MD/PS - Praktyka pedagogiczna w rodzinie i środowisku 2300-MD/PS-PR-R
W ramach praktyk student poznaje specyfikę instytucji, w której odbywa praktykę (podstawy prawne i organizacyjne, miejsce w systemie opieki nad dziećmi i pomocy rodzinie, statut, regulamin, cele, funkcje i zadania, program pracy pedagogicznej i socjalnej; strukturę i specyfikę zatrudnienia w instytucji, zadania poszczególny pracowników; zasady współpracy z innymi instytucjami i organizacjami w środowisku); charakterystykę osób, dla których działa instytucja: (specyfika potrzeb, sposoby „rekrutacji” – w jaki sposób dzieci/rodziny trafiają w pole działania instytucji, formy pracy instytucji, grupy pracownicze).
Specyficznym zadaniem, jakie student powinien zrealizować w trakcie praktyk specjalizacyjnych jest bliższe poznanie sytuacji jednego dziecka – wychowanka placówki praktyk. Student może sam w naturalny sposób nawiązać kontakt z dzieckiem potrzebującym specyficznej pomocy lub zaoferować pomoc dziecku, które skontaktuje ze studentem dyrekcja placówki lub opiekun praktyk. W każdym przypadku dziecko i rodzice muszą wyrazić zgodę na taki kontakt, a w określonych sytuacjach może być to uregulowane pisemną umową (np. ze student będzie spędzał z dzieckiem czas w określone dni tygodnia i że rodzice zapewnią obecność dziecka np. w świetlicy czy też w domu). Wszystkie te kwestie pozostawiamy do decyzji opiekuna praktyk z ramienia placówki i studenta
Studenci zostaną pouczeni w kwestii przestrzegania poufności i tajemnicy zawodowej.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia – umiejętności, kompetencje (wspólne dla praktyk i laboratorium) MOŻNA UMIEŚCIĆ W OBU OPISACH
1. Wiadomości
• Poznaje i umie przedstawić instytucję, w której pracuje
• Zna jej historię i współczesne zadania
• Potrafi scharakteryzować grupę docelową, przedstawić program pracy oraz zadania realizowane przez zespół profesjonalistów/wolontariuszy.
2. Zrozumienie
• Wyróżnia przyczyny i powody, dla jakich dzieci i rodziny trafiają do instytucji/programów pomocy
• Rozumie sytuację osób/rodzin korzystających z pomocy
• Rozumie i potrafi wyjaśnić trudności w funkcjonowaniu rodziny z uwzględnieniem perspektywy wszystkich jej członków.
3. Zastosowanie
• Interpretuje czynniki zagrożenia
• Wskazuje możliwości pomocy rodzinie lub dziecku
• Stosuje poznane wcześniej metody diagnozowania i interwencji
4. Analiza
• Porównuje wyniki swoich badań diagnostycznych z innymi wynikami badań
• Ocenia sytuację dziecka w środowisku rodzinnym i szkolnym
• Porządkuje wiadomości uzyskane z pomocą różnych metod i z różnych źródeł
5. Synteza
• Podsumowuje informacje uzyskane z różnych źródeł
• Opracowuje studium przypadku dziecka i rodziny
• Układa plan pracy z rodziną i dzieckiem
6. Ocena
• Ocenia możliwości pomocy rodzinie (środowisko globalne, lokalne)
• Ocenia proces pomocy i jego efekty
• Formułuje wnioski
Kryteria oceniania
Efektem całorocznej pracy w ramach praktyk i laboratorium będzie opracowanie studium przypadku dziecka, z którym student pracuje w placówce i/lub rodzinie oraz środowisku. Będzie to akademicka praca omawiająca sytuację i specyficzne potrzeby dziecka objętego opieką oraz propozycje (plan) pomocy.
Przy zaliczeniu będą brane pod uwagę:
poziom pracy zaliczeniowej +opinia z miejsca praktyk
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: