PO - Polityka oświatowa 2300-MS1-PO-PO
1.Podstawowe pojęcia polityki oświatowej.
2.Uwarunkowania i zasady polityki oświatowej.
3.Charakterystyka poziomów edukacyjnych na przykładzie wybranych państw.
4.Polityka oświatowa wybranych państw świata.
5.Analiza kierunków polskiej polityki oświatowej na przykładzie wybranych państw świata.
6.Polityka oświatowa wobec problemów kształcenia zawodowego w wybranych państwach.
7.Polityka oświatowa wobec różnorodności edukacyjnej na przykładzie niepublicznych placówek oświatowych w wybranych państwach.
8.Globalny wymiar polityki oświatowej realizowany przez międzynarodowe organizacje i instytucje oświatowe i ich wpływ na politykę oświatową wybranych państw Europy, Ameryki i Azji.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia w zakresie wiedzy:
a)opisuje źródła i istotę polityki oświatowej.
b)wyjaśnia mechanizmy polityki oświatowej w polityce państwa.
c)wymienia wady i zalety systemów oświatowych.
d)dostrzega związek i zależność między polityką oświatową i zmianami cywilizacyjnymi w otaczającym nas świecie.
Efekty kształcenia w zakresie umiejętności:
a)stosuje warsztat polityka oświatowego analizując mechanizmy zarządzania systemami oświatowymi.
b)dokonuje świadomego wyboru z katalogu uwarunkowań i zasad polityki oświatowej tych zmiennych, które w najlepszy sposób zapewnią ocenę zastosowanych rozwiązań w oświacie danego państwa.
Efekty kształcenia w zakresie postaw (kompetencji społecznych):
a)dokonuje krytycznej analizy polityki oświatowej wybranych państw.
b)przeprowadza analizę uwarunkowań historycznych, ekonomicznych, demograficznych i społecznych dla potrzeb oceny polityki oświatowej wybranych państw.
c)ocenia kierunki reform oświatowych w skali globalnej i w wybranych państwach.
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne wykładu zawierające dwa pytania. Pytanie zamknięte (sprawdzające efekty kształcenia dotyczące zakresu informacji i faktów) i pytanie otwarte (sprawdzające efekty kształcenia związane z umiejętnościami wykorzystania przyswojonej wiedzy i stopniem opanowania kompetencji społecznych).
Warunki zaliczenia:
Zal. - odpowiedź na obydwa pytania. Średnia z dwóch pytań 60%-100%
Nzal. - odpowiedź tylko na jedno z dwóch pytań.
Literatura
1.Ahier J., Cosin B., Hales M. (1999), Diveristy and Change. Education, Policy and Selection, Routledge, London and New York
2.Cylkowska-Nowak M. (2004), Główne tendencje w zakresie struktur i funkcjonowania systemów edukacyjnych na świecie, w: Kwieciński Z, Śliwerski B. (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki. Tom 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
3.Dziewulak D.: Systemy szkolne Unii Europejskiej, Żak Warszawa 1997 r.
4.Dziewulak D. autor haseł: systemy edukacyjne Austrii, Belgii, Finlandii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Irlandii, Luksemburga, Portugalii w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Tom 1 A-F. Tom 2 G-Ł. Tom 3 M-O, Tom 4 P, Wydawnictwo Akademickie Żak, WARSZAWA 2003 r.
5.Dziewulak D.: Edukacja kulturalna w szkolnictwie wybranych państw europejskich, naukowy kwartalnik Biura Analiz Sejmowych STUDIA BAS nr 2(46)2016.
6.Dziewulak D.: System szkolny Irlandii, ekspercka seria wydawnicza Biura Analiz Sejmowych,
ANALIZY BAS nr 14(118)2014.
7.Dziewulak D.: Finansowanie zakupu podręczników szkolnych w wybranych państwach, ekspercka seria wydawnicza Biura Analiz Sejmowych ANALIZY BAS nr 4(108)2014.
8.Dziewulak D.: Szkolnictwo wyższe w świetle raportów edukacyjnych, naukowy kwartalnik Biura Analiz Sejmowych STUDIA BAS nr 3(35)2013.
9.Dziewulak D.: Nadzór pedagogiczny w systemach edukacyjnych w Polsce i w wybranych państwach Unii Europejskiej, ekspercka seria wydawnicza Biura Analiz Sejmowych ANALIZY BAS 2013 r. nr 7(96)
10.Dziewulak D.: Kształcenie zawodowe w Polsce i w wybranych państwach Unii Europejskiej, ekspercka seria wydawnicza Biura Analiz Sejmowych ANALIZY BAS 2013 r. nr 6(95)
11.Dziewulak D.: Doradztwo edukacyjno-zawodowe w szkolnictwie zawodowym w Polsce i w wybranych państwach UE, ekspercka seria wydawnicza Biura Analiz Sejmowych ANALIZY BAS 2013 r. nr 4(93)
12.Dziewulak D.: Kształcenie na odległość w wybranych państwach europejskich, ekspercka seria wydawnicza Biura Analiz Sejmowych ANALIZY BAS 2012 r. nr 18(85)
13.Gmerek T. (2011), Edukacja i nierówności społeczne. Studium porównawcze na przykładzie Anglii, Hiszpanii i Rosji, Impuls, Kraków
14.Hildebrandt D. (2006), Zjednoczenie Niemiec a edukacja obowiązkowa w nowych krajach związkowych, Garmond, Poznań
15.Konarzewski K., TIMSS i PIRLS 2011. Osiągnięcia szkolne polskich trzecioklasistów w perspektywie międzynarodowej, Warszawa 2012.
16.Melosik Z. (2007), Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej, Impuls, Kraków
17.Michalik E., Chałupczak H. (2006), Mniejszości narodowe i etniczne w procesach transformacji oraz integracji, Wydawn. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
18.Pachociński R. (2007), Pedagogika porównawcza, Wydawnictwo Akademickie Żak
19.Potulicka E., Hildebrandt-Wypych D., Czech-Włodarczyk C., Systemy edukacji w krajach europejskich, Kraków 2012
20.Bieżące artykuły, raporty OECD i EURYDICE wskazane przez wykładowcę.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: