KS - Kompetencje komunikacyjne 2300-MS1-KS-KK
Cel zajęć: Doskonalenie kompetencji komunikacyjnej.
Wybrane tematy:
Parafraza, klaryfikacja odzwierciedlenie, pytania.
Bariery w komunikacji.
Style w komunikacji.
Asertywność – Nie tylko odmawianie…
Asertywność- budowanie terytorium psychologicznego. reakcja w sytuacji ataku werbalnego.
Asertywność- wyrażanie krytyki.
Asertywność - kiedy ktoś nas Naprawdę irytuje…
Monolog wewnętrzny.
Umiejętne nazywanie emocji i stanów, czyli krótko o NVC.
Model von Thuna.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student
1. Zna i rozróżnia style komunikacyjne.
2. Zna bariery komunikacyjne.
3. Zna cztery poziomy komunikacji wg F. S. von Thuna.
4. Zna swoją strategię funkcjonowania w konflikcie
Umiejętności: student
1. Potrafi komunikować się z innymi ludźmi w sposób asertywny (wykorzystując przy tym odpowiednie procedury i techniki).
2. Potrafi parafrazować i klaryfikować wypowiedzi uczestników sytuacji szkoleniowej.
Kompetencje społeczne: student
1.. Docenia konieczność ustawicznego rozwijania swoich umiejętności komunikacyjnych.
2. współdziała z innymi i aktywnie realizuje wspólne zadania.
3. prezentuje postawę otwartości wobec grupy, z którą pracuje.
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach (możliwe 2 nieobecności), 2x krótki sprawdzian (zapowiedziany), praca na koniec- analiza filmu.
Literatura
Dunin J. (2004), Studia o komunikacji społecznej, Łódź .
Dziewiecki M. (2000), Psychologia porozumiewania się, Kielce.
Gäde E.G, Listing T. (2005),Skuteczne prowadzenie grupy, Kraków.
Hartley P. (2000) Komunikacja w grupie / przeł. Iwona Chlewińska, Poznań.
Mellibruda J. (2003), JA - Ty - My : psychologiczne możliwości ulepszania kontaktów międzyludzkich, Warszawa.
Thun F. S. (2001), Sztuka rozmawiania. [Cz.] 1 i 2, Rozwój osobowy, Kraków.
Sujak E. (2006), ABC psychologii komunikacji, Kraków.
Vopel K.W. (2002), Umiejętność współpracy w grupach : zabawy i improwizacje. Cz.1, Kielce.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: