Moduł: Nurty współczesnej pedagogiki specjalnej 2300-J-PS-MNWPS
Zajęcia będą miały charakter interdyscyplinarny. Głównym ich zadaniem będzie refleksja nad niepełnosprawnością w kontekście zmian edukacyjnych i społecznych w Polsce i na świecie. Za cel postawimy sobie przede wszystkim zmianę sposobu myślenia o niepełnosprawności, co jest niezbędnym katalizatorem zmiany statusu tych osób w społeczeństwie.
W trakcie realizacji modułu studentom zostanie zaprezentowana wiedza z następujących obszarów tematycznych: dyskursy niepełnosprawności, modele niepełnosprawności (medyczny, społeczny, bit-psycho-społeczny, obywatelski) i ich wykorzystanie w budowaniu systemu wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami; znaczenie Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych dla kształtowania się polityki społecznej i refleksji pedagogicznej, dyskursy społeczno-kulturowe konstruujące tożsamości osób z niepełnosprawnościami, wizerunki niepełnosprawności i deskrypcja studiów o niepełnosprawności.
Na zajęciach zostanie też zaprezentowana problematyka wychowania i kształcenia osób niepełnosprawnych na przestrzeni dziejów. Ponadto kontekst historyczny, kulturowy, społeczno-gospodarczy, światopoglądowy towarzyszący niepełnosprawności i osobom niepełnosprawnym także dorosłym we wspomnianych epokach.
Podczas zajęć zostaną omówione także podstawowe zagadnienia dotyczące edukacji uczniów z niepełnosprawnością w różnych typach szkół. W programie zostaną poruszone kwestie nauczyciela ucznia ze SPE i jego znaczenia w wychowaniu i kształceniu w pracy w klasie różnorodnej.
W ramach modułu realizowane są następujące przedmioty:
Trwałość i zmiana w pedagogice specjalnej
Studia o niepełnosprawności
Interdyscyplinarne podejścia w pedagogice specjalnej
Pedagog specjalny w procesie współorganizowania kształcenia i wychowania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Ma elementarną wiedzę o psychospołecznych problemach osób z niepełnosprawnością oraz uwarunkowaniach ich społecznego funkcjonowania w klasie,
Ma wiedzę zasadach współorganizowania kształcenia uczniów ze SPE oraz roli, zadaniach i kompetencjach nauczyciela wspomagającego/ pedagoga specjalnego w klasie różnorodnej,
Ma wiedzę na temat intersekcjonalnych uwarunkowań doświadczania niepełnosprawności,
Ma wiedzę na temat najważniejszych koncepcji pedagogicznych,
Ma wiedzę na temat przemian współczesnej myśli pedagogiki specjalnej i jej twórców.
Umiejętności:
Potrafi prawidłowo interpretować proces edukacji osób ze SPE oraz określić jego znaczenie,
Potrafi analizować potrzeby osób z niepełnosprawnością oraz wskazać formy wpierania ich edukacji,
Potrafi przeanalizować proces zmiany podejścia do niepełnosprawności,
Potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi z zakresu pedagogiki specjalnej,
Potrafi interpretować zjawiska i procesy społeczne w zakresie wychowania.
Postawy:
Potrafi planować działania edukacyjne osób z niepełnosprawnością we współpracy z nauczycielami i specjalistami pracującymi w szkole,
Potrafi planować dostępne badania w obszarze zjawiska niepełnosprawności,
Potrafi przestrzegać zasad i norm etycznych w podejmowanej działalności pedagogicznej,
Potrafi przewidywać skutki konkretnych działań pedagogicznych, dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych.
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
Egzamin pisemny, po wcześniejszym uzyskaniu zaliczeń (obecności, kolokwia) ze wszystkich przedmiotów wchodzących w skład modułu
Literatura
wg ustaleń prowadzących poszczególne przedmioty
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: