MD/POME - Umiejętności pedagogiczne 2300-MD/POME-UP
Refleksja nad własnym warsztatem ma prowadzić do kształtowania orientacji krytycznej w zakresie:
• posiadanych umiejętności dedukcyjnych (aspekt poznawczy),
• posiadanej postawy badawczej (aspekt motywacyjny),
• przejawiania refleksyjnego sceptycyzmu i autorefleksji (aspekt osobowościowy).
Przedmiotem autorefleksji będą:
- różne obszary praktyki edukacyjnej,
- rola społeczna zawodowa pedagoga i jego funkcja w środowisku edukacyjno-wychowawczym.
- umiejętność obserwowania, analizowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych,
- diagnoza i interpretacja problemów edukacyjnych.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Kompetencje dziedzinowe - student:
- integruje wiedzę z różnych dyscyplin objętych programem studiów pedagogicznych;
- diagnozuje i interpretuje powstawanie problemów dydaktyczno-wychowawczych;
- wykazuje zależnosci uwarunkowań osobowosciowo-społecznych jako zmiennych interweniujących.
Kompetencje ogólne:
Autorefleksja w dochodzeniu do profesjonalizacji w zawodzie pedagoga.
Kryteria oceniania
Przygotowanie projektu działań pedagogicznych do konkretnego przypadku problemowego.
Literatura
1. Day Ch., Rozwój zawodowy nauczyciela. GWP, Gdańsk 2004.
2. Day Ch., Nauczyciel z pasją. GWP, Gdańsk 2008.
3. Kalin K., Muri P.: Kierować sobą i innymi. Wyd. P.Sz.B.
Kraków 1998.
4. Kotusiewicz A., O niezbywalności autorefleksji w praktyce edukacyjnej nauczyciela akademickiego., w: Nauczyciel akademicki, Kotusiewicz A.., Koć-Seniuch G. (red.), Wyd. ŻAK, Warszawa 2008.
5. Wysocka E., Człowiek a środowisko życia. Wyd. Źak, Warszawa 2007.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: