MS1- Warsztaty artystyczne 2300-MS1-ARM-WA
W trakcie zajęć zaistnieją : teoretyczne i praktyczne aspekty koncepcji wychowania przez sztukę , stwarzające okazje nie tylko dla wielostronnego rozwoju ekspresji ,ale także dla twórczej aktywności.
Pojawią się elementy teorii i praktyki wychowania przez sztukę oraz twórczość w trakcie działań plastycznych studentów ,jak też wizyty: w galeriach sztuki i muzeach ,pokazy filmów o sztuce , dokumentacji z działań twórczych.Realizowane będą aspekty organizacji przedsięwzięć kulturalnych ,z przygotowaniem scenografii i działań plastyczno-muzycznych.
1. Ekspresja twórcza :
a/ trening wrażliwości estetycznej
b/wychowanie przez twórczość , wraz ze zintegrowanymi formami ekspresji /muzyka ,taniec, elementy dramy/
c/arteterapia: poznawanie siebie i relacji z innymi za sprawą sztuki
Główne zadania to:
a/zdobywanie umiejętności animowania aktywności twórczej dzieci i młodzieży
b/przygotowanie do pełnienia funkcji mandatariusza sztuki , zdobywanie wiedzy z zakresu sztuki dawnej i najnowszej oraz psychologicznych prawidłowości myślenia twórczego
c/nabywanie umiejętności w zakresie animowania procesów kulturotwórczych w środowisku lokalnym z uwzględnieniem problematyki sztuki ludowej
d/działania twórcze studentów :zdobywanie sprawności artystycznych w zakresie ceramiki i rzeźby ,kompozycji malarskiej , graficznej, przestrzennej-papieroplastyka , rysunku i innych.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
1.Osiągnięcie wiedzy i umiejetnosci
studenci zdobędą wiedzę z następujących obszarów :
- z zakresu sztuki dawnej i najnowszej oraz psychologicznych prawidłowości myślenia twórczego
-stymulowania ekspresji twórczej dzieci i młodzieży :
-organizowania treningu wrażliwości estetycznej
-wychowania przez twórczość , wraz z organizacją zintegrowanych form ekspresji w zakresie muzyki ,tańca, elementów dramy edukacyjnej
-diagnozowania za pomocą rysunku, wykorzystania metod projekcyjnych do badania np. relacji w rodzinie ,grupie
-arteterapii: poznawanie siebie i relacji z innymi za sprawą sztuki
-tematyki i sposobów działań inspirujących ,stwarzania warunków korzystnych dla twórczości :
- podstaw wiedzy z zakresu pedagogiki i psychologii twórczości
2. Umiejętności:
-organizowania sytuacji korzystnych dla twórczości
-rozwijania postaw twórczych
-kształtowanie umiejętności projektowania otwartych sytuacji wychowawczych
- umiejętności animowania aktywności twórczej dzieci i młodzieży
- pełnienia funkcji mandatariusza sztuki ,
-w zakresie animowania procesów kulturotwórczych w środowisku lokalnym z uwzględnieniem problematyki sztuki ludowej
3.Działania twórcze i artystyczne studentów :
zdobywanie sprawności artystycznych w zakresie ceramiki i rzeźby ,kompozycji malarskiej , graficznej, przestrzennej-papieroplastyka , rysunku , realizacji zintegrowanych form artystycznych np plastyczno-muzycznych ,teatralnych /także teatr kukiełkowy/ i innych
Kryteria oceniania
Podstawą uzyskania pozytywnej oceny z przedmiotu jest aktywne uczestnictwo w zajęciach, realizacja ćwiczeń plastycznych i scenograficznych, zabieranie głosu w dyskusjach na temat prezentacji problemów i zagadnień wskazanych powyżej.Dopuszczalna jest dwukrotna nieobecność na zajęciach. Każdy uczestnik kursu przygotowuje referat .Kryteria oceniania zgodne są z ogólnymi zasadami przyjętymi na Uniwersytecie Warszawskim ,także z obowiązującą skalą ocen ,ocena ciągła /bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność/
Praktyki zawodowe
praktyki w placówkach szkolnych dotyczące aktywności twórczej w procesie kształcenia kultury estetycznej wychowanków
Literatura
Literatura podstawowa :
1. Gloton R. C. Clero C. Twórcza aktywność dziecka, przekład i przedmowa I. Wojnar ,WSiP Warszawa1985
2. Lowenfeld V., Brittain W.L., Twórczość a rozwój umysłowy dziecka, przekład K. Polakowski , PWN, Warszawa 1977
3. Piwocki K. Dzieje sztuki w zarysie. Arkady, Warszawa 1997
4 .Szymański M.S. ,Twórczość i style poznawcze uczniów, WSiP, Warszawa 1987
5. Wojnar I. Estetyka i wychowanie ,PWN Warszawa 1964
Literatura uzupełniająca:
1.Bukowski J. Postawy wobec sztuki najnowszej. WSiP, Warszawa 1981.
2.Limont W. Spotkania z wyobraźnią w: "Plastyka w szkole" nr 5, 1998.
3.Samoraj M. Wzbogacanie wrażliwości estetycznej i rozwijanie potencji kreacyjnych dzieci poprzez różnorodne działania plastyczne w: "Edukacja w przedszkolu" Raabe, 1999.
4.Trojanowska A. Dziecko i plastyka. WSiP, Warszawa 1983.
5.Wojnar I. red. Integracja wychowania estetycznego w teorii i praktyce. Studia pedagogiczne tom XXXIV, Wrocław 1975.
6.Wojnar I., Pielasińska W. red. Wychowanie estetyczne młodego pokolenia. WSiP, Warszawa 1990.
7.Zieliński J.A. O widzeniu artystycznym. WZ. CRZZ, 1966
oraz
"Techniki plastyczne" seria WSiP, 1990-1996.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: