Innowacyjne metody wsparcia młodzieży zagrożonej wykluczeniem 2300-N-FAK-IM
Warsztat wprowadzający uczestników w tematykę niedyrektywnej komunikacji, indywidualnego wspierania podopiecznego, włączenia społecznego i kulturowego, wspólnej pracy nad stawianiem celów i ich realizacją oraz uwzględnienia kontekstu społecznego w pracy z uczniem/wychowankiem.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- zna podstawy:
● koncepcji wiedzy ukrytej M. Polianyi’ego,
● socjokulturowej teorii rozwoju poznawczego L. Wygotskiego,
● teorii Pierre’a Bordieu,
- ma wiedzę na temat zasad i narzędzi efektywnej komunikacji,
- zna zasady i przykładowe narzędzia tutoringu.
Umiejętności
- analizuje sytuację społeczną ucznia/wychowanka i jej wpływ na jego funkcjonowanie społeczne i osiągnięcia edukacyjne z zastosowaniem teorii P. Bordieu,
- wskazuje sytuacje w pracy z uczniem/wychowankiem, gdy sięgnięcie do wiedzy ukrytej przyniesie dobre efekty w procesie jego uczenia się,
- wskazuje praktyczne zastosowania koncepcji uczenia się społecznokulturowego, w tym: strefy najbliższego rozwoju i rusztowania we wspieraniu ucznia/wychowanka z niskimi osiągnięciami edukacyjnymi,
- prowadzi rozmowę wspierającą z wykorzystaniem elementów tutoringu,
- posługuje się pytaniami otwartymi w niedyrektywnej komunikacji,
- prowadzi rozmowę z zastosowaniem narzędzi aktywnego słuchania.
Kompetencje społeczne
- dąży do rozwijania sowich kompetencji w obszarze efektywnej komunikacji interpersonalnej,
- umie prowadzić dyskusję z wykorzystaniem narzędzi aktywnego słuchania,
- umie publicznie prezentować własne zdanie,
- poznaje korzyści wynikające z pracy zespołowej.
Kryteria oceniania
Kryteria zaliczenia:
- obecność podczas min. 14 godz. warsztatu,
- aktywny udział w ćwiczeniach zespołowych i indywidualnych.
Udział wszystkich uczestników w ćwiczeniach indywidualnych, w parach i zespołowych podczas warsztatu.
Wypowiedzi każdego z uczestników nt. poruszanych kwestii.
Literatura
Materiał kursu on-line projektu “Marginalisation and Co-created Education” „The Equality Literacy Conceptual Framework” https://www.usn.no/english/research/projects/marginalisation-and-co-created-education-mace/ -
Geir H Moshuus, Ketil Eide „The Indirect Approach: How to Discover Context When Studying Marginal Youth”, International Journal of Qualitative Methods, January-December 2016
Sadura P., wywiad pt. “Nierówności w systemie edukacji. Jak sobie z nimi radzić?” https://www.youtube.com/watch?v=rDtvt8Nnbg0
Wacquant L., “Zwięzła genealogia i anatomia habitusu”, Praktyka Teoretyczna Numer 3(21)/2016
Nairz-Wirth E., Gitschthaler M., “Relational analysis of the phenomenon of early school leaving: A habitus typology.” European Educational Research Journal 2020, Vol. 19(5) 398-411
Nita P. (red.) “Poradnik tutora szkolnego”, Instytut Tutoringu Szkolnego 2018
John Stewart (red.), Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej PWN 2002
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: