MD/POMO - Kompetencje edukacyjne 2300-MD/POME-KM
1. Systemy dydaktyczne, analiza i porównanie.
2. Proces nauczania-uczenia się:
-uwarunkowania i relacje między oddziaływaniem zewnętrznym (nauczyciel), a wewnętrznym procesem uczenia się (uczeń),
- interakcje w procesie kształcenia,
- style uczenia się i nauczania; strategie poznawcze.
3. Projektowanie kształcenia. Zasady planowania zajęć dydaktycznych.
Efekty kształcenia. Taksonomie i operacjonalizacja celów.
4. Typologia metod kształcenia:
metody wspierające zdobywanie i przetwarzania informacji
metody wspierające relacje interpersonalne
metody wspierające samokształcenie
konstruowanie i zastosowanie metod nauczania.
5. Kontrola i ocena.
6. Niepowodzenia dydaktyczne - przyczyny i środki zaradcze.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA
-Analizuje i porównuje systemy dydaktyczne.
- Opisuje strukturę dydaktyki i etapy projektowania edukacyjnego.
- Charakteryzuje taksonomię celów kształcenia i wyjaśnia na czym polega operacjonalizacja celów kształcenia.
- Wyjaśnia uwarunkowania przebiegu procesu kształcenia.
- Wymienia wady i zalety wybranych metod nauczania.
- Wymienia zasady efektywnej komunikacji i dostrzega związek między sprawną komunikacją a efektami kształcenia.
- Wyjaśnia zasady pomiaru dydaktycznego.
- Opisuje przyczyny niepowodzeń szkolnych i charakteryzuje strategie zapobiegania niepowodzeniom.
UMIEJĘTNOŚCI
- Operacjonalizuje cele kształcenia według wskazanej taksonomii.
- Dostosowuje wybór procesu dydaktycznego do celów i treści kształcenia.
- Dokonuje wyboru metod, form i środków dydaktycznych zgodnego z zakładanymi celami kształcenia.
POSTAWY
• Dokonuje krytycznej analizy przebiegu procesu kształcenia (refleksja dydaktyczna);
• Ocenia sytuacje dydaktyczne w celu doskonalenia własnego warsztatu nauczycielskiego.
Kryteria oceniania
-Frekwencja (2 nieobecności dopuszczalne), kolokwium (60% zalicza), aktywność na zajęciach, prezentacja na wskazany temat.
Literatura
- Cz. Kupisiewicz, Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa 1988.
- R. Gagne, L. Briggs, W. Wager, Zasady projektowania dydaktycznego, Warszawa 1992.
- K. Kruszewski (red.), Sztuka nauczania, Warszawa 2005
- W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 2003.
- J. Dewey, Jak myślimy, Warszawa 1988.
- J. Dewey, Moje pedagogiczne credo, Warszawa 2005.
- R. Fisher, Uczymy jak myśleć, WS, Warszawa 1999.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: