MD/POME - Instytucje państwa obywatelskiego 2300-MD/POME-IPO
Celem konwersatorium jest przekazanie wiedzy dotyczącej zmian zachodzących w Polsce po 1989 roku w kontekście powstawania i rozwijania się organizacji pozarządowych. Szczególny nacisk jest położony na analizę systemu tzw. dialogu społecznego i poznanie instytucji wspierających tenże dialog. Ponadto celem jest wyposażenie studentów w narzędzia pozwalające na samodzielne stworzenie własnego modelu współpracy placówek oświatowych i organizacji pozarządowych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student: 1. zdefiniuje i dokona analizy pojęć z zakresu tematyki państwa obywatelskiego, 2. odróżni funkcje i zadania organizacji samorzadowych i pozarządowych, 3. zastosuje wzory działania NGO (non-governmental organization) do stworzenia własnego modelu współpracy szkoły i organizacji pozarządowych, 4. oceni wpływ NGO na wzrost poziomu aktywności obywatelskiej, 5. oszacuje znaczenie działalności trzeciego sektora dla rozwoju placówek oświatowych.
Kryteria oceniania
1. Przygotowanie prezentacji 2. Przygotowanie projektu współpracy szkoły i organizacji pozarządowych.
Literatura
1. H. Domański, A. Rychard, P. Śpiewak: Polska jedna czy wiele? Wyd. TRIO, Warszawa 2005. 2. Grabowska, T. Szawiel: Budowanie demokracji. Wyd. PWN, Warszawa 2001. 3. M. Marody (red.): Wymiary życia społecznego. Polska na przełomie XX i XXI wieku. Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2007. 4. E. Wnuk-Lipiński: Socjologia życia publicznego. Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2005. 5. M. Witkowska, A. Wierzbicki (red.): Społeczeństwo obywatelskie. Wyd. ASPRA-Jr, Warszawa 2005.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: