MS1 - Film i teatr w kulturze 2300-MS1-ARM-FT
W ramach kursu studenci zastaną zapoznani z genezą teatru i jego historią, która ma swój początek w rytuałach pochodzących z całego świata. Następnie przeanalizujemy, jak teatr zmieniał się na przestrzeni wieków oraz porozmawiamy na temat współczesnych form teatralnych. Kolejne zagadnienie, które zostanie poruszone na zajęciach dotyczyć będzie edukacyjnych aspektów teatru, uwzględniających zarówno bierną jak i aktywną formę uczestnictwa uczniów w działaniach teatralnych. Zajęcia zakończymy refleksją dotyczącą obecności teatru we współczesnej kulturze popularnej, ale także kultury popularnej w samym teatrze. Przed każdymi zajęciami student otrzyma lekturę, którą będzie zobowiązany przeczytać na kolejne zajęcia, w celu brania udziału w dyskusji.
Druga część kursu dotyczy filmu. Studenci obejrzą dokument opowiadający o genezie filmu, jego narodzinach i początkach oraz źródłach. Każde następne zajęcie obejmować będzie teorię i historię filmu, a zatem sztuka filmowa zostanie przeanalizowana zarówno w perspektywie diachronicznej (historia filmu – rozwój i przemiany kina w czasie), jak i synchronicznej (teoria filmu – refleksja nad cechami konkretnych grup filmów i ogólnie nad kinem). Zostaną omówione trzy okresy w sposobie uprawiania teorii filmu. W ramach teorii esencjalistycznych przeanalizujemy różne spojrzenia na istotę kina i zjawisko niepowtarzalności oglądania filmu. Podczas omawiania teorii systemowych przyjrzymy się wybranym narzędziom lub metodom z innych dziedzin badań humanistycznych, które mogą służyć do wyjaśniania kwestii komunikacji filmowej i jej uwarunkowań. Na koniec przenalizujemy teoretyzowanie fragmentaryczne, rezygnujące z hegemonii jednej metody na rzecz pluralizmu metodologicznego w ramach interdyscyplinarnej dziedziny, jaką stała się teoria filmu i w ramach przemian spojrzenia na sztukę filmową i jej przemiany. Studenci na zajęciach będą oglądali fragmenty filmów, a na każde zajęcie otrzymają lektury do przeczytania, niezbędne do omawiania wymienionych wyżej zagadnień.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
- Studenci umieją wykorzystać wiedzę, którą już posiadają z poprzednich lat edukacji, wzbogacając ją o nowe, poruszane na zajęciach aspekty, analizują także własne doświadczenia kontaktów z teatrem i filmem,
- Student na podstawie zdobywanej na zajęciach oraz z lektur wiedzy jest w stanie uczestniczyć aktywnie w dyskusji na zajęciach,
- Studenci sami wysnuwają refleksje i potrafią argumentować własny punkt widzenia.
Kryteria oceniania
Aktywność, znajomość lektur oraz obecność na zajęciach.
Literatura
Literatura
TEATR:
1) Geneza teatru w świetle antropologii kulturowej / Marta Steiner.
2) Obecność sztuki teatralnej w codzienności życia społecznego : nowe obszary zainteresowań pedagogiki społecznej / Teresa Wilk ; [recenzent Mirosław Sobecki].
3) Dzieje teatru / Allardyce Nicoll ; tł. Antoni Dębnicki.
4) Ciało czasu : esej o teatrze / Janusz Misiewicz.
5) Mity teatru XX wieku : od Stanisławskiego do Kantora / [red. Dorota Heliasz].
6) Drama a wychowanie / Anna Dziedzic.
7) Wychowanie przez sztukę / wybór, wstęp i redakcja Irena Wojnar.
8) Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży / Brian Way ; tł. z jęz. ang. Krystyna Pankowska i Elżbieta Nerwińska.
9) Teatr masowy- teatr dla mas / pod red. Małgorzaty Leyko.
10) Rytualne źródła teatru : obrzęd - maska - święto / Włodzimierz Szturc.
11) Teatralność jako medium / Samuel Weber ; przeł. Jan Burzyński.
12) Gra w nowych dekoracjach : teatr publiczny pomiędzy rynkiem a demokracją / Dragan Klaić ; przeł. Edyta Kubikowska.
FILM:
1. Styl i medium w filmie / Erwin Panofsky.
2. Uwagi o filmie / Susanne Langer.
3. Kilka uwag o sztuce filmowej / Roman Ingarden.
4. Przemiana kinematografu w kino / Edgar Morin.
5. Dusza kina / Edgar Morin.
6. Problem znaczenia w filmie / Roland Barthes.
7. Przyjemność wzrokowa a kino narracyjne / Laura Mulvey.
8. Kognitywna teoria percepcji filmu. Koncepcja przetwarzania informacji / Peter Ohler.
9. Zaangażowanie widza w postać / Murray Smith.
10. Krajobraz po bitwie / Alicja Helman.
11. Narzędzia i techniki analizy / Jacques Aumont, Michel Marie.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: