MD - Metodyka nauczania zdalnego 2300-MD-ARM-MNZ
Kurs jest podzielony na dwie części. Pierwsza z nich ma na celu poznanie uwarunkowań kształcenia zdalnego oraz zdobycie kompetencji niezbędnych do ewaluacji kursów zdalnych. W ramach drugiej części rozwijane są umiejętności projektowania zajęć zdalnych.
Część pierwsza obejmuje następujące tematy:
- definicje i klasyfikacje KNO;
- historia kształcenia zdalnego i aktualne trendy;
- problemy KNO, w tym niepowodzenia edukacyjne;
- prawidłowości i uwarunkowania procesu uczenia się i nauczania w kształceniu asynchronicznym;
- diagnoza metodyki KNO obejmująca: cele kształcenia, zakres treści, przebieg proces, zasady kształcenia, metody, formy i środki dydaktyczne oraz elementy kontroli;
- ewaluacja kursu zdalnego.
Część druga obejmuje poniższe zagadnienia:
- scenariusz kursu zdalnego;
- zasoby platformy edukacyjnej w toku podającym;
- zasoby platformy edukacyjnej w toku problemowym;
- wykorzystanie zasobów platformy do nauczania programowanego.
Kurs, poza pierwszymi i ostatnimi zajęciami, realizowany jest zdalnie na platformie edukacyjnej COME UW.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza (K_W05, K_W12)
- student omawia podstawowe pojęcia z zakresu kształcenia zdalnego;
- student opisuje typowe problemy kształcenia zdalnego;
- student wymieni najczęstsze przyczyny niepowiedzeń edukacyjnych w kształceniu zdalnym;
- student określa prawidłowości i uwarunkowania procesu uczenia się i nauczania charakterystyczne dla kształcenia zdalnego;
- student opisuje podstawowe zasoby platformy edukacyjnej Moodle.
Umiejętności (K_U03,K_U13):
student wykorzystuje różne media oraz wybrane techniki multimedialne, w tym platformy edukacyjne, w działalności zawodowej, w tym:
- analizuje wybrane aspekty metodyczne kursów zdalnych oraz wskazuje elementy odpowiedzialne za potencjalne niepowodzenia edukacyjne w wybranym kursie zdalnym;
- przygotowuje scenariusz modułu kursu zdalnego;
- student używa podstawowych narzędzi platformy Moodle zgodnie z potrzebami metodycznymi.
Postawy (K_K01):
- student przejawia zachowania świadczące o postawie krytycznej wobec wyboru formy zdalnej nieadekwatnie do założonych celów edukacyjnych;
- poprawnie identyfikuje zakres swojej wiedzy i umiejętności z zakresu wykorzystania nowych mediów, co przekłada się na potrzebę permanentnego rozwoju osobistego i zawodowego.
Kryteria oceniania
Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest uzyskanie 70% punktów z zadań oraz oddanie i zaliczenie modułu kursu zdalnego.
Zadania na platformie obejmują:
- testy z wiedzy;
- ewaluację modułów wybranych kursów zdalnych względem założonych kryteriów;
- projekt modułu zdalnego, który pozwala osiągnąć efekty z zakresu katalogu kompetencji medialnych, informacyjnych i cyfrowych (kryteria: rzetelna operacjonalizacja, dobór treści, trafność metodyczna - adekwatność zasobów, kompletność scenariusza i zasobów, spójność efektów z kontrolą).
Literatura
- Katalog kompetencji medialnych, informacyjnych i cyfrowych, Fundacja Nowoczesna Polska 2014, http://cyfrowaprzyszlosc.pl/publikacje/
- Siemak-Tylikowska A., Słomczyński M., (2011), Czy kształcenie zdalne wymaga nowej dydaktyki? [w:] Migdałek J., Stolińska A. (red.), Technologie informacyjne w warsztacie nauczyciela - nowe wyzwania edukacyjne, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków, str. 31-41.
- Słomczyński M., Sidor D. Niepowodzenia edukacyjne w kształceniu zdalnym, E-mentor nr 5 (47) / 2012.
- Bednarek J., Lubina E., Kształcenie na odległość. Podstawy dydaktyki., PWN, Warszawa 2008.
- Juszczyk S., Edukacja na odległość. Kodyfikacja pojęć, reguł, procesów, Toruń 2002.
- Siemieniecki B., Pedagogika medialna, Podręcznik akademicki, t2., Warszawa 2007.
- Taposcott D., "Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat”, WAiP, 2010
- Zając M., Dydaktyczne aspekty tworzenia kursów online, e-Mentor, kwiecień 2004.
- Zając M., Zawisza W., O potrzebie określenia kompetencji nauczycieli podejmujących kształcenie online, E-mentor, luty 2006.
- Hojnacki L., Pokolenie m-learningu - nowe wyzwanie dla szkoły, E-mentor nr 1 (13) / 2006.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: