MS1 - Moduł specjalnościowy - Wsparcie rodziny i środowiska osoby niepełnosprawnej 2300-MS1-PR
Rodzina z osobą niepełnosprawną
Komunikacja z osobą niepełnosprawną
Podstawowe pojęcia pracy socjalnej i polityki społecznej
Uwarunkowania rozwoju i edukacji osób niepełnosprawnych
Praca ze środowiskiem społecznym
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
STUDENT
Wiedza:
Ma podstawową wiedzę o typowych strukturach i instytucjach wspierających osoby niepełnosprawne
Ma podstawową wiedzę o relacjach społecznych pomiędzy osobą niepełnosprawną a jej środowiskiem i instytucjami społecznymi
Ma elementarną wiedzę o psychospołecznych problemach osób z niepełnosprawnością oraz uwarunkowaniach ich społecznego funkcjonowania
Ma wiedzę o mechanizmach i uwarunkowaniach procesu edukacji, rehabilitacji, wspierania i pomocy osobom z niepełnosprawnością
Ma wiedzę o poglądach na mechanizmy i uwarunkowania procesu edukacji, rehabilitacji, wspierania i pomocy osobom z niepełnosprawnością
Umiejętności:
Potrafi wykorzystać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz nauk pokrewnych w celu analizy złożonych problemów wsparcia i wspomagania rodziny osoby z niepełnosprawnością
Potrafi diagnozować i analizować potrzeby rodziny osoby niepełnosprawnej
Potrafi przewidywać praktyczne skutki procesu wpierania i pomocy rodzin osób z niepełnosprawnością. Umie wykorzystać podstawowe narzędzia do diagnozy i ewaluacji powyższych procesów
Posiada umiejętność analizy proponowanego rozwiązania konkretnych problemów rodziny osoby z niepełnosprawnością, proponuje odpowiednie rozstrzygnięcia w tym zakresie
Posiada umiejętność przygotowania prezentacji ustnych, medialnych z wykorzystaniem podstawowych teorii, terminologii i źródeł z zakresu pedagogiki specjalnej
Kompetencje społeczne:
Ma pogłębioną świadomość wiedzy i umiejętności w zakresie pomocy rodzinom osób z niepełnosprawnością. Rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i doskonalenia zawodowego.
Angażuje się we współpracę z instytucjami lokalnymi i wspierającymi rodziny z osobami z niepełnosprawnością. Potrafi pracować w zespołach pomagających, wspierających rodziny. Ma świadomość konieczności i doniosłości zachowywania się w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej
Potrafi planować działania wspierające na rzecz rodzin osób z niepełnosprawnością oraz określać priorytety umożliwiające realizację określonego przez siebie lub innych zadania
Czuje się odpowiedzialny za skutki i efekty swojej pracy. Potrafi prawidłowo identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z pomaganiem i wspieraniem osób z niepełnosprawnością
Umie uczestniczyć w organizowaniu kształcenia włączającego i integracyjnego. Pomocy rodzinom z osobami niepełnosprawnymi.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny, po wcześniejszym uzyskaniu zaliczeń (obecności, kolokwia) ze wszystkich przedmiotów wchodzących w skład modułu.
Literatura
wg ustaleń prowadzących poszczególne przedmioty
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: