MS1 - Edukacyjne formy wspomagania rozwoju dorosłych 2300-MS1-AND-L-EFW
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z koncepcjami, metodami i narzędziami umożliwiającymi edukacyjne wspomaganie rozwoju ludzi dorosłych.
Podczas zajęć poruszane będą następujące tematy:
Dorosłość.
Umiejętności życiowe.
Psychologia człowieka dorosłego.
Wparcie społeczne- czym jest i czy jest nam potrzebne. Sposoby definiowania, rodzaje, źródła wsparcia.
Metody określania celów– ustalanie priorytetów.
Coaching/mentoring/tutoring.
Nowe spojrzenie na szczęście –trening rozwoju dobrostanu.
Szkolenia/warsztaty/treningi.
Czas i jego wpływ na funkcjonowanie człowieka.
W cyklu 2023Z:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z koncepcjami, metodami i narzędziami umożliwiającymi edukacyjne wspomaganie rozwoju ludzi dorosłych. |
W cyklu 2024Z:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z koncepcjami, metodami i narzędziami umożliwiającymi edukacyjne wspomaganie rozwoju ludzi dorosłych. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:student
- zna metody szkoleniowe stosowane w pracy edukacyjnej z dorosłym i umie je dostosowywać do klienta;
- zna różnice między kursem, szkoleniem i warsztatem, a także mentoringiem, coachingiem i tutoringiem;
- zna koncepcje dotyczące planowania (ustalanie priorytetów, tworzenie planu, określanie celu).
Umiejętności:student
- tworzy plany rozwoju edukacyjnego uwzględniając potrzeby indywidualne;
- potrafi dobrać i zastosować, adekwatne do wymagań edukacyjnych, metody prac z klientem indywidualnym i grupowym;
- rozróżnia poszczególne typy orientacji temporalnych i potrafi określić ich ogólny wpływ na sposób planowania klienta.
Kompetencje społeczne:student
- docenia konieczność uczenia się przez całe życie;
- efektywnie współdziała w grupie;
- w planowy sposób potrafi kierować własnym rozwojem edukacyjno-zawodowym.
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach (można mieć max 2 nieobecności), a także wykonanie dwóch prac zaliczeniowych
Literatura
Literatura:
Z.Pietrasiński, Rozwój człowieka dorosłego, cz.III. Czy człowiek dorosły powinien być ekspertem w sprawach własnego rozwoju? Warszawa 1990.
A.Marianowska, Pomiędzy adolescencją a dorosłością - koncepcja emering adulthood Jeffreya J. Arnetta, „Edukacja Dorosłych”, nr 1 r.2013.
K. Appelt, Środkowy okres dorosłości. Jak rozpoznać potencjał dojrzałych dorosłych [w:] Psychologiczne portery człowieka, Praktyczna psychologia rozwojowa, A.I. Brzezińska (red.), Gdańsk 2005.
M.E.P. Seligman, Pełnia Życia, Poznań 2011, s. 115- 140.
J. Boyd, P.Zimbardo, Paradoks czasu, Warszawa 2009, s. 16-26, 186-205.
W cyklu 2023Z:
Literatura:
|
W cyklu 2024Z:
Literatura:
|
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: