MS1 - Dzieci świata - badania i projekty pomocy 2300-MS1-SDR-DS
Tematyka zajęć:
˗ Sytuacja dzieci na świecie – skala nierówności społecznych i ekonomicznych,
˗ Podstawowe wskaźniki oceny jakości życia dzieci i rodzin m. in. indeks rozwoju społecznego, współczynnik Giniego, wskaźniki i indeks przestrzegania praw dziecka,
˗ Prawa dziecka w perspektywie międzynarodowej, łamanie praw dziecka w różnych regionach świata,
˗ Ubóstwo – definicje, rodzaje, skala ubóstwa wśród dzieci, koncepcja ubóstwa wielowymiarowego, pomiar i wskaźniki ubóstwa,
˗ Jakość życia dzieci i jego uwarunkowania w wybranych regionach/krajach świata,
˗ Charakterystyka wybranych problemów społecznych dotykających dzieci: uczestnictwo w konfliktach zbrojnych, praca dzieci, komercyjne wykorzystywanie dzieci, małżeństwa dzieci itp.,
˗ Charakterystyka systemów pomocy dziecku i rodzinie w wybranych regionach/krajach świata – podstawowe tendencje i wyzwania,
˗ Innowacyjne projekty i działania na rzecz niwelacji nierówności społecznych, ekonomicznych i edukacyjnych wśród dzieci.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza:
˗ Student wymienia i omawia podstawowe prawa dziecka i wskaźniki ich przestrzegania,
˗ Student zna i definiuje podstawowe pojęcia takie jak: ubóstwo, ubóstwo wielowymiarowe, nierówności społeczne, dzieci-żółnierze, komercyjne wykorzystywanie dzieci itd.,
˗ Student zna i umie przedstawić podstawowe problemy społeczne, dotykające dzieci w różnych regionach/krajach i potrafi wskazać ich źródła i uwarunkowania,
˗ Student posiada wiedzę na temat zróżnicowania systemów pomocy dziecku i rodzinie na świecie oraz podaje i omawia przykłady działań na rzecz niwelacji nierówności wśród dzieci.
Umiejętności:
˗ Student prawidłowo odczytuje i analizuje dane z międzynarodowych badań porównawczych dotyczących jakości życia dzieci i samodzielnie wysnuwa wnioski,
˗ Student potrafi zastosować dane dotyczące jakości życia dzieci w wybranym regionie/kraju świata,
˗ Student samodzielnie opracowuje innowacyjny projekt pomocy na rzecz równości i przestrzegania praw dziecka w wybranym kraju/regionie świata.
Postawy i kompetencje społeczne:
˗ Student potrafi samodzielnie uzupełniać i pogłębiać wiedzę na temat sytuacji i jakości życia dzieci na świecie,
˗ Student jest wrażliwy na przestrzeganie praw dziecka,
˗ Student potrafi samodzielnie zaplanować działania na rzecz przestrzegania praw dziecka.
Kryteria oceniania
Studenci dokonują samodzielnej analizy sytuacji dzieci w wybranym kraju/regionie świata i przygotowują innowacyjny projekt na rzecz równości i przestrzegania praw dziecka w tym kraju/regionie.
Literatura
˗ Obowiązkowa:
1. Dzieci się liczą 2017. Raport o zagrożeniach bezpieczeństwa i rozwoju dzieci w Polsce,.Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę. Kwartalnik „Dziecko Krzywdzone” nr 16(1).
2. Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 roku.
3. Markowska-Manista Urszula (2013) Świat życia codziennego dziecka marginalizowanego w Afryce Środkowej na przykładzie dzieci łowców-zbieraczy Ba'Aka w Republice Środkowoafrykańskiej, Rocznik Pedagogiczny, vol. 36: 243-258.
4. Markowska-Manista, Urszula (2016) " Złe dzieci". Przygotowanie do zabijania w wojnach i konfliktach zbrojnych na kontynencie afrykańskim, Chorzowskie Studia Polityczne 11 : 195-213.
5. Prucnal, Marta (2013) Ochrona dzieci przed uczestnictwem w działaniach zbrojnych we współczesnym prawie międzynarodowym. Rzecznik Praw Dziecka (dostępna online).
6. UNICEF Office of Research (2016) Równe szanse dla dzieci: Nierówności w zakresie warunków i jakości życia dzieci w krajach bogatych, Innocenti Report Card 13, UNICEF Office of Research– Innocenti, Florencja.
˗ Dodatkowa:
1. Dejna Dagna (2012). Amisze. Fenomen wychowania endemicznego. Toruń: Wyd. Marszałek.
2. Dziecko w Oriencie (2013) Danuta Chmielowska, Barbara Grabowska, Ewa Machut-Mendecka (red.). Warszawa : Wydawnictwo Akademickie Dialog.
3. Prawa dziecka w kontekście międzykulturowości : Janusz Korczak na nowo odczytany (2017) Manfred Liebel i Urszula Markowska-Manista, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej : Polsko-Niemiecka Fundacja na Rzecz Nauki.
4. Stanley, Selwyn, et al. (2013) Child protection and child welfare: A global appraisal of cultures, policy and practice. Jessica Kingsley Publishers.
5. UNICEF (2017). W trosce o przyszłe pokolenia. Dzieci w krajach bogatych w kontekście Celów Zrównoważonego Rozwoju. Innocenti Report Card 11, UNICEF Office of Research, Florencja.
6. UNICEF (2013). Warunki i jakość życia dzieci w krajach rozwiniętych. Analiza porównawcza. Innocenti Report Card 11, UNICEF Office of Research, Florencja.
7. Wybrane numery kwartalnika: „Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka”.
8. UNICEF: State of the world’s children - raporty za lata 2010-2018.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: