacja kulturowa. Poręcznik, red. R. Koschany, A. Skórzyńska, Centrum Kultury „Zamek”, Poznań 2014.
Z teorii i praktyki edukacji artystycznej: w kręgu przyjaciół, (red.) W. Limont, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2005.
Dziedzictwo awangardy a edukacja artystyczna: pomiędzy dziełem, zdarzeniem i doświadczeniem, (red.) M. Moszkowicz, B. Stano, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2015.
Nasze kunsztowanie w warsztatach artystycznych, projektach twórczych, akcjach plastycznych i podróżowaniu wyobraźni, (red.) M. Bogus, Częstochowa 2016.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: