PO - Edukacja w Europie 2300-MS1-PO-EwE
Tematy projektów do realizacji;
1.Uwarunkowania i zasady polityki oświatowej. Studium przypadku.
2.Szkolnictwo obowiązkowe. Od minimum do maksimum.
3.Szkolnictwo wyższe. Od minimum do maksimum.
4.Ocena polskiego systemu oświatowego. Ekspertyza.
5.Eksperyment szkolny. Projekt.
6.Kierunki polityki oświatowej do 2050 r. Raport.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia w zakresie wiedzy:
a)opisuje źródła i istotę polityki oświatowej państw europejskich.
b)wyjaśnia mechanizmy polityki oświatowej w polityce wybranych państw europejskich.
c)wymienia wady i zalety systemów oświatowych w Europie.
d)dostrzega związek i zależność między polityką oświatową i zmianami cywilizacyjnymi w otaczającym nas świecie.
Efekty kształcenia w zakresie umiejętności:
a)stosuje warsztat polityka oświatowego analizując mechanizmy zarządzania systemami oświatowymi.
b)dokonuje świadomego wyboru z katalogu uwarunkowań i zasad polityki oświatowej tych zmiennych, które w najlepszy sposób zapewnią ocenę zastosowanych rozwiązań w oświacie danego państwa.
Efekty kształcenia w zakresie postaw (kompetencji społecznych):
a)dokonuje krytycznej analizy polityki oświatowej wybranych państw europejskich.
b)przeprowadza analizę uwarunkowań historycznych, ekonomicznych, demograficznych i społecznych dla potrzeb oceny polityki oświatowej wybranych państw w Europie.
c)ocenia kierunki reform oświatowych w skali globalnej i w wybranych państwach europejskich.
Kryteria oceniania
Ocenie podlega 6 projektów oświatowych przygotowanych w trakcie całego semestru. Projekty przygotowywane są przez kilkuosobowe zespoły złożone z 5-6 studentów. Każdy z projektów jest prezentowany i dyskutowany podczas zajęć. Projekt w formie elektronicznej zostaje oceniony w czterech kategoriach: wkład pracy, aktywność, innowacyjność i obecność na zajęciach. Sumaryczna ocena każdego projektu wyraża się w procentach od 0% do 100%. Studenci oceniani są jako zespół.
Warunki zaliczenia konwersatorium:
Zal. – zaliczenie każdego z 6 projektów na min. 50%.
Nzal. – jeden lub kilka projektów zaliczonych na 49% lub mniej.
Literatura
1.Ahier J., Cosin B., Hales M. (1999), Diveristy and Change. Education, Policy and Selection, Routledge, London and New York
2.Cylkowska-Nowak M. (2004), Główne tendencje w zakresie struktur i funkcjonowania systemów edukacyjnych na świecie, w: Kwieciński Z, Śliwerski B. (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki. Tom 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
3.Dziewulak D.: Systemy szkolne Unii Europejskiej, Żak Warszawa 1997 r.
4.Dziewulak D. autor haseł: systemy edukacyjne Austrii, Belgii, Finlandii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Irlandii, Luksemburga, Portugalii w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Tom 1 A-F. Tom 2 G-Ł. Tom 3 M-O, Tom 4 P, Wydawnictwo Akademickie Żak, WARSZAWA 2003 r.
5.Dziewulak D.: Edukacja kulturalna w szkolnictwie wybranych państw europejskich, naukowy kwartalnik Biura Analiz Sejmowych STUDIA BAS nr 2(46)2016.
6.Dziewulak D.: System szkolny Irlandii, ekspercka seria wydawnicza Biura Analiz Sejmowych,
ANALIZY BAS nr 14(118)2014.
7.Dziewulak D.: Finansowanie zakupu podręczników szkolnych w wybranych państwach, ekspercka seria wydawnicza Biura Analiz Sejmowych ANALIZY BAS nr 4(108)2014.
8.Dziewulak D.: Szkolnictwo wyższe w świetle raportów edukacyjnych, naukowy kwartalnik Biura Analiz Sejmowych STUDIA BAS nr 3(35)2013.
9.Dziewulak D.: Nadzór pedagogiczny w systemach edukacyjnych w Polsce i w wybranych państwach Unii Europejskiej, ekspercka seria wydawnicza Biura Analiz Sejmowych ANALIZY BAS 2013 r. nr 7(96)
10.Dziewulak D.: Kształcenie zawodowe w Polsce i w wybranych państwach Unii Europejskiej, ekspercka seria wydawnicza Biura Analiz Sejmowych ANALIZY BAS 2013 r. nr 6(95)
11.Dziewulak D.: Doradztwo edukacyjno-zawodowe w szkolnictwie zawodowym w Polsce i w wybranych państwach UE, ekspercka seria wydawnicza Biura Analiz Sejmowych ANALIZY BAS 2013 r. nr 4(93)
12.Dziewulak D.: Kształcenie na odległość w wybranych państwach europejskich, ekspercka seria wydawnicza Biura Analiz Sejmowych ANALIZY BAS 2012 r. nr 18(85)
13.Gmerek T. (2011), Edukacja i nierówności społeczne. Studium porównawcze na przykładzie Anglii, Hiszpanii i Rosji, Impuls, Kraków
14.Hildebrandt D. (2006), Zjednoczenie Niemiec a edukacja obowiązkowa w nowych krajach związkowych, Garmond, Poznań
15.Konarzewski K., TIMSS i PIRLS 2011. Osiągnięcia szkolne polskich trzecioklasistów w perspektywie międzynarodowej, Warszawa 2012.
16.Melosik Z. (2007), Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej, Impuls, Kraków
17.Michalik E., Chałupczak H. (2006), Mniejszości narodowe i etniczne w procesach transformacji oraz integracji, Wydawn. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
18.Potulicka E., Hildebrandt-Wypych D., Czech-Włodarczyk C., Systemy edukacji w krajach europejskich, Kraków 2012
19.Bieżące artykuły, raporty OECD i EURYDICE wskazane przez wykładowcę.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: