MS1 - Formy pomocy dziecku i rodzinie w Polsce i innych krajach 2300-MS1-PPDR-FPM
Podczas wykładu student zdobędzie wiedzę na temat systemów wspierania dziecka i jego rodziny w Polsce, innych krajach Europy i świata.
Przedstawione zostaną różne podejścia teoretyczne i koncepcje wspierania rodziny, a także ich uwarunkowania społeczne, demograficzne, kulturowe i historyczne. Studenci poznają najważniejsze europejskie i światowe trendy i kierunki zmian w opiece nad dzieckiem i młodzieżą oraz w działaniach pomocowych. Omawiane będą także dobre praktyki w opiece nad dziećmi, a także innowacyjne rozwiązania w tym zakresie.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. zna różne podejścia teoretyczne i koncepcje wspierania rodziny występujące w dyscyplinach naukowych,
2. posiada wiedzę na temat systemów wsparcia dziecka i rodziny w różnych krajach, zna formy pomocy dziecku i rodzinie w środowisku rodzinnym i instytucjonalnym,
3. ma podstawową wiedzę na temat polityki Unii Europejskiej dotyczącej opieki i ochrony dziecka, zna unijne rekomendacje dotyczące pomocy społecznej i opieki nad dzieckiem.
Umiejętności:
1. potrafi pogłębiać i aktualizować swoją wiedzę dotyczącą form ochrony dziecka i rozwiązań systemowych w tym zakresie,
2. potrafi porównać różne koncepcje i systemy wspierania dziecka i rodziny, dokonywać analizy rozwiązań występujących w tych systemach pomocy,
3. potrafi zastosować wiedzę dotyczącą systemów wspierania rodziny i ochrony dziecka dla planowania i realizowania konkretnych działań na rzecz dziecka i rodziny.
Kompetencje społeczne:
1. potrafi dostrzegać złożoność problematyki pomocy dziecku i rodzinie,
2. potrafi komunikować się z innymi specjalistami, tworzyć projekty wykorzystujące różne rozwiązania systemowe i różne formy pomocy dziecku,
3. ma świadomość konieczności podnoszenia i modernizowania swojej wiedzy na temat systemów wspierania dziecka i rodziny,
4. przestrzega zasad etyki w pracy z dzieckiem i rodziną,
5. potrafi dokonać oceny swojej wiedzy i umiejętności i systematycznie je doskonalić.
Kryteria oceniania
Pisemne kolokwium
Literatura
1. Badora S., Marzec D. (red.), System opieki kompensacyjnej w Zjednoczonej Europie, Kraków 2002.
2. Biehal N., Reuniting children with their families, "Kwartalnik Pedagogiczny", 2012, nr 3 (225).
3. Casas F., Zmiana paradygmatów w opiece nad dziećmi. Przykład Hiszpanii, w: Z.W. Stelmaszuk (red.), Współczesne kierunki w opiece nad dzieckiem. Wybór tekstów, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa1998.
4. Colton M., Williams M., Światowe kierunki w opiece zastępczej, w: Z.W. Stelmaszuk (red.), Współczesne kierunki w opiece nad dzieckiem. Wybór tekstów, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa 1998.
5. Gudbrandsson B., Dzieci w instytucjach opiekuńczych: Zapobieganie instytucjonalizacji i alternatywne formy opieki w krajach europejskich, Kwartalnik Dzieci Niczyje, Warszawa 2006.
7. Hellinckx W. , Opieka instytucjonalna i jej alternatywy w krajach Unii Europejskiej, w: Z.W. Stelmaszuk (red.), Współczesne kierunki w opiece nad dzieckiem. Wybór tekstów, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa 1998.
4. Fablet D., Ewolucja praktyki w zakresie uzupełniania funkcji rodziny w dziedzinie ochrony dziecka we Francji, "Kwartalnik Pedagogiczny", 2012, nr 3 (225).
5. Kelm A., Odzyskane domy rodzinne. Czwarte podsumowanie doświadczeń rodzinnych domów dziecka w Polsce, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa2006.
6. Racław-Markowska M., Legat S. (red.), Opieka zastępcza nad dzieckiem i młodzieżą: od form instytucjonalnych do rodzinnych, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa2004.
7. Rekomendacja Rady Europy nr R(87)6 w sprawie rodzin zastępczych, w : M. Safjan (red.), Standardy prawne Rady Europy, tom I „Prawo rodzinne”, teksty i komentarze, Oficyna Naukowa, Warszawa 1994.
8. Rezolucja 33/77 Rady Europy w sprawie umieszczania dzieci poza rodziną w: M. Safjan (red.), Standardy prawne Rady Europy, tom I „Prawo rodzinne”, teksty i komentarze, Oficyna Naukowa, Warszawa 1994.
9. Stelmaszuk Z.W. (1998), Zmiana paradygmatu w pracy z rodziną, w: Z.W. Stelmaszuk (red.), Współczesne kierunki w opiece nad dzieckiem. Wybór tekstów, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa.
oraz wybrane artykuły z czasopism:
Kwartalnik „Dziecko krzywdzone. Badania, teoria, praktyka”, 2002-2014, Fundacja Dzieci Niczyje, Warszawa.
Czasopismo "Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze", Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: