MBH - MODUŁ BADAŃ HUMANISTYCZNYCH 2300-MBH
Moduł badań humanistycznych to zbiór kursów z zakresu humanistycznie rozumianej pedagogiki. Zajęcia mają na celu wzmocnienie wiedzy i kompetencji studentów zwłaszcza w zakresie wykorzystywania możliwości interpretacyjnych, które otwierają przed uczestnikami zajęcia składowe Modułu.
Student uczestniczy w dwóch wykładach (obowiązkowe zaliczenie) i w konwersatorium (do wyboru jedno z propozycji w danych roku akademickim).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
1.Student posiada poszerzoną wiedzę dotyczącą współczesnej pedagogiki, jej zróżnicowania oraz kontekstów teoretycznych i praktycznych.
2.Posiada wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji zaangażowanych w procesy edukacyjne i ich wzajemnych relacjach.
3.Zna zróżnicowanie myśli pedagogicznej i ważność jej powiązań z różnymi rodzajami wiedzy, zwłaszcza filozoficznej i naukowej .
4. Ma pogłębioną wiedzę o człowieku jako podmiocie w kontekście procesu wychowania.
5. Uzyskuje wiedzę w zakresie współczesnych tendencji interpretacyjnych dotyczących relacji między filozofią i edukacją.
6. Zna teoretyczne i metodologiczne problemy badań nad procesami edukacyjnymi właściwe dla perspektywy badań humanistycznych.
7. Ma poszerzoną wiedzę o uwarunkowaniach procesów edukacyjnych i ich zmienności historycznej.
UMIEJĘTNOŚCI
1. Student umie wykorzystać wiedzę teoretyczną do precyzowania i analizy problemów edukacyjnych.
2. Potrafi dostrzegać problematykę pedagogiczną w ramach procesów i zjawisk społecznych, a także dyscyplin właściwych dla studiów pedagogicznych.
3.Umie, drogę samodzielnych działań poznawczych poszerzyć i pogłębić zakres wiedzy zdobytej w ramach zajęć.
4.Potrafi podejmować próby prowadzenia badań dotyczących dostrzeżonych przez siebie problemów pedagogicznych.
5.Umie podejmować próby ukazania sposobów rozwiązywania dostrzeżonych problemów.
6. Umie postrzegać problematykę pedagogiczną przez pryzmat wybranych kategorii , takich jak : dialog, tolerancja, wolność.
7. Umie postrzegać i interpretować problematykę edukacyjną z perspektywy nauk społecznych, humanistycznych, filozofii
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1. Student ma świadomość własnej odpowiedzialności, odpowiedzialności pedagoga za charakter podejmowanych działań.
2. Odnosi się refleksyjnie do roli wychowania w procesie kształtowania człowieka i rzeczywistości społecznej, kulturowej.
3. Otwiera się na odmienność poglądów i racji, współtworzy sytuację dialogu.
4. Ma poszerzoną świadomość procesualnego podejścia do własnej wiedzy i umiejętności, a także permanencji zawodowego i osobistego rozwoju.
5. Dostrzega wartość weryfikacji swoich poglądów i krytycznego stosunku do różnych , znaczących dla wychowania , aspektów rzeczywistości.
Kryteria oceniania
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie wykładów oraz jednego, wybranego konwersatorium lub seminarium z modułu. Egzamin ustny, obejmuje problematykę Współczesnych kierunków pedagogicznych i Filozofii edukacji. W czasie egzaminu student losuje pytania, które sprawdzają osiągnięcie założonych dla modułu efektów uczenia się.
W ocenianiu egzaminator uwzględnia:
- wiedzę merytoryczną studenta z zakresu kursów składowych Modułu
- umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy do prowadzenia rozważań wybranych zagadnień pedagogicznych i radzenia sobie z problemami w zakresie badań humanistycznych w pedagogice.
Szczegółowa ocena jest dokumentowana na podstawie przygotowanego formularza, uwzględniającego uzyskanie założonych efektów kształcenia.
Literatura
Literatura obowiązkowa do egzaminu z Modułu badań humanistycznych
B. Skarga, O nieutylitarności humanistyki, [w:] tejże, O filozofię bać się nie musimy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999, s. 121-129.
Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, red. D. Kubinowski, M. Nowak, Oficyna Nukowa „Impuls”, Kraków 2006 (obowiazują dwa wybrane rozdziały).
D. Kubinowski, Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia – Metodyka – Ewaluacja, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2010 (prosimy o zapoznanie się z całością ksiażki i dokładną lekturę dwóch wybranych rozdziałów z części pierwszej lub trzeciej).
Uwagi
W cyklu 2023Z:
W ramach Modułu obowiązują dwa wykłady: Filozofia edukacji i Współczesne kierunki pedagogiczne oraz tylko jedno konwersatorium: z Filozofii edukacji LUB ze Współczenych kierunków. |
W cyklu 2024Z:
W ramach Modułu obowiązują dwa wykłady: Filozofia edukacji i Współczesne kierunki pedagogiczne oraz tylko jedno konwersatorium: z Filozofii edukacji LUB ze Współczenych kierunków. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: