MBH - Filozofia edukacji - wykład 2300-MBH-FE-W
Tematyka poszczególnych wykładów (przykłady):
Kształcenie i wychowanie a namysł. Filozoficzne wyzwania dla nauczycieli i pedagogów.
Uczeń, student i nauczyciel – różne role społeczne w kontekście tradycji pedagogicznej.
Etyczny wymiar kształcenia i wychowania. Nauczyciel i wychowawca jako etyk.
Nauczyciel w działaniu. Czy istnieje doskonała metoda kształcenia?
Instytucje edukacyjne – kryzys edukacji i krytyka praktyki pedagogicznej.
Wiedza i rozumienie, praktyka i teoria. Złożoność uczenia się i nauczania.
W cyklu 2023Z:
Wybrane zagadnienia poruszane na wykładzie: Kształcenie i wychowanie a namysł. Filozoficzne wyzwania dla nauczycieli i pedagogów Uczeń, student i nauczyciel – różne role społeczne w kontekście tradycji pedagogicznej – 1 Uczeń, student i nauczyciel – różne role społeczne w kontekście tradycji pedagogicznej – 2: Uczenie się jako uczestnictwo w „rozmowie ludzkości” Etyczny wymiar kształcenia i wychowania. Nauczyciel i wychowawca jako etyk Nauczyciel w działaniu. Czy istnieje doskonała metoda kształcenia? Instytucje edukacyjne – kryzys edukacji i krytyka praktyki pedagogicznej Filozofia edukacji i badania pedagogiczne Różne podejścia w badaniach pedagogicznych Filozofia edukacji: tradycja. Pisemne zaliczenie wykładu (pierwszy termin) Wykład podsumowujący. Pisemne zaliczenie wykładu (drugi termin) |
W cyklu 2024Z:
Wybrane zagadnienia poruszane na wykładzie: Kształcenie i wychowanie a namysł. Filozoficzne wyzwania dla nauczycieli i pedagogów Uczeń, student i nauczyciel – różne role społeczne w kontekście tradycji pedagogicznej – 1 Uczeń, student i nauczyciel – różne role społeczne w kontekście tradycji pedagogicznej – 2: Uczenie się jako uczestnictwo w „rozmowie ludzkości” Etyczny wymiar kształcenia i wychowania. Nauczyciel i wychowawca jako etyk Nauczyciel w działaniu. Czy istnieje doskonała metoda kształcenia? Instytucje edukacyjne – kryzys edukacji i krytyka praktyki pedagogicznej Filozofia edukacji i badania pedagogiczne Różne podejścia w badaniach pedagogicznych Filozofia edukacji: tradycja. Pisemne zaliczenie wykładu (pierwszy termin) Wykład podsumowujący. Pisemne zaliczenie wykładu (drugi termin) |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu kursu student umie:
" określić i opisać najważniejsze problemy współczesnej filozofii edukacji,
" przedstawić ich egzemplifikacje, odwołując się do wybranych konceptualizacji związków filozofii i pedagogiki,
" porównać teoretyczne i praktyczne dylematy związane z poruszanymi w tekstach zagadnieniami,
" przedstawić filozoficzną argumentację przemawiającą za jednością teorii i praktyki pedagogicznej.
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne, odpowiedź pisemna na dwa pytania.
Literatura
1. Michaił Bachtin, W stronę filozofii czynu, tłum. B. Żytko, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdansk 1997.
2. Henri Bergson, O specjalizacji, [w:] tegoż, Wykłady o wychowaniu, tłum. P. Kostyło, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2004, s. 7-17.
3. Hans-Georg Gadamer, Teoria, technika, praktyka, tłum. A. Przyłębski, [w:] Andrzej Przyłębski, Gadamer, Wiedza Powszechna, Warszawa 2006, s. 213-239.
4. Pierre Hadot, Filozofia jako sposób życia, [w:] tegoż, Filozofia jako ćwiczenie duchowe, tłum. P. Domański, Fundacja Aletheia, Warszawa 2003, s. 287-302.
5. Martin Heidegger, Co zwie się myśleniem?, tłum. J. Mizera, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Wrocław 2000, cz. I.
6. Karl Jaspers, Wprowadzenie do filozofii, tłum. A. Wołkowicz, Wydawnictwo Siedmioróg, Wrocław 1995, s. 5-25, 75-90.
7. Leszek Kołakowski, Obecność mitu, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 1994, s. 79-94 („Fenomen obojętności świata”).
8. Maurice Merleau-Ponty, Obecni w słowie, [w:] tegoż, Proza świata. Eseje o mowie, Czytelnik, Warszawa 1999, s. 62-79.
9. Iris Murdoch, Prymat dobra, tłum. A. Pawelec, Wydawnictwo Znak, Kraków 1996. („Prymat dobra nad innymi pojęciami”).
10. Fryderyk Nietzsche, To rzekł Zaratustra. Książka dla wszystkich i dla nikogo, tłum. S. Lisiecka, Z. Jaskuła, PIW, Warszawa 1999, cz.I.
11. Michael Oakeshott, Wieża Babel i inne esje, Fundacja Aletheia, Warszawa 1999 („Poezja i jej głos w rozmowie ludzkości”).
12. Platon, Fileb, tłum. Władysław Witwicki, PWN, Warszawa 1958.
13. Jan Patočka, Czy dzieje mają sens?, tłum. Juliusz Zychowicz, [w:] tegoż, Eseje heretyckie z filozofii dziejów, Fundacja Aletheia, Warszawa 1998, s. 73-106.
14. Paul Ricoeur, Przyswojenie, tłum. P. Graff, [w:] tegoż, Język, tekst, interpretacja. Wybór pism, wybrała K. Rosner, PIW, Warszawa 1989, s. 272-289.
15. Kwartalnik Pedagogiczny 2004 nr 1-2
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: