Moduł Praktyka obserwacyjna 2300-J-PS-MPRO
Praktyka obserwacyjna, obejmująca 30 godzin, jest realizowana w II semestrze na pierwszym roku studiów. Celem praktyki jest zapoznanie studentów z funkcjonowaniem placówek systemu oświaty, takich jak przedszkola i szkoły ogólnodostępne. Studenci mają okazję obserwować różne aspekty pracy placówki, w szczególności zadania opiekuńczo-wychowawcze, organizację pracy, zakres obowiązków personelu oraz dokumentację prowadzoną w placówkach edukacyjnych. Podczas praktyki studenci zdobywają wiedzę na temat funkcji i roli personelu pedagogicznego, uczestników procesów edukacyjnych oraz specyfiki pracy z dziećmi w różnym wieku. W ramach praktyki studenci spędzają czas zarówno w przedszkolach, jak i szkołach, co pozwala im na porównanie metod pracy oraz zadań realizowanych w tych instytucjach.
Podział godzinowy:
Praktyka w przedszkolu ogólnodostępnym: 15 godzin
Praktyka w szkole ogólnodostępnej: 15 godzin
Analiza doświadczeń - 15 godzin
Praktyka ma na celu wprowadzenie studentów w świat edukacji, przygotowując ich do przyszłej pracy pedagogicznej poprzez obserwację rzeczywistych warunków panujących w przedszkolach i szkołach.
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie:
Specyfikę funkcjonowania przedszkola i szkoły ogólnodostępnej, w tym zadania opiekuńczo-wychowawcze realizowane w tych placówkach.
Organizację pracy w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych, w tym podział zadań pomiędzy pracowników pedagogicznych i administracyjnych.
Rodzaje dokumentacji prowadzonej w placówkach edukacyjnych oraz jej znaczenie w procesie zarządzania i organizacji pracy przedszkoli i szkół.
Procesy pedagogiczne zachodzące w przedszkolach i szkołach, a także rolę pracowników w kształtowaniu środowiska edukacyjnego.
Umiejętności: student potrafi:
Obserwować i analizować zadania realizowane w przedszkolach i szkołach, w tym zajęcia dydaktyczne, opiekuńcze oraz wychowawcze.
Rozpoznawać role i zadania pracowników w placówkach edukacyjnych, z uwzględnieniem współpracy pomiędzy nauczycielami, pedagogami, a innymi członkami zespołu.
Zidentyfikować i zrozumieć potrzeby uczniów w procesie edukacyjnym, na podstawie obserwacji zajęć i interakcji uczniów z nauczycielami oraz rówieśnikami.
Analizować sposoby prowadzenia dokumentacji w przedszkolach i szkołach oraz jej wpływ na organizację pracy placówki.
Kompetencje społeczne: student jest gotów do:
Współpracy z personelem przedszkola i szkoły w celu efektywnej realizacji zadań obserwacyjnych.
Wykazywania empatii i zrozumienia dla potrzeb dzieci oraz pracowników placówki w kontekście ich codziennych wyzwań edukacyjnych i opiekuńczych.
Podejmowania refleksji nad rolą nauczyciela i innych pracowników placówki w tworzeniu bezpiecznego i sprzyjającego rozwojowi środowiska edukacyjnego.
Aktywnego angażowania się w działania na rzecz wspierania organizacji pracy w placówkach edukacyjnych, z poszanowaniem ich misji i celów wychowawczych.
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania: złożenie wymaganej dokumentacji praktyk
Literatura
brak
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: