MD/POME- MODUŁ METODYCZNY - Polityka oświatowa-menedżer oświaty 2300-MD/POME
W obszarze wiedzy student zrozumie znaczenie socjologicznych i psychologicznych aspektów zarządzania i przywództwa oraz zasady zarządzania kapitałem ludzkim oraz pozna prawidłowości funkcjonowania człowieka i wpływu czynników związanych z kierowaniem grupą na społeczne interakcje i więzi społeczne.
W obszarze umiejętności: zastosuje narzędzia diagnostyki pedagogicznej i będzie generował oryginalne rozwiązania problemów pedagogicznych, w tym szczególnie edukacyjnych, będzie przygotowywał oryginalne projekty w tym zakresie wiążąc stronę pedagogiczną i organizacyjną projektów, będzie potrafił prognozować ich przebieg i skutki oraz zmiany społeczne i osobowe nimi wywołane, wykorzysta zdobytą wiedzę do analizy i interpretacji zjawisk z obszaru zarządzania oświatą, przygotuje i zaprezentuje publicznie opinie i argumenty związane z problemami społecznymi i organizacyjnymi.
Zaprezentuje gotowość pracy w zespole i motywację do rozwiązywania problemów edukacyjnych, pedagogicznych i społecznych. Przyjmie pozycję lidera i pokieruje pracą zespołu. Będzie miał poczucie odpowiedzialności za efekty uzyskane przez zespół realizujący zadania edukacyjne.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- zna znaczenie socjologicznych i psychologicznych aspektów zarządzania i przywództwa oraz zna zasady zarządzania kapitałem ludzkim,
- rozumie prawidłowości funkcjonowania człowieka i wie jak one wpływają na społeczne interakcje i więzi społeczne,
- posiada rozszerzoną wiedzę i rozumie kulturowe znaczenie roli menedżera.
Umiejętności:
- generuje oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i organizacyjnych; posiada umiejętność tworzenia oryginalnych projektów; prognozuje ich przebieg i skutki oraz potrafi zarządzić zmianą,
- potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do analizy i interpretacji zjawisk z obszaru zarządzania oświatą,
- Posiada umiejętność przygotowania projektu edukacyjnego, zaprezentowania go publicznie i zrealizowania w praktyce,
- posiada umiejętność przygotowania własnej argumentacji i w konfrontacji z posiadaną wiedzą samodzielnego formułowania opinii i prezentowania ich publicznie,
- potrafi wykorzystać nabyte umiejętności menedżerskie do podnoszenia jakości i produktywności pracy zespołów.
Kompetencje społeczne:
- potrafi indywidualnie i we współpracy z grupą inspirować i realizować oryginalne projekty edukacyjne,
- potrafi kierować pracą zespołu, wyznaczać cele i podejmować decyzje; potrafi przyjąć rolę lidera zespołu i zarządzić realizacją dowolnego projektu,edukacyjnego.
- ma poczucie odpowiedzialności za efekty uzyskane przez zespół realizujący zadania edukacyjne.
Kryteria oceniania
Zaliczenie poszczególnych przedmiotów.
Ustny egzamin modułowy
Praktyki zawodowe
1. Asystencka praktyka u dyrektora placówki.
2. Praktyki w instytucjach i fundacjach.
Literatura
1. J. Madalińska-Michalak (red.) Przywództwo nauczycieli.
2. H. Domański, A. Rychard, P. Śpiewak: Polska jedna czy wiele?
3. Grabowska, T. Szawiel: Budowanie demokracji.
4. M. Marody (red.): Wymiary życia społecznego. Polska na przełomie XX i XXI wieku.
5. E. Wnuk-Lipiński: Socjologia życia publicznego.
7. E Babbie: Podstawy badań społecznych.
8. K. Konarzewski: Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna.
9. W. Ury, Odchodząc od nie. Negocjowanie od konfrontacji do kooperacji.
10. R. Fisher, W. Ury: Dochodząc do TAK. Negocjowanie bez poddawania się.
11. E. Gmurzyńska, R. Morek (red.): Mediacje. Teoria i praktyka.
12. Z. Nęcki: Negocjacje w biznesie.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: