MD-Metodyka zajęć plastycznych 2300-N-MD-ART-MZP
Problematyka zajęć obejmuje:
- charakterystykę podstawowych środków wyrazu plastycznego, analizę istotnych pojęć z zakresu sztuk plastycznych, zagadnienie osobowych i społecznych funkcji sztuki
- specyfikę twórczości plastycznej dzieci i młodzieży, charakterystykę stadiów rozwojowych tej twórczości, znaczenie twórczości plastycznej dla rozwoju manualnego, postrzeżeniowego, emocjonalnego i intelektualnego dzieci i młodzieży
- źródła inspiracji dla działań plastycznych i przykładowe sytuacje edukacyjne rozwijające poszczególne sprawności i umiejętności dziecka
- podstawowe metody upowszechniania sztuk plastycznych, praktyczną realizację zagadnień teorii i historii sztuki w procesie edukacyjnym
- cele edukacji plastycznej, praktyczne uwarunkowania procesu ich realizacji, dobór treści i konstruowanie przykładowych scenariuszy sytuacji edukacyjnych.
-Zapoznanie sie z podstawa programową na wszystkich etapach nauczania plastyki, obowiazujaca dla szkoły podstawowej i szkoły średniej. Przygotowanie zawodowe do prowadzenia zajęć z plastyki w klasach IV-VI szkoly podstawowej oraz szkoły średniej.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna:
- społeczne funkcje sztuk plastycznych i rolę tych sztuk w rozwoju osobowym, podstawowe środki wyrazu plastycznego i istotne pojęcia z zakresu sztuk plastycznych, specyficzne cechy twórczości plastycznej dzieci w różnym wieku i młodzieży, znaczenie twórczości plastycznej dla rozwoju manualnego, emocjonalnego i intelektualnego, cele edukacji plastycznej, treści programowe, metody rozbudzania aktywności plastycznej i zainteresowania sztuką, zasady konstruowania sytuacji edukacyjnych.
Student potrafi:
- operować pojęciami z zakresu sztuk plastycznych i swobodnie poruszać się w problematyce przez nie określanej, wprowadzać w te zagadnienia swoich podopiecznych, dokonać analizy formalno-treściowej wytworu plastycznego dziecka, wiązać wiedzę o rozwoju twórczości plastycznej dziecka i środkach wyrazu plastycznego z konkretnymi sytuacjami edukacyjnymi, wyszukiwać źródła inspiracji, pobudzać aktywność plastyczną uczniów i ich zainteresowania sztuką, samodzielnie projektować sytuacje edukacyjne.
Kryteria oceniania
kryteria oceniania:
Stopień aktywności na zajęciach
Stopień poprawności merytorycznej i metodycznej samodzielnie opracowanych scenariuszy zajęć plastycznych prezentowanych ustnie
Zaliczenie cząstkowych sprawdzianów z zakresu problematyki omawianej w literaturze i na zajęciach ustnie
Stopień aktywności na zajęciach
Stopień poprawności merytorycznej i metodycznej samodzielnie opracowanych scenariuszy zajęć plastycznych prezentowanych ustnie
praca metodą projektów w zakresie plastyki ,integracja muzyki i plastyki w procesie ksztalcenia kultury estetycznej uczniów jako realizacja jednego z projektów
Przygotowanie prezentacji ustnej dotyczącej sztuki dziecka oraz z zakresu problematyki omawianej na zajęciach oraz z literatury przedmiotu
Wykonanie na zajęciach ćwiczeń plastycznych na płaszczyźnie i w przestrzeni, zapoznanie sia z różnorodnymi technikami plstycznymi. Student może opuscić 2 zajęcia , zaliczenie na ocenę .
Praktyki zawodowe
tak
Literatura
Literatura podstawowa :
1. Gloton R. C. Clero C. Twórcza aktywność dziecka, przekład i przedmowa I. Wojnar ,WSiP Warszawa1985
2. Lowenfeld V., Brittain W.L., Twórczość a rozwój umysłowy dziecka, przekład K. Polakowski , PWN, Warszawa 1977
3. Piwocki K. Dzieje sztuki w zarysie. Arkady, Warszawa 1997
4 .Szymański M.S. ,Twórczość i style poznawcze uczniów, WSiP, Warszawa 1987
5. Wojnar I. Estetyka i wychowanie ,PWN Warszawa 1964
Literatura uzupełniająca:
1.Bukowski J. Postawy wobec sztuki najnowszej. WSiP, Warszawa 1981.
2.Limont W. Spotkania z wyobraźnią w: "Plastyka w szkole" nr 5, 1998.
3.Samoraj M. Wzbogacanie wrażliwości estetycznej i rozwijanie potencji kreacyjnych dzieci poprzez różnorodne działania plastyczne w: "Edukacja w przedszkolu" Raabe, 1999.
4.Trojanowska A. Dziecko i plastyka. WSiP, Warszawa 1983.
5.Wojnar I. red. Integracja wychowania estetycznego w teorii i praktyce. Studia pedagogiczne tom XXXIV, Wrocław 1975.
6.Wojnar I., Pielasińska W. red. Wychowanie estetyczne młodego pokolenia. WSiP, Warszawa 1990.
7.Zieliński J.A. O widzeniu artystycznym. WZ. CRZZ, 1966
oraz
"Techniki plastyczne" seria WSiP, 1990-1996.
Literatura:
Trojanowska A. Dziecko i plastyka
Rudowski T. Wybrane zagadnienia współczesnej edukacji plastycznej
Pełzowski A. red. Plastyka w klasach I-III szkoły podstawowej
Kordon B. Plastyka: poradnik dla nauczycieli. Szkoła podstawowa IV-VI.
Kordon B. Plastyka: poradnik dla nauczycieli. Gimnazjum I-III
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: